این شرکت در واقع در صنعت واگن سازی ایران و خاورمیانه بی مانند و پیشتاز است و با در اختیار داشتن، دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا توان تولید انواع واگن باری، مسافری، مترو، ترنست، لوکوموتیو و بوژی را دارد.
به گزارش ایسنا، واگن پارس از زمان آغاز به کار سوابقی درخشانی را از خود به جای گذاشته که یکی از موارد این کارنامه قابل توجه، همکاری و تولید مشترک با شرکت هایی همچون آلستوم، بمباردیر، زیمنس و سی آر سی است، این شرکت همچنین به عنوان اولین و تنها صادرکننده واگن تاکنون موفق به صادرات دو هزار دستگاه انواع واگن باری، مسافری و بوژی به کشورهای کوبا، سودان، سوریه، بنگلادش و چین شده است.
به گزارش ایسنا، در طول یک دهه اخیر، استان صنعتی مرکزی، بواسطه چالش های صنایع بزرگ خود بسیار بر سر زبان ها افتاد و یکی از مهمترین صنایع مشکل دار استان، شرکت واگن سازی پارس اراک بود که از اواسط دهه ۸۰ روند تولید آن دچار اختلال جدی شد.
دهه ۷۰؛ تولید واگن های متروی تهران
در دهه ۷۰، واگن پارس یکی از تولیدکنندگان بزرگ واگن های مترو برای پایتخت بود و این روند تولید در بخش های مختلف ادامه داشت، اما دهه ۸۰ ورق تولید در واگن پارس اراک برگشت و پرونده مشکلات این شرکت باز شد.
دهه ۸۰؛ از دست رفتن بخشی از سفارشات
برخی دخالت ها در عرصه تولید و صنعت، عاملی برای کلید خوردن مشکلات در واگن پارس بود. در اواسط دهه ۸۰، این کارخانه عظیم، بخشی از سفارشات خود در عرصه واگن سازی از جمله تولید واگن های مترو را از دست داد. پس از آن تعدادی کارخانه واگن سازی در گوشه و کنار کشور تاسیس شدند که هرچند برخی از آنها به لحاظ اقتصادی توجیه نداشتند ولی همین امر ضرر هنگفتی به شرکت واگن پارس زد و عملا شرکت در سراشیبی قرار گرفت.
۸۸؛ آغاز اعتراضات کارگری
۲۷ مردادماه ۱۳۸۸ همزمان با حضور سرزده وزیر راه و ترابری در کارخانه واگن پارس اراک، کارگران این شرکت دست به تجمع اعتراض آمیز نسبت به وضعیت رو به افول شرکت زدند و حمیدرضا بهبهانی وزیر راه و ترابری در جمع کارگران معترض کارخانه قول داد که اقدامات لازم با سرعت بیشتری انجام شود تا شکوفایی به صنعت ریلی بازگردد و گفت مشکلات و مسائلی را که کارگران با آن روبرو هستند را به استحضار رئیس جمهور میرساند تا مشکلات برطرف شود.
در همین بازدید سرزده، منوچهر مقدم مدیر وقت کارخانه واگن پارس اراک گفت: ما از ابتدای سال جاری تاکنون تنها توانستهایم مقدار اندکی از حقوق کارگران را پرداخت کنیم و این به دلیل بحرانی است که کارخانه با آن روبروست. کارخانه پتانسیل تولید ۱۵۰۰ دستگاه واگن را در طول سال دارد ولی به دلیل عدم سفارش و حمایت کم، نتوانستیم این میزان را تولید کنیم.
او تاکید کرد که کاغذ بازیها سبب بلاتکلیفی های بسیار برای این صنعت شده و از وزیر راه خواست که در این شرایط جلوی واردات بیرویه واگن به کشور! گرفته شود.
تعویق دوماهه در پرداخت حقوق ها
روند کاهش تولید در واگن سازی ادامه یافت و مجددا کارگران ۱۷ مهرماه ۱۳۸۸ دست به تجمع اعتراض آمیز زدند و مدیر کارخانه واگن پارس اراک در گفت و گو با ایسنا در خصوص این اعتراضات گفت: حقوق کارکنان این کارخانه بیش از دو ماه است که به تعویق افتاده و تجمع کارکنان واگن پارس تنها برای احقاق مطالبات صنفی است.
منوچهر مقدم گفت: کارکنان واگن پارس مدت دو ماه است که حقوق دریافت نکردهاند و قبل از آن نیز به صورت قسطی حقوق دریافت میکردند، البته مدیران و مسئولان کارخانه نیز همچون کارگران حقوق خود را دریافت نکردهاند.
مقابل واردات بایستید/تولید با ۲۰ درصد ظرفیت
وی با انتقاد از واردات بی رویه واگن و محصولات وابسته به آن گفت: وزارتخانه باید در مقابل این واردات ایستادگی کند تا کارخانه واگن پارس تنها با ۲۰ درصد توان خود فعالیت نکند.
محمدرضا هاشمی یکی از اعضای شورای اسلامی کار شرکت واگن پارس نیز در اینزمینه به خبرنگار ایسنا گفت: دولت باید در مقابل واردات بی رویه و البته ورود واگنهای دست دوم بایستد تا مشکلات تولید کنندگان داخلی از بین برود. از مسئولان می خواهیم که نسبت به تشکیل جلسهای اقدام کنند تا در جریان مشکلات کارگران این واحد صنعتی قرار بگیرند.
به گفته وی، آنزمان این غول صنعتی تنها با ۲۵ درصد توان خود فعالیت می کرد.
دهه ۹۰؛ سقوط آزاد
روند کجدار و مریز حیات واگن پارس تا اوایل دهه ۹۰ ادامه یافت، هر چند که مشکلات باعث نشد واگن پارس و کارگرانش دست از تلاش برای زنده ماندن صنعت شان بکشند و در سال ۹۰ ایران بواسطه واگن پارس به جمع تولیدکنندگان بوژی واگن پیوست و بخشی از نیاز کشور به واردات را رفع کرد، حتی ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۰ مدیرعامل دومین شرکت بزرگ خصوصی واگن سازی کره جنوبی در بازدید از واگن پارس گفت: شرکت واگن پارس اراک شرکت بزرگی است که خوب طراحی و سازماندهی شده و محصولات این شرکت کیفیت بالایی دارند، البته واگن پارس برای افزایش تولید خود نیاز به بروزرسانی دارد و شرکت ما برای همکاری برنامه های خوبی دارد که در سبک سازی وزنی محصولات، افزایش سرعت، سرعت واگنها در انتقال محصول و راحتی واگن های مسافرتی می توانیم با واگن پارس همکاری خوبی داشته باشیم.
وی گفت: یکی از نقاط قوت شرکت واگن پارس اراک در این است که تمام مراحل ساخت واگن را خودش انجام می دهد و نیازی به دیگر کشورها ندارد، البته واگن پارس باید با استفاده از تکنولوژی روز دنیا قیمت محصولات را پایین بیاورد.
به گزارش ایسنا، واگن پارس با همه مشکلات هنوز سر پا بود، اما ظاهرا قدرت مشکلات به قدری زیاد بود که تاب و توان را از تن خسته و رنجورش ربوده بود و همین شرایط باعث شد که از سال ۱۳۹۱، به گل نشستن این شرکت آغاز شود.
۱۳۹۱؛ ورود واگن های چینی؛ چالشی برای واگن پارس
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ۳۰ دیماه ۱۳۹۱، در دومین همایش چالشها و فرصتهای صنعت ریلی استان مرکزی با اشاره به مشکلات و شرایط ویژه اقتصادی موجود تصریح کرد: در گذشته بیش از ۱۳۰ شرکت با بیش از ۱۲ هزار فرصت شغلی در زمینه صنایع ریلی در استان مرکزی وجود داشت، اما امروز چنین نیست، یکی از مشکلات این صنایع این است که نتوانستهاند تقاضای متقاضیان خود را به خوبی تأمین کنند.
وی تاکید کرد: ورود واگنهای چینی به داخل کشور باعث ایجاد برخی از چالشها شده است.
صحبت های آصفری نشان داد که واگن پارس حال و اوضاع خوبی ندارد و مدیرعامل شرکت نیز ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۲ به این امر اذعان کرد و به ایسنا گفت: شرکت واگن پارس اراک جزو معدود شرکتهایی در کشور است که توانایی ساخت تمام قطعات ریلی را دارد، این شرکت امکانات سخت افزاری بسیار بالایی دارد که میتواند تمام نیازهای خود را تامین کند حتی در تولید اکسیژن و دی اکسید کربن خودکفاست و به شرکتهای دیگر نیازی ندارد، اما در حال حاضر تنها با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت میکنیم.
۱۳۹۲؛ غیر فعال بودن ۷۰ درصد ظرفیت واگن پارس/ادامه اعتراضات کارگری
در سال ۱۳۹۲ واگن پارس تنها با ۳۰ درصد ظرفیتش فعالیت می کرد در حالی که به گفته محمدرضا مختاری مدیرعاملش، توانایی ساخت هزار دستگاه واگن باری، ۱۵۰ دستگاه واگن مسافربری و ۵۰ دستگاه لکوموتیو در سال را داشت، اما به دلیل نبود سفارش و وضعیت بد مالی بهره برداران، ۷۰ درصد ظرفیتش استفاده نمیشد.
به گزارش ایسنا، تا سال ۱۳۹۲، تنها سه شرکت واگن سازی در کشور وجود داشت که یکی از بزرگترین و مهمترین آنها واگن پارس اراک بود که در عمر حدود ۳۰ ساله خود موفق به تولید و تحویل ۱۴ هزار انواع بوژی شده بود، اما این شرکت علیرغم عملکرد خوبش، در مقابل مشکلات قدرتی نداشت، همین شد که کارگران به ستوه آمدند و از ۱۵ مهر ۱۳۹۲ دست به اعتراض زدند و حتی ۲۰ مهرماه که رحمانی فضلی وزیر کشور به اراک سفر کرده بود اعتراضات خود را ادامه دادند تا صدای آنها به گوش مسئولان ارشد کشور برسد.
۱۳۹۳؛ کارگران درگیر معوقات/واردات واگن برابر با بیکاری
در سال ۱۳۹۳ نیز روزگار سر سازش با واگن پارسی ها نداشت و کارگران مجددا ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۳ دست به اعتصاب زدند .
آنها عدم مدیریت صحیح و نامنظم بودن پرداخت حقوق را از جمله دلایلی عنوان کردند که مجبور به اعتصاب شان کرده بود. آنها در شهریور ۹۳ یک سوم حقوق تیر ماه و ۱۰۰ درصد حقوق مردادماه را دریافت نکرده بودند. آنزمان دریافتی آنها بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود و دریافت ۳۰ درصد این حقوق عملا گذران زندگی را آنهم در شرایط سخت اقتصادی کشور برایشان ناممکن کرده بود.
آنها معتقد بودند که وزارت صنعت با آزاد کردن واردات واگن آنهم واگن های دست دوم، به نوعی تولید واگن در کشور را کم کرده و در نهایت موجب بیکاری و عدم بکارگیری تمامی ظرفیت تولید شده است.
کارکنان واگن پارس همچنین یکی از مشکلات این کارخانه را تغییر مدیرعامل در بازه زمانی کوتاه می دانستند و می گفتند مشکل دیگر این است که به علت بدقولی شرکت به بانکها و مؤسسات مالی، امکان دریافت تسهیلات را نیز از دست داده اند و از امکانات رفاهی نیز برخوردار نیستند.
۱۳۹۴؛ می خواهند واگن پارس را زمین بزنند/کمترین میزان تولید در تاریخ شرکت رقم خورد
غیر فعال بودن بخش عمده ای از ظرفیت کارخانه واگن پارس همچنان ادامه داشت و کارگران به وضعیت معترض بودند و متاسفانه همچنان از خروج غول واگن سازی ایران از گرداب مشکلات خبری نبود.
اعتراضات کارگری ادامه داشت و سوم اسفندماه ۱۳۹۴، یکی از کارگران شرکت در یکی از این تجمعات اعتراضی گفت: اعتراض کارگران به واردات واگن است. علیرغم اینکه ماههاست با مشکل تعویق در پرداخت حقوق مواجهیم، اما مشکل مهمتر شرکت را نبود سفارش و واردات واگن و احتمال زمین خوردن شرکت می دانیم. ما از این کارخانه کار میخواهیم، دو سال است که کار در این کارخانه خوابیده است.
کارگران عقیده داشتند که کسانی می خواهند این کارخانه را زمین بزنند و کارگران را بازیچه قرار دادهاند. آنها می گفتند که دو سالی است که به این کارخانه یک پیچ هم وارد نشده و هیچ قراردادی با این شرکت بسته نمی شود.
دکتر حسین بختیاری فرماندار وقت اراک، آنزمان در خصوص ادامه دار بودن تجمعات کارگری واگن پارس به ایسنا گفته بود: کارگران شرکت واگن پارس حدود پنج ماه از مسئولین کارخانه واگنپارس حقوق طلب دارند، بر این اساس در کمیسیون کارگری موضوع را مطرح و بحث کردهایم، با مدیرعامل شرکت واگنپارس تماس گرفتهایم، مدیرعامل این شرکت گفته در حال پیگیری این مسئله است و تا قبل از پایان سال، حقوق چهار ماهه معوق و عیدی آنها را پرداخت می کند.
۱۳۹۵؛ لغو دستوری قرارداد کوبا و افزایش مشکلات واگن پارس/اموال شرکت در آستانه توقیف
به گزارش ایسنا، واگن پارس، سال ۱۳۹۴ را تنها با تولید ۵۲ دستگاه انواع واگن که از لحاظ کم بودن تعداد تولید، در سابقه کاری این شرکت بی سابقه بود به پایان رساند، اما عمق مشکلات واگن پارس به حدی بود که سال ۹۵ را هم با چالش آغاز کرد. اعتراضات کارگری باعث شده بود که صدای این شرکت به گوش مسئولان برسد و ۱۱ خردادماه ۱۳۹۵، محمود زمانی قمی استاندار وقت مرکزی در دهمین ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی که در شرکت واگن پارس اراک برگزار شد، پس از بررسی مشکلات این واحد تولیدکننده خودروهای ریلی در خاورمیانه اظهار کرد: کارگروه صنایع بزرگ کشور باید موظف شود مسائل مبتلابه واگن پارس را در دستور کار قرار دهد، میزان بدهی دولت به شرکت واگن پارس ناشی از قرارداد کوبا، توسط سازمان مدیریت باید قطعی شود و نظر قاطع ستاد اقتصاد مقاومتی استان و مدیریت استان، بر تهاتر این بدهی است.
زمانی قمی بیان کرد: طی نامهای جداگانه درخواست شود که دولت وزارت کشور و وزیر راه و شهرسازی را موظف کند سهم واگنپارس از خرید دو هزار واگن مترو با فاینانس چین و پنج هزار دستگاه واگن باری با فاینانس کشور روسیه را مشخص کنند، چرا که عمده بدهی این شرکت به بانکها ناشی از فشارهای دستگاههای خدمات رسان و نداشتن بازار است. میزان ۳.۷ دهم از بدهی مالیاتی این شرکت از وزارتخانه اخذ و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شده است، همچنین قبل از نوروز ۹۵ با فشارهایی که به دولت وارد کردیم ۱۰ میلیارد تومان از خسارتی که واگن پارس در اثر لغو دستوری قراردادش با کوبا تحمل کرده بود به حساب این شرکت واریز شد.
وی با تاکید بر آغاز مشکلات واگن پارس بدنبال لغو قرارداد کوبا اظهار کرد: این شرکت ۱۰۶ میلیارد تومان به بانک بدهکار است که ناشی از ۶۶ میلیارد خسارت وارده بواسطه لغو این قرارداد است.
خسارت ۶۰ میلیاردی قرارداد کوبا برای واگن پارس
محمدرضا مختاری مدیرعامل شرکت نیز اظهار کرد: عمده مشکل شرکت واگن پارس به دو بخش اصلی تقسیم می شود یک بخش شامل بدهیهای سنواتی این شرکت به ارگانها، نهادها و بانکهاست که به ۱۰ سال قبل تا امروز برمیگردد و بواسطه فسخ قرارداد با کشور کوبا به وجود آمد که خسارتی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان به این شرکت وارد شد، همچنین به دلیل مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش، توان مالی مشتریان بسیار پایین است. در گذشته شرکتهای بهرهبردار از تسهیلات استفاده کردند، اما این تسهیلات قطع شده است و عدم ارائه این تسهیلات باعث شده که شرکتهای بهره بردار توانایی انعقاد قرارداد با ما را نداشته باشند.
وی خواستار مساعدت جهت رفع بازداشت نامههای حسابهای بانکی و حساب مطالبات پروژهها از کارفرمایان، بخشش جرائم بانکی و غیر بانکی و ارائه دوره تنفس بلندمدت در پرداخت بدهی شرکت و پرهیز از صدور توقیف نامههای جدید، رایزنی با وزارت کشور جهت اختصاص تامین ناوگان مترو یکی از استانها به شرکت واگن پارس، حمایت و مساعدت دولت مشابه کمک های صورت گرفته به صنایع خودروسازی و ارائه تسهیلات به شرکتهای بهرهبردار جهت خرید واگن از شرکت واگن پارس شد.
به گزارش ایسنا، با وجود جلسات متعدد و پیگیری های مختلف، واگن پارس به یک بیماری صعب العلاج دچار شده بود و همین بیماری باعث شد که حدود دو هفته پس از جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در شرکت، کامیون ها برای توقیف اموال واگن پارس، مقابل شرکت صف بکشند.
توقیف اموال برای بدهی ۴۷۰ میلیون تومانی
۲۹ خردادماه ۹۵ صف کامیون هایی که برای اجرای حکم قضایی صادر شده توسط قاضی مجتمع شهید بهشتی تهران در مقابل این شرکت تشکیل شده بود، تصویر تلخی را در ذهن واگن پارسی ها و مردم اراک حک کرد.
آنروز حسین عظیم علمی مدیرعامل شرکت تهران پویای دانا که برای اجرای این حکم به این شرکت مراجعه کرده بود، در گفتوگو با ایسنا در خصوص این حکم و توقیف اموال شرکت واگنپارس اراک گفت: این شرکت حدود ٦ سال طرف قرارداد واگنپارس بوده و به صورت مستمر از طلب کاران آن است، یک سال است که حکم توقیف اموال شرکت از سوی قاضی صادر شده، اما به دلیل طفره رفتن مجموعه مدیریتی شرکت و همچنین برهم زدن فضای شرکت از طریق تحریک کارگران، این امر به تعویق افتاد تا اینکه امروز با حضور نماینده دادستان جهت توقیف اموال در شرکت حاضر شدیم.
او برای توقیف اموال این شرکت جهت نقد کردن طلب ۴۷۰ میلیونی اش از واگنپارس با حکم قضایی سروقت واگن پارس آمده بود، اما خوشبختانه با ورود مسئولان استان این حکم اجرا نشد.
متاسفانه روزگار سخت واگن پارس عامل توقف واردات واگن نشد و ۲۱ شهریور همان سال، مهدی مقدسی، نماینده وقت اراک در مجلس شورای اسلامی، به جهت صدور مجوز واردات ۶۰۰ دستگاه واگن از روسیه، وزیر راه و شهرسازی را مورد خطاب و سوال قرار داد، ولی گویا مسئولان وقت کشور آنچنان که باید به مشکلات و زخم های کاری وارد شده بر پیکره واگن پارس اعتقاد نداشتند چراکه بازدید دوم آبان دکتر روحانی رییس جمهوری وقت هم مرهمی برای دردهای واگن پارس نشد.
۱۳۹۷؛ عقد قرارداد ۶ هزار دستگاهی/رشته هایی که پنبه شد
در اواسط دهه ۹۰، جانی در تن واگن پارس نمانده بود و تنها تلاش می کرد که نامش را همچنان در بین واگن سازان کشور حفظ کند. در اردیبهشت ۹۷، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از واگن پارس اعلام کرد که حدود ٦ هزار دستگاه برای واگن پارس قرارداد منعقد شده که تامین مالی آن از طریق روس ها انجام خواهد شد، همچنین ٣١٠ دستگاه واگن باری و ٥٠ دستگاه واگن مسافری طی سال ۹۶ توسط این شرکت تولید و تحویل شده و برای سال ٩٧ نیز تولید ٦٠٠ دستگاه واگن باری و ٥٠ دستگاه واگن مسافری هدفگذاری شده است، اما درست در همین شرایط که شرکت تلاش می کرد مجددا روی پای خود بایستد، مشکلات اقتصادی و ارزی کشور دو چندان شد و عملا بار دیگر واگن پارس را زمین گیر کرد، به طوری که مختاری مدیرعامل شرکت، ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ اعلام کرد که در اواخر سال ۹۶ توافقنامه تولید هزار دستگاه انواع واگن به امضا رسید و قرارداد تولید ۷۰۰ دستگاه نهایی شد، اما از ابتدای سال ۹۷ با افزایش نرخ ارز، در واقع هرچه در سال ۹۶ رشته بودند پنبه شده است.
افزایش قیمت ها واگن را ۱۰۰ درصد گران کرد/واگن پارس درگیر بدهی ۷۱ میلیاردی
مختاری بیان کرد: افزایش نرخ ارز و محدودیتهای ناشی از مشکلات گذشته باعث بروز چالشهای جدی در انتقال ارز و خرید شده است و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت واگن رقم خورده که مورد قبول شرکت های خریدار واگن نیست و این شرایط بحران هایی را پیش روی شرکت قرار می دهد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۵ اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در شرکت واگنپارس برگزار و تصمیمات بسیاری خوبی اتخاذ شد، اما تا به امروز کمتر از ۱۰ درصد این تصمیمات اجرایی شده است، گفت: واگنپارس در حال حاضر ۷۱ میلیارد تومان بدهی بیمهای دارد و تنها میتواند ۷ درصد حق بیمه را پرداخت کند و حتی به اندازه یک ریال بیشتر هم توان پرداخت ندارد چراکه خرج و دخلمان یکسان نیست، علاوه بر آن طبق تصمیمات اخذ شده قرار بود بازداشتنامه برای شرکت صادر نشود ولی امروز حسابهای شرکت در بانک صادرات مسدود شده است. مسئله مهم این است که مشتریان ما زودتر از ما متوجه انسداد حسابها می شوند و همین موضوع باعث عدم همکاری مشتریان با شرکت میشود.
به گزارش ایسنا؛ با همه چالش های اقتصادی و ارزی، واگن پارس توانست سال ۹۷ را با تولید ۳۰۸ دستگاه انواع واگن که البته حدود ۶۰ دستگاه نسبت به سال ۹۶ کمتر بود، سپری کند، اما قطعا تولید ۳۰۰ دستگاه واگن برای شرکتی که سالانه توان تولید بیش از هزار دستگاه را دارد عددی پایین و نشانگر وجود مشکلاتی است که هنوز دست از سر واگن پارس بر نداشته بودند.
۱۳۹۸؛ واگن پارس، گرفتار تحریم های داخلی/استارت واگذاری شرکت به مشتریان اهل زده شد
در سال ۹۸ وضعیت مالکیت واگن پارس همچنان مشکل داشت و همین امر بزرگترین معضلات را برای این صنعت بهمراه داشت.
۶ مرداد ۹۸، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس در تذکری به وزیر صنعت و وزیر اقتصاد گفت: در تعیین تکلیف وضعیت مالکیت و مدیریت شرکتهای آذرآب، هپکو و واگن پارس که به عنوان سرمایههای ملی در شرایط نامساعدی قرار دارند تسریع شود، اخباری به ما رسیده است که برخی افراد ذی نفوذ برای تصرف مالکیت این ها تلاش می کنند، اگر تصمیمات لازم گرفته نشود ما مجبور می شویم واقعیات را به مردم اعلام کنیم.
جلسات پی در پی و پیگیری ها و مطالبه گری مسئولان شرکت و کارگران همچنان ادامه داشت تا اینکه در ۲۰ تیرماه ۱۳۹۸، آیت الله رییسی؛ رییس وقت قوه قضائیه طی سفر خود به استان مرکزی، از واگن پارس بازدید کرد و برای پیگیری معضلات صنایع مشکل دار استان از جمله واگن پارس قول مساعد داد و موضوع واگذاری صنایع مشکل دار استان به شرکت های بزرگ و دارای اهلیت مطرح شد که واگن پارس نیز در این لیست قرار گرفت.
۱۵ مردادماه مدیرعامل شرکت در نشست خبری بیان کرد: امروز با گذشت ۴ ماه و ۱۵ روز از سال ۹۸ هنوز امکان تامین مواد خام که تولید داخل است وجود ندارد. خرید از خارج کشور انجام شده اما مشکلاتی در مسیر خرید داخل وجود دارد.
مختاری با بیان اینکه خطوط تولید امروز در انتظار تامین مواد خام هستند، گفت: در برخی موارد حتی پس از واریز هزینه برای خرید مواد اولیه به شرکتهای داخلی، آنها حتی چند ماه نسبت به تامین مواد اولیه تاخیر داشته و نسبت به عمل به قرارداد های خود تعهدی ندارند در حالی که واگن پارس درخصوص تامین مواد اولیه ای که از خارج تامین میشود، مشکلی ندارد.
مپنا، واگن پارس را پذیرفت
در این شرایط تلاش ها برای واگذاری واگن پارس اراک به مالک دارای اهلیت ادامه داشت تا اینکه ۱۲ شهریورماه ۹۸، سید علی آقازاده استاندار مرکزی رسما اعلام کرد که بر اساس تصمیم گیری های انجام شده شرکت واگن پارس اراک به صورت قطعی به شرکت مپنا واگذار می شود و حتی موافقت اولیه مپنا نیز اخذ شده است.
به گزارش ایسنا، همین یک جمله استاندار مرکزی، کافی بود که جان دوباره ای در روح زخمی واگن پارس دمیده شود و انگیزه کارگران برای تولید افزایش یافت و با قدرت به کار ادامه دادند.
۱۶ آذرماه ۹۸ سعید شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور نیز پس از بازدید از واگن پارس، آذراب و هپکو، بیان کرد: شرکت های واگن پارس، هپکو و آذرآب حدود سه سالی است که با مشکلاتی درگیر هستد که بخشی اداری و مربوط به مسائل بانکی، امور مالیاتی و تامین اجتماعی است و در هر سه شرکت هم جابجایی مدیریت و مالک صورت گرفته و این موارد نیز ابهاماتی ایجاد کرده و در نتیجه این شرکت ها نتوانسته اند در تراز واقعی خود قرار بگیرند، در دو سه سال گذشته مسئولان کشوری برای حل مشکلات به استان سفر کردند اما هنوز حل مشکلات، نهایی نشده به همین دلیل مقرر شد معاون اول رئیس جمهور جلسه ای را با حضور مسئولان استانی و ملی تشکیل دهد تا مشکلات امروز این شرکت ها و سایر شرکت ها در حوزه سیستم بانکی، تامین اجتماعی و امور مالیاتی برطرف شود.
اتفاقات و تلاش هایی که در سال ۹۸ به انجام رسید باعث شد که شرکت پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات در نهایت تولید خود را به ۵۲۲ دستگاه برساند و پرونده سال ۹۸ را با به ثمر نشستن زحمات به پایان برساند.
۱۳۹۹؛ مپنا، پایان دهنده بدهی های واگن پارس/دولت وارد نشود، مشکلات ادامه می یابد
سال ۱۳۹۹، قدری شرایط برای واگن پارس بهبود یافت و اخبار خوبی در راه بود.
۲۳ مهرماه، مدیرعامل شرکت اعلام کرد که با همکاری مسئولان استان، تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک ها، تولیدات واگن پارس به ۵۰۰ دستگاه واگن در سال رسیده است، اما همچنان موانعی بر سر راه صنعت ریلی کشور وجود دارد که رفع آنها نیازمند حمایت است. مسلما با آمدن مپنا و تزریق ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد تومان منابع مالی، مشکلات این شرکت با بیمه و تامین اجتماعی، بانک ها و محدودیت های ایجاد شده به دلیل بدهی سنواتی حل می شود، اما همچنان نمی توانیم مواد اولیه بخریم، سهمیه اختصاص یافته به اندازه نیاز شرکت نیست و اگر مواد خام داده نشود باید به بازار آزاد مراجعه کرده و پس از ثبت نام باید سه تا چهار ماه بعد مواد اولیه خود را تحویل بگیریم. در صنعت ریلی اگر دولت به صورت جدی وارد نشود که در این سال های اخیر وارد نشده است، مشکلات واگن پارس ادامه خواهد داشت.
مختاری افزود: اگر امروز واگن پارس درگیر مشکل است به این دلیل است که حمایت نشده است. این شرکت توان تولید انواع واگن را دارد، اما به راحتی انواع واگن نو و کارکرده وارد کشور شد و اگر در دو سال اخیر هم واگنی وارد نشده است به دلیل محدودیت های تحریم بوده و در غیر این صورت به جرات بیان می کنم که حتما واگن وارد می شد.
رونمایی محصول جدید
واگن پارس، که پس از افت و خیزهای بسیار، بالاخره خود را بر روی ریل تولید قرار داده بود، در ۴ آذرماه ۹۹، نخستین لوکوموتیو پارس ۳۳ به عنوان جدیدترین محصول خود را رونمایی کرد و رسما روح در کالبد واگن پارس دمیده شد.
به گزارش ایسنا، پس از بیش از یک دهه فراز و نشیب بسیار، بالاخره نقطه عطف و بزنگاه واگن پارس فرا رسید، مپنا به میدان آمد و ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ با اعلام رسمی گروه صنعتی مپنا در سامانه، مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت واگن پارس اراک به این مجموعه واگذار شد.
۱۴۰۰؛ واگن پارس جان می گیرد/رکورد ۳۳ ساله شکست
پس از این واگذاری، انتظارها بر این بود که واگن پارس، به تولید باز گردد و این انتظار، دقیق، درست و بجا بود و می توان از میزان تولیدات شرکت در سال ۱۴۰۰ این تغییر را مشاهده کرد.
واگن پارس اراک، سال ۱۴۰۰ را رسما با عنوان "واگن پارس مپنا" آغاز کرد و در اولین اقدام، در پنجم خردادماه مرتضی ملانژاد با سوابقی چون معاون فنی و مدیر کل واگن های راه آهن جمهوری اسلامی ایران، قائم مقام معاونت امور ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا، عضو هیئت مدیره شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا و مشاور مدیر عامل گروه مپنا در امور ریلی، سکان مدیریت واگن پارس را به دست گرفت تا واگن پارس عملا با تعریف برنامه های جدید در مدار درست تولید قرار گیرد.
قطعا قرار گرفتن نام واگن پارس در کنار مپنا، قدری مسیر پیشرفت و عبور از مشکلات را تسهیل می کند، اما با توجه به ریشه دار بودن مشکلات این واحد صنعتی بزرگ و البته چالش های اقتصادی کشور، هنوز راه برای اوج گیری واگن پارس بسیار بود به طوری که در سفر اعضای فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به استان مرکزی در ششم آذرماه ۱۴۰۰ مسئله واردات واگن که باعث آسیب به روند تولید کارخانه واگن پارس اراک می شود مورد تاکید قرار گرفت.
با وجود همه چالش ها، اما با انگیزه بالای کارگران واگن پارس، پرونده عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰، با تولید ۷۲۵ دستگاه انواع واگن بسته شد که این میزان تولید از سال ۱۳۸۲ تا پایان ۱۴۰۰ بی سابقه بوده است و این اتفاق گواهی بر رونق تولید در واگن پارس دارد.
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ، قاسمی وزیر وقت راه در بازدید از واگن پارس وعده تکمیل ظرفیت این صنعت را داد و گفت: در زمینه واگن کاملا خودکفا هستیم و کسی اجازه واردات ندارد. در زمینه لوکوموتیو نیز کشور به بیش از هزار دستگاه نیاز دارد و طبیعتا در این زمان که به این تعداد دستگاه احتیاج داریم، این تعداد قابل تامین نیست، امروز حدود ۳۱۴ هزار ریل وجود دارد ولی تنها ۵۰۰ لوکوموتیو موجود است بنابراین کمبود وجود دارد و باید تامین شود، ظرفیت واگن پارس برای ساخت لوکوموتیو برای ۴ سال آینده تکمیل خواهد شد.
۱۴۰۱؛ تولید ۸۰۰ دستگاه در ۱۰ ماه/واگن پارس در آستانه جشن هزار دستگاهی
به گزارش ایسنا؛ واگن پارس سال ۱۴۰۱ را با قدرت و هدفگذاری مشخص آغاز کرد و سوم خرداد نیز آیین رونمایی و تحویل ۷۴ دستگاه واگن باری، مسافری و لوکوموتیو با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مرکزی انجام شد و ملانژاد مدیرعامل واگن پارس در این مراسم بیان کرد: کشور در حال حاضر به بیش از ۱۵۰۰ تا دو هزار دستگاه واگن مترو نیاز دارد، اما در طول پنج سال اخیر هیچ سفارشی برای تولید واگن مترو به واگن سازی های کشور داده نشده است، با تلاش مجموعه مدیریتی و پرسنل شرکت، امروز از ظرفیت تولید ۱۰۰ دستگاه در ماه فراتر رفته ایم و ماهانه ۱۰۵ دستگاه واگن تولید می کنیم. هدفگذاری شده است که ماهانه به تولید ۱۲۰ دستگاه دست یابیم که قطعا این امر در سال جاری محقق می شود.
وی تصریح کرد: قیمت تولیدات شرکت به مراتب از محصولات تولیدی در جهان ارزانتر است، امروز قیمت واگن باری، مسافری شرکت واگن پارس اراک از واگن های چینی ارزانتر است و حتی لوکوموتیو تولیدی شرکت قادر به رقابت با نمونه های خارجی است، هر یک واگن تولیدی در کشور نسبت به واردات، بالغ بر ۷۵ هزار یورو و یک واگن مسافری نیز حدود ۶۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی دارد، واردات لوکوموتیو به صورت کامل از برنامه دولت خارج شده است که این امر حاصل پیگیری تیم مدیریتی شرکت و استان است و قطعا باید از ظرفیت واگن پارس در این عرصه استفاده کرد.
به گزارش ایسنا، روند تولید در واگن پارس قدرت گرفته است، به طوری که پس از اولین رونمایی از تحویل محصولات خود در پایان فصل بهار، در پایان فصل تابستان نیز رونمایی و تحویل دیگری داشت و ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری، باربری و لوکوموتیو ساخته شده در واگن پارس مپنا اراک تحویل ناوگان ریلی کشور شد.
واگن پارس به دوره بالندگی برگشت/ اراده جدی دولت بر حمایت از ظرفیت های اینچنینی است
فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی ۷ شهریور همزمان با هفته دولت در حاشیه آئین تحویل این واگن ها، با تاکید بر اینکه تعدادی از واگن ها همین امروز برای تحویل بار اعزام می شوند، اظهار کرد: گروه صنعتی مپنا و واگن سازی پارس از افتخارات صنایع ریلی و صنایع سنگین کشور هستند. واگن پارس با درایت مجموعه مدیریت و تلاش های صورت گرفته به دوره شکوفایی خود بازگشته است.
وی افزود: این شرکت در گذشته ای نه چندان دور با مشکلات عدیده ای درگیر بود، اما امروز به دوره بالندگی خود برگشته و با ظرفیت بالایی محصولات خود را تحویل می دهد. اراده جدی دولت بر حمایت از ظرفیت های اینچنینی است، البته کمابیش ظرفیت های استفاده نشده در مجموعه شرکت وجود دارد و شرکت آماده ارائه خدمت با ظرفیت های بالاتر است.
مخلص الائمه با تاکید بر اینکه براساس سیاست راهبردی کشور و دستور ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری، اجازه واردات واگن و محصولاتی که در این مجموعه تولید می شود، را نمی دهیم، ادامه داد: از تمامی مصرف کنندگان عمده تولیدات واگن پارس دعوت می شود که ظرفیت ها را از نزدیک ببینند.
واردات واگن، خلاف قانون است
۱۶ شهریورماه امسال نیز دکتر خدائیان رییس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه بازدید از شرکت واگن پارس مپنا در اراک، گفت: خوشبختانه این شرکت فعال است و ساخت واگن و لوکوموتیو را دنبال می کند و آماده تامین نیاز کشور است. یکی از مشکلات شرکت واگن پارس این است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید از قبل نیازهای خود را به این شرکت که ظرفیت تولید لوکوموتیو را دارد سفارش دهند، اما متاسفانه به موقع سفارش نمی دهند و تقاضای واردات لوکوموتیو را به دولت می دهند در حالی که اگر به موقع ثبت سفارش کنند، واگن پارس توان و ظرفیت تولید لوکوموتیو را دارد، همچنین شرکت در عرصه تولید واگن نیز بسیار توانمند است، اما بعضا شاهد واردات واگن هستیم که این امر خلاف قانون است چراکه قانون حمایت از تولید اجازه نمی دهد کالایی که توان ساخت آن در کشور وجود دارد، وارد شود. سازمان حتما به موضوع ورود می کند و اگر خلاف قانون عمل شده باشد متخلفان به مراجع ذیصلاح معرفی می شوند.
خدائیان افزود: شرکت واگن پارس، به مپنا واگذار شده است، اما هنوز سند مالکیت سهام آن واگذار نشده و این امر در اخذ تسهیلات مشکل ایجاد کرده است. باید با کمک وزارت دفاع و استانداری مرکزی نسبت به انتقال اسناد مالکیت سهام به این شرکت اقدام شود تا واگن پارس تولیدات خود را گسترش دهد. پیگیر انتقال مالکیت سهام واگن پارس خواهیم بود.
به گزارش ایسنا، واگن پارس امروز کاملا قد علم کرده است، دوران هبوط و اضمحلال تمام شده و می تواند به مانند دهه ۷۰ بار دیگر عرصه واگن سازی کشور و خاور میانه را به دست گیرد و توانمندی خود را به رخ صنعتگران حوزه واگن سازی بکشاند.
رکورد تولید در تاریخ واگن پارس را می شکنیم
مرتضی ملانژاد مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه از اوایل سال گذشته که عملا کار را در شرکت آغاز کردم، موفق به تولید ۷۲۵ دستگاه انواع واگن در شرکت شدیم، اظهار کرد: این تعداد محصول در سوابق تولید واگن پارس بی مانند بود و امسال نیز تولید هزار دستگاه هدفگذاری شده است.
وی با تاکید بر اینکه تا امروز بالغ بر ۷۷۰ دستگاه انواع واگن در شرکت تولید شده است و امید داریم طی دو ماه باقیمانده تا پایان سال بتوانیم هدفگذاری صورت گرفته را محقق کنیم، افزود: متاسفانه در تابستان امسال با مشکل کمبود برق مواجه شدیم که ناچار به جابجایی ساعات کار کارخانه و حتی در مواردی تعطیلی شدیم و این امر باعث شد قدری از سرعت کار گرفته شود و در زمستان نیز علاوه بر کمبود برق، با کمبود گاز نیز مواجه شده ایم و این اتفاق باعث شده است که تعداد تولیدات قدری نسبت به برنامه عقب باشد.
جشن تولید هزار دستگاه در راه است
ملانژاد تصریح کرد: امیدواریم که در نیمه شعبان ۱۴۰۱، برای اولین بار در تاریخ کارخانه واگن پارس، جشن تولید هزار دستگاه انواع واگن برگزار شود.
خط لوکوموتیو را با سرمایه داخلی فعال نگه داشته ایم
وی با بیان اینکه واگن پارس در حال حاضر تولید ۵ نوع واگن باری، یک نوع واگن مسافری(تولید واگن های ۵ ستاره برای اولین بار)، یک نوع واگن مترو و یک نوع لوکوموتیو در جریان است، افزود: کارخانه امروز تولیدکننده ۸ محصول است و حتی در موضوع تولید لوکوموتیو، با وجود همه کم لطفی ها و عدم دریافت سفارش قابل توجه، با سرمایه گذاری کارخانه، خط تولید لوکوموتیو فعال نگهداشته شده است و اجازه توقف آن را نداده ایم چراکه اگر خط متوقف شود، باید تعدیل نیرو داشته باشیم که به هیچ عنوان این اتفاق مورد پذیرش و خوشایند نیست.
مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا گفت: در بحث مترو، با شهرداری تهران تفاهماتی صورت گرفته است و امیدواریم به زودی به نتایج مثبت برسد، اما باقی خطوط تولید واگن باری و مسافری کاملا فعالند.
فضا ابری است/نمی توان فعلا برای آینده برنامه ریزی کرد
وی در خصوص برنامه ریزی سال آتی در واگن پارس بیان کرد: کارخانه مجری قراردادهاست و شرکت باید براساس سفارش ها برنامه ریزی کند، به دلیل اتفاقات رخ داده در سال جاری بویژه در نیمه دوم سال، فعلا نمی توانیم دورنمای واضحی داشته باشیم و براساس آن هدفگذاری کنیم. در ۶ ماهه دوم امسال، سیستم بانکی به غیر از بانک صادرات، تقریبا تسهیلات و روش های کمک به کارخانجات و مشتریان خود را متوقف کرد و هیچ بانکی تسهیلات نداد و این امر بر تقاضای مشتریان تاثیر گذاشته است و فضا قدری ابری است در نتیجه نمی توان با قدرت و اطمینان گفت که همه خطوط تولید تا پایان سال فعال خواهند ماند، اما امید است که تا پایان سال جاری و اوایل سال آتی بتوانیم قراردادها را منعقد کنیم تا براساس آن هدفگذاری سال آینده شکل گیرد.
ملانژاد با تاکید بر اینکه واگن پارس این ظرفیت را دارد که سالانه هزار تا ۱۲۰۰ دستگاه انواع واگن را تولید کند، افزود: برای جذب مشتری و عقد قرارداد، سعی شده است که روش های فروش متنوعی را ارائه کنیم و روش های پرداختی مختلفی در نظر گرفته می شود تا رغبت به خرید و عقد قرارداد سفارش شکل گیرد، در این شرایط انتظار می رود که سیستم بانکی درست عمل کنند چراکه وظیفه تامین منابع را برعهده دارد.
چتر حمایتی مپنا و انگیزه کارگران؛ عامل رونق تولید در واگن پارس
وی با اشاره به کمک های گروه صنعتی مپنا به واگن پارس، تصریح کرد: واقعیت این است که پرسنل، کارکنان و کارگران واگن پارس کمر همت را محکم بسته اند تا تولید رونق گیرد، مپنا چتر حمایتی خود را گستراند تا به واگن پارس جرات برای انجام کارهای جدید بدهد، مجموعه شرکت، توانمندی هایی که تا امروز معرفی نشده بود را به کار گرفتند. این شرکت واحد طراحی و مهندسی بسیار قوی را در اختیار دارد، بدنه کارگری شرکت به شکلی است که از گروه مپنا هیچ فردی وارد واگن پارس نشده است و فقط به آنها بال و پر داده شد تا هنرنمایی خود را در عرصه صنعت نشان دهند که بسیار خوب عمل کردند.
مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا بیان کرد: شرکت یک بدهی بسیار سنگینی به اداره امور مالیاتی و تامین اجتماعی داشت که مپنا با حمایت خود این موانع را رفع کرد و برداشتن این موانع باعث شد که کار در واگن پارس به خوبی شکل گیرد و امروز به مپنا و حمایت های این گروه دلگرم هستیم.
گمرک اراک به واگن پارس کم لطف است
وی در خصوص مسئله انتقال کامل مالکیت واگن پارس به گروه صنعتی مپنا گفت: حدود دو سال است که پیگیر این ماجرا هستیم، با تدبیر معاون اول رییس جمهوری و تیم حقوقی و اجرایی، کمیته های کاری شکل گرفت و بیش از ۹۵ درصد موانع موجود در سر راه این انتقال برداشته شده است و قطعا تا پایان سال و حتی تا پیش از دهه مبارک فجر این انتقال مالکیت انجام خواهد شد.
ملانژاد در خصوص تامین مواد اولیه در شرکت اظهار کرد: خوشبختانه صنعت ریلی برای تامین مواد اولیه وابستگی جدی به خارج از کشور ندارد و در مجموع حدود ۸۵ درصد نیازها از داخل تامین می شود و باقی وارد می شود، اما با برخی مباحث گمرکی درگیر هستیم. طی دو سال قبل گمرک اراک همکاری بسیار خوبی با واگن پارس داشته است و انتظار داریم که این همکاری همچنان ادامه پیدا کند و امیدواریم کم لطفی هایی که بواسطه تغییرات ایجاد شده است، رفع شود.
توقف اجرای ماده ۱۲ قانون بودجه/کار بیشتر مساویست با حقوق بیشتر
وی با بیان اینکه شبکه ریلی برای توسعه، هیچ کمبودی در بحث قانون، مقررات، آیین نامه و بخشنامه ندارد، گفت: متاسفانه در اجرا شاهد آشفتگی بین دستگاه ها هستیم و شاهد بروکراسی عجیب و غریبی هستیم که باعث شده تقریبا این آیین نامه ها و دستورالعمل ها اثر خود را از دست بدهند. ماده ۱۲ قانون بودجه سنواتی می گوید اگر هر فردی در صنعت ریلی سرمایه گذاری کرد، دولت مکلف است از محل صرفه جویی سوخت اصل سرمایه گذاری را در بازه زمانی مشخص پس بدهد که بسیار جذابیت دارد، این قانون تا سال ۱۳۹۸ اجرایی شده است، اما از اوایل سال ۹۹ اجرای این قانون به دلیل ناهماهنگی بین راه آهن و وزارت نفت متوقف شده است و مسلما این امر جاذبه سرمایه گذاری را پایین می آورد و تقاضا داریم که این مسئله را حل کنند چراکه اگر این قانون اجرایی نشود، سفارشی برای واگن پارس نخواهد بود و عملا ما بیکار می شویم. در واقع در این شرایط اجرای قانون متوقف مانده است و این عدم اجرای قانون ضربه به کارگران و صنایع می زند.
مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اظهار کرد: در تمام دو سال اخیر تمام تعهدات پرسنلی و پرداخت حقوق به خوبی انجام شده است، طبق توافق صورت گرفته در کارخانه، اگر تولید بیش از حد تعیین شده صورت گیرد، به ازای تولید بیشتر، پرداختی به کارگران بیشتر می شود که به طور متوسط ماهانه ۱۰ روز رقم بیشتری در قالب پاداش به آنها داده می شود که انگیزه کاری را نیز افزایش می دهد، البته این به معنی افزایش حقوق نیست، بلکه در واقع آنها بواسطه تولید بیشتر، حقوق بیشتر دریافت می کنند. مرز تولید ما ماهانه ۹۰ دستگاه است که تولید ۱۰۲ دستگاه رقم خورد و به همین دلیل این ماه ۱۲ روز بیشتر به کارگران حقوق داده شد.
نگاه ویژه تیم مدیریتی استان و دستگاه قضا به واگن پارس
ملانژاد با بیان اینکه مجموعه استان نگاه حمایتی ویژه ای به واگن پارس دارد و تاکنون درخواست های شرکت بی نتیجه نمانده است، گفت: مجموعه مدیریتی و قضایی استان بسیار حامی شرکت هستند و تنها، مشکل کوچکی با گمرک برای ترخیص مواد اولیه وجود دارد که قطعا با حمایت مجموعه استان به سرعت رفع می شود و به واسطه همین حمایت ها ۲۸ دیماه ۲۰ دستگاه واگن به شرکت سینا ریل تحویل شد و تا پایان امسال نیز ۱۵ دستگاه واگن مسافری تحویل می شود.
به گزارش ایسنا؛ واگن پارس پس از حدود ۱۵ سال، مجددا به دوران اوج خود بازگشته است و با توجه به فشارهایی که کارگران این مجموعه متحمل شدند قطعا نباید اجازه تکرار مشکلات گذشته داده شود، این صنعت توان ویژه ای در ساخت انواع واگن دارد، کشور هم به این توان نیاز دارد، کافی است با اعتقاد به این ظرفیت، برای به فعلیت رسیدن آن تلاش کرد و قطعا یکی از راهکارهای مثبت در این راستا جلوگیری از واردات واگن است. قطعا امروز کارگران چیزی جز کار و سفارش محصول نمی خواهند و مجموعه دولت می تواند در تحقق این خواسته کارگران واگن پارس، مهمترین نقش را ایفا کند و اجازه ندهد که واگن پارسی که این روزها مجددا اوج گرفته است، نزول کند یا حتی از ریل خارج شود که قطعا حفظ و توسعه صنایع مادر مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار سال مبنی بر تولید اشتغال آفرین است. شکی نیست که مسئولان حفاظت از موفقیت های حاصل شده در نتیجه تلاش های بی وقفه شان برای رفع مشکلات غول های صنعتی استان را باید در اولویت قرار داده و همچنان بر حمایت از تولید پافشاری کنند.
انتهای پیام
نظرات