• سه‌شنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401110403051
  • خبرنگار : 30147

متکدیان وارداتی بلای جان‌ کاشمر

از درآمد روزانه ۶۰۰ هزار تومانی تا گدایی که مدرک دستیار دندانپزشک دارد

از درآمد روزانه ۶۰۰ هزار تومانی تا گدایی که مدرک دستیار دندانپزشک دارد

ایسنا/خراسان رضوی لباس زن و مردشان فرقی نمی‌کند لباس ژنده‌ای بر تن دارند و با به پا کردن دود اسپند و چرخاندن آن به دور خودروها به قصد گرفتن پول، احساسات را جریحه‌دار می‌کنند، یک شب در چهارراه بهبودی، شبی در چهارراه شهید ترابی و ...کاسه دخل یا دستشان را به طرف خودروها می‌گیرند و برخی هم عصا به دست با القای حس بدبختی کاسبی می‌کنند، برخی کمک می‌کنند و تعدادی هم بی‌تفاوت حتی شیشه خودرو را پایین نمی‌دهند.

در واقع کمتر چهارراهی است که متکدیان یا همان گداها را که بسیاری از آن‌ها غیربومی و از دیگر مناطق و یا به نوعی وارداتی هستند را نبینی، این کار کم دردسر اما پردرآمد موجب شده تا برخی چهارراه‌ها به سرقفلی تعدادی از این متکدیان در بیاید به طوری که اگر یک نفر از سمت مقابل به حریم دیگری وارد شود کار حتی به زد و خورد هم می‌کشد.

یکی از متکدیان مدرک دستیار دندانپزشک دارد

رئیس اداره بهزیستی کاشمر در همین خصوص در گفت و گو با ایسنا گفت: از نظر قانونی تکدی گری جرم محسوب می‌شود و نهادهای قانونی، ضابطین قضایی و دادگستری باید ورود کنند.

  اعظم حسن‌زاده خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی با حکم دادستانی باید نسبت به جمع‌آوری متکدیان اقدام کند و شهرداری نیز وظیفه تهیه مکانی را برای نگهداری این افراد دارد.

وی اذعان کرد: اگر کسانی باشند که فقط برای کسب درآمد تکدی گری کنند بر اساس صراحت قانون جرم انجام داده و بر اساس حکم دادستانی به عنوان مجرم باید زندانی شوند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر عنوان کرد: چون باقی متولیانی که در این خصوص وظایفی دارند پای کار نیامدند امسال بهزیستی خود تمامی متکدیان سطح شهر را پایش نمود و با تک تک آن‌ها مصاحبه کرد، هر کس شرایط و مشکلات خاصی داشت به ارگان و نهاد مربوطه نامه زدیم و معرفی نمودیم.

وی گفت: برخی از این افراد نه تنها ماهیانه از کمیته امداد و بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند بلکه دارای خانه هم هستند، این افراد نیازی به گدایی ندارند و فقط دارند جرمی را انجام می‌دهند.

حسن‌زاده افزود: در بین این افراد زن سرپرست و یا معتادینی بودند که خانواده طردشان کرده بود، ۵ نفر این افراد هم اصلاً از کاشمر نیستند و آخر شب‌ها می‌برندشان که از مه ولات هستند.

وی تصریح کرد: اقدامات بهزیستی در خصوص بررسی وضعیت متکدیان از اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شده که تمامی این افراد شناسایی شدند، یکی از این افراد که در چهارراه بهبودی به دروغ تظاهر به معلولیت می‌کند و عصا دارد یک مرتبه بازداشت هم شده و تعهد داد، اما باز هم این کار را انجام می‌دهد در صورتی که از ارگان‌های حمایتی حقوق دریافت می‌کند و دارای مسکن است.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر عنوان کرد: این فرد دوره آموزشی دندانپزشکی را طی کرده و با توجه به مدرکی که دارد می‌تواند دستیار دندانپزشک باشد اکنون هم حقوق دریافت می‌کند و وضعیت مالی پدرش خوب است.

وی با بیان اینکه هرچند از پدرش خانه‌ای به این فرد به ارث رسیده اما به دلیل کاری که انجام می‌دهد خانواده‌اش را با مشکلاتی مواجه نموده است، افزود: این فرد دوست ندارد سرکار برود و با خود و جامعه مشکل دارد.

حسن‌زاده گفت: فردی دیگر از خانم‌هایی که در چهارراه بهبودی گدایی می‌کند سالمند و تحت پوشش کمیته امداد است و چندین مرتبه تاکنون او را به دلیل اعتیاد به مواد مخدر ترک داده‌ایم ولی مجدد به مصرف مواد مخدر رو می‌آورد.

وی عنوان کرد: چون کسب درآمد تکدی گری در کاشمر بالاست این افراد به سمت گدایی می‌روند در صورتی که نیازی به این کار ندارند، یک خانم دیگر کم سن و سال که بچه شیرخوار و سه ساله دارد ابتدا بچه‌هایش را گرفتیم و برای ترک به کمپ فرستادیم ولی مجدد با همسرش شروع به مصرف مواد مخدر نمود.

از درآمد روزانه ۶۰۰ هزار تومانی تا گدایی که مدرک دستیار دندانپزشک دارد

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با اشاره به اینکه بر اساس آنچه خود این افراد به ما اعلام نموده‌اند درآمد یک روزشان از گدایی بالغ بر ۶۰۰ هزار تومان است در صورتی که بیشتر از این است، اذعان کرد: سال ۱۳۹۷ خانمی در خیابان امام خمینی با یک معلول که عمه او بود تکدی گری می‌کرد در آن سال ماهیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به برادرش برای این فرد معلول اجاره می‌داد.

وی ادامه داد: مردی از مه ولات فرزند و همسرش را برای تکدی گری به کاشمر می‌آورد و آخر شب می‌برد، حتی فردی از بیرجند می‌آید، افرادی که آخر شب در چهارراه بهبودی می‌بینیم متکدیان وارداتی هستند.

حسن‌زاده گفت: کاشمری‌ها به کسانی دارند کمک می‌کنند که هیچ نیاز مالی ندارند و به رغم اینکه ماهیانه از نهادهای حمایتی حقوق دریافت می‌کنند، از حسن نیت مردم این شهر سوء استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این افراد بیشتر مشکلات روانی دارند تا اینکه نیاز مالی داشته باشند، اظهار کرد: برخی از این گداها درآمدهای خیلی خوبی دارند، یکی از این افراد اعلام کرد چون بچه‌دار نمی‌شده و همسرش طلاق گرفته با این کار می‌خواهد خشم خودش را به جامعه نشان دهد.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر بیان کرد: برای رفع آنچه در چهارراه‌های این شهر شاهدش هستیم فقط باید دادستانی ورود کند، با صحبت‌هایی که با خودشان داشتیم و بر اساس بررسی‌های انجام شده در بین متکدیان اصلاً فردی نیازمند مالی نداریم.

وی افزود: خود مردم کاشمر موجب شدند که این افراد در سطح شهر به تکدی گری بپردازند، اگر کمک نکنند دیگر شاهد این وضعیت و سوء استفاده متکدیان که هیچ نیازی ندارند، نخواهیم بود.

حسن‌زاده گفت: برخی مردم هستند که از دستگاه خودپرداز مخصوص پول برمی‌دارند تا اگر گدایی را در چهارراه دیدند کمک کنند، در صورتی که همان فرد شاید به مراتب وضعیت مالی بسیار بهتری از آن که کمک می‌کند داشته باشد.

وی از شهروندان خواست کمک‌های خود را از طریق کمیته امداد و بهزیستی به متکدیان ارائه دهند، در کاشمر مؤسسات خیریه بسیار خوبی داریم، این افراد از مردم کاشمر سوء استفاده می‌کنند.

وی افزود: چون همه متوجه شدند که کاشمری‌ها خوب به متکدیان کمک می‌کنند حتی از سایر شهرها به این منطقه آمدند در صورتی که هیچ نیازی به این کمک‌ها ندارند و فقط چون کار بی‌دردسری است، انجام می‌دهند.

از درآمد روزانه ۶۰۰ هزار تومانی تا گدایی که مدرک دستیار دندانپزشک دارد

 گدایی به صورت خانوادگی

در همین خصوص معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر به ایسنا گفت: نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری متولی جمع‌آوری متکدیان سطح شهر که بسیاری از آن‌ها معتادند، هستند.

محمد نجار افزود: بر اساس قانون نیروی انتظامی باید این متکدیان که جزء معتادان متجاهر هستند را جمع‌آوری و با هزینه شهرداری به محل کمپ ماده ۱۶ انتقال داده و سپس بهزیستی نیز اقدام به ترک اعتیاد این افراد کند.

وی عنوان کرد: چون تکدی گری شغل کم دردسر و پردرآمدی است به همین دلیل برخی تمایل دارند به جای اینکه دنبال شغلی باشند به این کار بپردازند.

معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر عنوان کرد: برخورد با متکدیان زیر نظر اداره بهزیستی با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری است، اگر کسی به معنای واقعی و به دلیل مشکلات تکدی‌گری کند پیگیری‌های خاص خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: گروه یا افرادی بودند که از متکدیان سوء استفاده می‌کردند که با اولین برخورد متلاشی می‌شوند.

نجار افزود: چون در ۶ ماهه ابتدای سال با پیک مسافر مواجهیم متکدیان بسیاری به خصوص از شهرهای اطراف به این منطقه می‌آیند.

 معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر اذعان کرد: در سطح شهر دو لکه آلوده در چهارراه شهید بهبودی و شهید ترابی داریم که در بین آن‌ها یک خانواده چهار نفره هم دیده می‌شود که اغلب در ساعات پایانی شب و ظهر مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

هرچند امروزه با معضلی جدی به نام تکدی گری مواجه هستیم اما گویا این مشکل آن‌قدر تکراری شده که مسئولان آن را جدی نمی‌گیرند.

لازم است نه تنها مسئولان برای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان اقدام مهم و اساسی انجام دهند که مردم نیز باید دست از خرافات بردارند و با امتناع از پول دادن به این گروه از متکدیان که بسیاری از آن‌ها وضعیت مالی مناسبی دارند، فرهنگ گداپروری را برای همیشه از میان ببرند. این شهر از قدیم‌الایام با معضل تکدی‌گری دست و پنجه نرم می‌کند، مسئولانش هم بارها برای جمع‌آوری آن‌ها وعده می‌دهند و برای متکدیان خط و نشان می‌کشند، اما هنوز برای حل این معضل کار جدی انجام نشده است.

این بی‌تفاوتی‌ها موجب شده اگر تا دیروز پیرمردها و پیرزن‌ها یا افراد ناتوان در خیابان‌های این شهر گدایی می‌کردند، حالا برخی جوانان و نوجوانان را مشاهده کنیم که این چهارراه‌ها را برای گدایی‌ به قرق خود درآورده‌اند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha