• جمعه / ۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۰:۴۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401110704952
  • خبرنگار : 50175

یک مسئول:

بیش از ۴۳۵ هزار کندو عسل در لرستان وجود دارد

بیش از ۴۳۵ هزار کندو عسل در لرستان وجود دارد

ایسنا/لرستان رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: بیش از ۴۳۵ هزار کندو عسل در استان وجود دارد.

سعید محمدزاده در نشست فعال‌سازی زنبورداری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، درباره اهمیت فعالیت زنبورداری، اظهار کرد: برای استفاده علمی و بهینه از مراتع و باغ‌های لرستان، پرورش و گسترش زنبورعسل، یک ضرورت است.

وی تصریح کرد: علاوه بر نقش زنبورعسل در گرده‌افشانی و افزایش محصولات زراعی، پرورش این حشره‌ی مفید، نقش ویژه‌ای در اشتغال‌زایی دارد.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: علت‌های مختلفی همچون تغییر اقلیم، خشکسالی و استفاده از سموم زراعی، به‌شدت، تأثیرات منفی در این حوزه ایجاد کرده است.

محمدزاده اضافه کرد: در استان لرستان، تعداد کل زنبورداران ۳۵۳۷ نفر و افراد شاغل در این عرصه ۳۴۶۴ نفر است و تعداد ۴۳۵۱۹۶ کندو زنبورعسل در این استان، وجود دارد.

وی بیان کرد: در استان، میانگین تولید عسل، حدود ۸ کیلوگرم برای هر کندو است که مقدار آن نسبت به میانگین کل، پایین است اما به علت افزایش تمایل به حرفه زنبورداری، تعداد کندوهای امسال استان، نسبت به سال گذشته، حدود ۸ درصد، افزایش یافت.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان ادامه داد: امسال، تخمین زده می‌شود مقدار تولید عسل در استان ۳۷۰۰ تُن باشد.

محمدزاده ادامه داد: در کشور تعداد متخصصان زنبورداری، بسیار کم است؛ یکی از دلیل‌ها، این است که تخصص زنبورداری از نوع بین‌رشته‌ای است؛ به‌طوری‌که با حوزه‌های حشره‌شناسی و دامپروری، ارتباط دارد.

وی عنوان کرد: متأسفانه عدم اطلاعات جدید زنبورداران و نبود داروهای استاندارد و مؤثر در کنترل بیماری‌های زنبورعسل، موجب کاهش تولید عسل شده است و در حال حاضر زنبورداران از بیماری‌هایی همچون لوک اروپایی و ... رنج می‌برند که لازم است پژوهشگران این حوزه در شناسایی و درمان این‌چنین بیماری‌هایی، کوشش مضاعف به‌خرج دهند.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان اظهار کرد: تولید عسل، زهر زنبورعسل، ژل شاهانه، بره‌موم و آپی­تراپی، از مهم‌ترین شاخه‌هایی است که در دستور کار برای فعال‌سازی زنبورداری دانشکده است.

گفتنی است امکانات ویژه‌ای از طرف سازمان UNDP {برنامه عمران سازمان ملل متحد} به‌ علت وقوع سیل سال ۹۸ برای تقویت و حمایت زنبورداری پلدختر در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان مستقر شده و کوشش آن است این امکانات، از غیرفعال به فعال تبدیل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha