• یکشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401110200911
  • خبرنگار : 71496

واکنش وزیر خارجه سوئد نسبت به اهانت به قرآن کریم در میان موج محکومیت‌ها

واکنش وزیر خارجه سوئد نسبت به اهانت به قرآن کریم در میان موج محکومیت‌ها

در پی هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم وزیر خارجه سوئد اظهار کرد، دولت موافق اقدامات تحریک‌آمیز ضد اسلام نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد در توییتر نوشت: اقدامات تحریک‌آمیز علیه اسلام وحشتناک است. سوئد نیز از آزادی بیان گسترده برخوردار است؛ اما این به معنی آن نیست که دولت یا شخص من از نظراتی حمایت کنیم که علیه اسلام هستند. 

"راسموس پالودان" که یک نژادپرست سوئدی و ضد اسلام است از دولت استکهلم اجازه یافته تا به قرآن در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد اهانت کند.

در پی این اقدام موهن بسیاری از کشورهای اسلامی به آن واکنش نشان دادند.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن به شدت این اقدام را محکوم و اعلام کرد: آنچه در سوئد در چارچوب اقدامات خصمانه علیه مقدسات اسلامی اتفاق افتاد، نشان‌دهنده انحطاط اخلاقی و سیاسی حاکمیت‌های غربی است.

این دفتر تاکید کرد: تمامی مسلمانان قصد دارند پاسخ قاطعی به اقدامات خصمانه علیه مقدسات‌شان بدهند.

همچنین وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعاء آتش زدن قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی کویت، سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه این کشور به شدت این اقدام یک افراطی در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم را محکوم کرد و گفت: این اقدامات احساسات مسلمانان جهان را شعله‌ور کرده و تحریک خطرناکی برای آنها است.

وزارت خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و تاکید کرد: اردن با این حرکت که به نفرت و خشونت دامن زده و همزیستی مسالمت‌آمیز را به خطر می‌اندازد، مخالف است و آن را محکوم می‌کند.

این وزارتخانه تاکید کرد: گسترش و تقویت فرهنگ صلح و پذیرش دیگری، افزایش آگاهی از ارزش‌های مشترک احترام، تقویت ارزش‌های مصالحه و سازش، توقف افراط‌گرایی و نفرت‌انگیزی مسؤولیتی اجتماعی است که همه باید به آن پایبند باشند.
همچنین وزارت اوقاف و امور اسلامی اردن در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرده و ضمن اعلام مخالفت خود با این حرکت، آن را به منزله یک جنایت و توهین به احساسات دینی تمامی مسلمانان جهان و اهانت به کتاب مقدس آنها دانست و تاکید کرد، این جنایت فجیع احساس خشم و نفرت را میان ملت‌های جهان برانگیخته و در مسیر همزیستی دینی میان آنها مانع ایجاد می‌کند.

همچنین این وزارتخانه تاکید کرد، کشورها باید به ادیان مختلف احترام بگذارند و به افرادی که مسایل دینی را بازیچه می‌شمارند، اجازه ندهند به نمادهای دینی مقدس به ویژه قرآن کریم، کتاب خدا که دارای حرمت و قداست نزد تمامی مسلمانان است، اهانت کنند.

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای به شدت اقدام این فرد افراطی در سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در استکهلم را به عنوان اقدامی شنیع که احساسات صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان را برانگیخت، محکوم کرد.

این وزارتخانه در ادامه نیز درباره خطرات گسترش چنین اقداماتی که به ادیان اهانت کرده و نفرت و خشونت را به دنبال دارند، هشدار داد و اعتلای ارزش‌های مصالحه و همزیستی مسالمت‌آمیز، ممانعت از اهانت به تمامی ادیان و مقدسات آنها با چنین اقدامات افراطی در تضاد با ارزش‌های احترام به دیگران، آزادی عقیده، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را خواستار شد.

وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات نیز به این اقدام شنیع واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تاکید کرد، امارات همواره مخالف تمامی اقداماتی است که با هدف برهم زدن امنیت و ثبات انجام شده و با ارزش‌ها و اصول انسانی و اخلاقی مغایرت دارند.

وزارت خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای اینکه مقامات سوئدی به یک چهره افراطی اجازه دادند یک نسخه از قرآن کریم را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم آتش‌ بزند، محکوم و تاکید کرد، موضعگیری ثابت عربستان تاکید بر اهیمت گسترش ارزش‌های گفت‌وگو، سازش و همزیستی و توقف نفرت‌انگیزی و افراط گرایی است.

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای به شدت این حمله نفرت‌انگیز به کتاب مقدس مسلمانان را محکوم و اعلام کرد، اجازه دادن به انجام چنین اقدام ضد اسلامی که با پوشش آزادی بیان مسلمانان را هدف قرار داده و به ارزش‌های مقدس ما اهانت می‌کند، کاملا غیر قابل قبول است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز این اقدام را محکوم و تاکید کرد: این جنایات در چارچوب آزادی بیان و عقیده قرار نمی‌گیرند.

چاووش‌اوغلو با اشاره به اینکه آنکارا به محض اطلاع از موافقت مقامات سوئدی با این اقدام، اقدامات لازم را در پیش گرفت، گفت، وزارت خارجه ترکیه سفیر سوئد در آنکارا را برای اعلام هشدارهای لازم به او، به ساختمان وزارتخانه احضار کرد.

انجمن علمای یمن نیز در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز تاکید کردند، جنایات سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد بیانگر میزان کینه، بربریت، اهانت، تحریک احساسات مسلمانان و هدف قرار دادن مهمترین مقدسات آنها با توجیه‌های واهی است.

این انجمن اعلام کرد، این اقدام کینه‌توزانه و همدستی با آن به منزله جنگی آشکار علیه اسلام و مسلمانان است و این حرکت تحریک‌آمیز نیازمند یک واکنش جهانی و بزرگ اسلامی برای تنبیه هر کسی است که بر اهانت به مقدسات اسلامی پافشاری دارد.

همچنین این انجمن تاکید کرد که حاکمیت‌های اسلامی باید سفرای سوئد را احضار کرده و سوئد را به این دلیل که آزادی بیان را بهانه‌ای برای توجیه چنین جنایاتی قرار داده، تحریم کنند.  

انجمن علمای یمن در ادامه از سوئد نیز خواست این جنایت را جبران کرده، به شکل رسمی از مسلمانان عذرخواهی کند و ضمن محاکمه فرد خاطی، از اهانت به قرآن کریم و رسول الله دست بردارد.

انجمن یاد شده در پایان نیز تاکید کرد، چهره‌های برجسته، ملت‌ها و حاکمیت‌ها نیز باید موضعگیری‌های شجاعانه‌ای را در پیش گرفته و تحریم سوئد را اعلام و سفرای آن را اخراج کنند.

هیئت علمای فلسطین نیز در بیانیه مطبوعاتی ضمن محکومیت شدید این اقدام مجرمانه و اعلام موافقت با آن تاکید کرد، اهانت به مصحف شریف در واقع اهانت به مهمترین مقدسات مسلمانان است.

این هیئت در ادامه از علما، چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای خواست اقدامات و موضعگیری‌هایی را در پیش بگیرند که بیانگر قداست قرآن کریم در قلب‌های مسلمانان و رد این جنایت شنیع باشد.

همچنین هیئت یاد شده از نهادهای اسلامی در سوئد و سراسر اروپا خواست در راستای جرم‌انگاری این اقدامات و ممانعت از آنها حرکتی را آغاز کنند.  

 جنبش حماس نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش زدن قرآن کریم مقابل ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم موجب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان و تعدی آشکار علیه باور و عقیده آنان است.

حازم قاسم سخنگوی حماس عنوان کرد که اینگونه اقدامات افراطی موجب گسترش نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت و تندروی خواهد شد.

وی از جامعه بین‌الملل خواست به مسؤولیت‌های خود عمل کرده و جلوی تکرار چنین اقداماتی و ترویج خشونت و افراطی‌گری را گرفته و عاملان چنین اقداماتی را بازخواست و مجازات کند.

حازم قاسم همچنین خواستار عذرخواهی سوئد از مسلمانان جهان به خاطر این جنایت شد.

همچنین رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در فلسطین هم هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد و خواستار واکنش عربی و اسلامی به این جنایت شد.

شیخ مروان ابو راس عنوان کرد که این اقدام بیانگر کینه و تنفر غرب نسبت به دین اسلام است.

ابو راس اظهار کرد که چنین اقداماتی تناقض موجود در غرب بین ادعای احترام به ادیان و حقایق موجود که خلاف این را ثابت می‌کند، نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۱۳:۴۸

آن شالله که خدای قرآن به زمینتان بزند

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۰۹:۳۹

کار سران رژیم سوئدی جمله وزیر خارجه و نخست وزیر به جایی رسیده که بعد از اه نت به قرآن مجید توسط یک تبعه دانمارکی در صفحه رسانه به اصطلاح ظاهر می شوند وبرای جلوگیری از خشم مسلمانان جهان اشک تمساح می ریزند واز این کار اهانت کننده انتقاد می کنند به نظر بنده باید راتحریم کالاهای سوئد/دانمارک/آلمان /هلند /انگلیس به این اظهارات دو پهلو واکنش نشان داد .مرگ بر رژیم جنایتکار سوئد /دانمارک/هلند/آلمان/فرانسه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۱۷:۲۴

اگر کشورهای اسلامی عرضه داشتندبطور ناگهانی و یکپارچه بجای محکوم کردن باید سفرای خود را فراخوانده و سفرای سوید را اخراج می کردند