حجتالاسلام حسین انصاریان، شامگاه پنجم بهمن در حرم حضرت معصومه (س) امام شناسی را یکی از واجبات بسیار مهم آئین پاک پروردگار دانست و عنوان کرد: اگر انسان واقعاً اهل توحید و پیغمبر شناس بوده، توحید و پیغمبرش را از قرآن کریم گرفته باشد، ولی امامش را نشناسد، دینش ناقص خواهد بود. دین ناقص بههیچوجه خیر دنیا و آخرت انسان را تأمین نمیکند.
وی بابیان اینکه اگر کسی جاهل به اهلبیت (ع) باشد و امامش را نشناسد، پیش رویش آتش جهنم را قرار داده است، اظهار کرد: فهم قرآن کریم که بالاترین، برترین و بهترین کتاب آسمانها و زمین است، نیازمند معلم است و خداوند متعال در سورههای متعدد قرآن با تعابیر «وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ» یکی از اهداف رسالت پیامبر گرامی اسلام (ص) را آموختن آیات الهی به مردم بیان فرمودهاند.
وی با اشاره به حدیث ثقلین «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی اهلبیتی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً» بر اهمیت تمسک و توسل عملی به قرآن و اهلبیت (ع) تأکید کرد و گفت: علت گمراهی بشر امروزی، عدم اقتدا و تمسک به قرآن و اهلبیت (ع) است.
وی با تأکید بر اینکه اهلبیت (ع) مفسران و معلمان واقعی آیات الهی هستند، بیان کرد: اگر کسی بدون داشتن دانش از خودش مسئله فقهی را بگوید که نمیداند، گمراهکننده خواهد بود. انسان عصر کنونی برای فهم مسائل دیگر نیازی به تحمل سختیها و مشقتهای گذشته ندارد و توسعه ارتباطات جمعی دسترسی به علما را افزایش داده است.
انصاریان با اشاره به روایتی در رابطه با مراجعه اعرابی فصیح محضر امام (ع) برای فهم یکی از آیات الهی در رابطه با گناهان کبیره، با بیان اینکه هر گناهی که پروردگار اسم برده و در کنار آن وعده عذاب جهنم را داده؛ گناه کبیره است، اظهار کرد: اینکه کسی بگوید چون زبان مادریام عربی است، پس برای فهم آیات الهی قرآن هیچ مشکلی ندارم، در خطا و گمراهی به سر میبرد.
وی به آیه شریفه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» اشاره کرد و معنای اولوالأمر در تفاسیر را مورد توجه قرارداد و افزود: متأسفانه برخی از مفسران کجفهم، اولوالأمر را صرفاً به معنای سلطان ذکر کرده، با انحراف در تفاسیر واقعی آیات الهی، عدهای را منحرف و رهسپار شکستن خانه مولیالموحدین علی (ع) کردند و برخی را مقابل سیدالشهدا (ع) قراردادند و حتی مقدمات شهادت ۱۱ امام معصوم (ع) را فراهم ساختند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر اینکه داغی که بر اثر انحراف در معانی قرآن بر دل رسولالله (ص) و ائمه اطهار (ع) نشسته وصفناپذیر است، گفت: اطاعت از صاحبان امر که همان ائمه اطهار (ع) هستند، هموزن اطاعت از خداوند متعال و پیامبر اعظم (ص) ذکرشده است.
وی امام شناسی را همچون شناخت خداوند متعال از واجبات دین برشمرد و با تأکید بر اینکه خیر دنیا و آخرت انسان درگرو اطاعت از وجود نازنین ذات اقدس الهی، پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع) است، تصریح کرد: رسولالله (ص) میفرمایند، کسی که بمیرد درحالیکه امام واجب الاطاعه خود را نشناسد، بهمانند مردم قبل از بعث یعنی هموزن بتپرستان و مشرکان مرده است.
وی بر اهمیت بازخوانی بخش بَابُ الِاضْطِرَارِ إِلَی الْحُجَّة جلد دوم اصول کافی توسط طلاب تأکید کرد و بابیان اینکه انسان برای سعادت در دنیا و آخرت چارهای جز شناخت حجت خدا ندارد، ادامه داد: بر طلاب لازم است تا معارف اهلبیت (ع) را مبتنی بر بیان شیوای اهلبیت (ع) و ناظر بر زبان روز مخاطب تبیین نمایند؛ چراکه اگر جهانیان ائمه اطهار (ع) را بهدرستی بشناسند، قطعاً مطیع اوامر و دستورات دین الهی خواهند شد.
سخنران حرم مطهر کریمه اهلبیت (س) ضمن تبیین فرازهایی از آیه شریفه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» تصریح کرد: کسی که به دستورات دین مبین اسلام به صورت گزینشی عمل کند، قطعاً در وادی انحراف قرارگرفته است و به شریعتی که عمل میکند اسلام نخواهد بود.
وی بیان کرد: ثامنالحجج (ع) میفرمایند؛ خداوند متعال برخی از مسائل را به زلف مسائل دیگر گرهزده است؛ همچون کسی که نماز بخواند آنهم نماز مقبول، اگر زکاتش را ندهد نمازش قبول نخواهد شد و هرکسی خداوند متعال را عبادت کند درحالیکه ظالم به پدر و مادرش باشد، ذات اقدس الهی عبادتش را نخواهد پذیرفت و خداوند متعال عبادت خود را با احسان به پدر و مادر گره زده است.
انصاریان بر اهمیت امام شناسی تأکید و ضمن اشاره به روایت «کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر، وَ عَادَتِکُم الاِحسان، وَ سَجیَّتِکُمُ الکَرَم، وَ شَانِکُم الحَق وَ الصِدقِ وَ الرِفقِ وَ قَولُکُم حَکم وَ حَتم، وَ رَاءیُکَم عِلم وَ حِلم وَ حَزم» از امام هادی (ع) گفت: امام (ع) منبع نور و چراغ راه هدایت انسان به بهشت و رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت است؛ امام نوربخش دلها و فرمانش هدایت است و سفارش ایشان تقوا و کارش خیر و نیکی است.
انتهای پیام
نظرات