• یکشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401110200908
  • خبرنگار : 50141

این خانه امن نیست

این خانه امن نیست

ایسنا/آذربایجان غربی زلزله ۵.۴ ریشتری روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه در خوی و پس لرزه های متوالی که چون ناقوس مرگ هر لحظه تن مردم شهرستان خوی را می لرزاند موجب تخریب برخی خانه، ترک خوردگی و آسیبهای جدی شد.

ترس از وقوع زلزله ای با مقیاس بزرگتر باعث شده مردم نتوانند در خانه های ترک خورده خود ساکن شوند، با توجه به برودت هوا و دمای زیر صفر در مناطق زلزله زده، عملا امکان اسکان در پارک ها و فضاهای باز را از شهروندان خویی گرفته است. 

در جاهایی مثل روستاهای بخش صفاییه که کوهستانی است بنا گفته نماینده مردم در مجلس اصلا چادر جوابگو نیست باید کانکس جایگزین شود.همچنین درشهر فیرورق نیز تقاضا برای چادر زیاد است. 

این خانه امن نیست

شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی خوی بسیار پایین است

عادل نجف زاده، نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در بازدید از روستای زلزله زده قریس از بخش صفاییه خوی گفت: شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی در شهرستان خوی از شاخص کشوری و استانی پایین تر است.

وی اظهار کرد : متاسفانه خانه های روستایی که وام گرفته و احداث شده اند نیز در این زلزله آسیب دیده اند و این نشان می دهد خوی در توسعه زیر ساخت ها عقب است. 

نجف زاده با بیان اینکه در این وضعیت سرمای زیر صفر درجه و مناطق کوهستانی روستاهای زلزله زده، زندگی در چادر امکان پذیر نیست، اظهار کرد: ضروری است در اسرع وقت کانکس برای مردم زلزله زده روستاها تهیه شود. 

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس ادامه داد: به وسایل گرمایشی نیازمبرم داریم و باید مشکلات و کمبود سوخت نیز در این منطقه حل شود در واقع بصورت جهادی و میدانی مشکلات مردم را در بخش تامین گرمایش، اسکان و غذا حل و فصل شود. 

خانه هایی که زمانی مامن آرامش مردم بود اکنون بواسطه ترک خوردگی های شدید ناشی از وقوع زلزله و پس لرزه های متعدد برای مردم تبدیل به خانه های ناامن شده است. 

تیم های ارزیاب در منطقه مستقر شدند و ارزیابی ها آغاز شده اما باید هم بار روانی حادثه و هم بار مشکلات موجود کاسته شود تا مردم بتوانند بدور از استرس ها به دامن زندگی برگردند.

زلزله بعلت اینکه سه سال متوالی در شهرستان خوی و در بخش های مختلف شهرستان رخ داده است موجب شده مردم همواره در ترس زندگی کنند.

این خانه امن نیست

مساکن خوی مقاوم سازی می شوند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مناطق زلزله خیز شهرستان خوی در سه تا پنج سال آینده به طور کامل مقاوم‌ سازی می‌شود.

محمد حسن نامی روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه در حاشیه بازدید از اسکان اضطراری ورزشگاه شهید سلیمانی شهر فیرورق و در گفت وگو با خبرنگاران افزود: مدیریت استان آذربایجان‌غربی در ارائه تسهیلات برای نوسازی و بازسازی مناطق زلزله زده بی نظیر عمل‌ کرده و الگویی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه میزان ارائه تسهیلات به بازسازی مناطق زلزله زده خوی‌افزایش می‌یابد، اضافه کرد: تسهیلات ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی برای بازسازی مناطق حادثه دیده در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: کمک‌های بلاعوض دولت برای بازسازی مناطق زلزله زده نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، با این تفاسیر و با توجه به مشکلات موجود در شهرستان زلزله زده خوی، مدیریت بحران شهرستان مطابق با نیازها و مطابق با سبکی که بتواند در کمترین زمان بیشترین آرامش را به مردم بدهد می تواند در کاهش آلام زلزله زدگان موثر واقع شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha