• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401110100522
  • خبرنگار : 71477

وزیر دفاع برزیل: ارتش مستقیما در آشوب‌های برازیلیا دست نداشت

وزیر دفاع برزیل: ارتش مستقیما در آشوب‌های برازیلیا دست نداشت
وزیر دفاع برزیل

وزیر دفاع برزیل اعلام کرد، نیروهای مسلح این کشور مستقیما در آشوب‌های طرفداران رئیس جمهور سابق راست‌گرا که به ساختمان‌های دولتی یورش برده و خواستار کودتا بودند، مشارکتی نداشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری جدید برزیل از ارتش به خاطر ناکامی در متوقف کردن آشوب‌های هشت ژانویه یعنی یک هفته پس از روی کار آمدنش انتقاد کرده و گفت، ارتش اطلاعات لازم درباره این شورش قریب‌الوقوع را به دولت وی ارائه نکرد.

به دنبال آن خوزه موسیو، وزیر دفاع برزیل روز جمعه با لولا دا سیلوا و فرماندهان نیروهای مسلح با هدف کاهش تنش‌ها دیدار کرد.

وی گفت، درباره این آشوب‌ها صحبتی نشد و این دیدار بر برنامه‌ها برای تدارکات و سرمایه‌گذاری‌های نظامی در صنعت دفاع برزیل متمرکز بود.

به گفته این وزیر، در این نشست رهبران تجاری نیز حضور داشتند.

موسیو پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: متوجه شدم که هیچ مشارکت مستقیمی از سوی نیروهای مسلح در این شورش‌ها وجود نداشت اما اگر کسی شخصا در این آشوب‌ها مشارکت داشته باشد، درباره آن تحقیق خواهد شد.    

وی افزود: تحقیق و تنبیه افرادی که در یورش به ساختمان‌های دولتی دست داشتند، عادلانه خواهد بود. یورش به ساختمان‌های دولتی نیز مجددا رخ نخواهد داد چرا که نیروهای مسلح آن را پیش‌بینی خواهند کرد.

لولا دا سیلوا هفته گذشته گفته بود که مشکوک است که افرادی در بین نیروهای مسلح کشورش در این شورش دست داشته باشند و این سوال را مطرح کرد که پس از این شورش، او دیگر چطور می‌تواند برای امنیت شخصی‌اش به نیروهای نظامی اعتماد کند.

براساس گزارش دفتر ریاست جمهوری برزیل، لولا دا سیلوا اخیرا افسران ارتش را از تیم امنیتی خود اخراج کرده و پلیس فدرال را جایگزین آنها کرده است.   

در همین حال، پلیس فدرال برزیل روز جمعه عملیات جست‌وجویی در خانه ایبانیس روچا، فرماندار تعلیق شده برازیلیا انجام داد. روچا به خاطر ناکامی در جلوگیری از یورش طرفداران ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری سابق و راستگرای برزیل به ساختمان‌های دولتی تحت تحقیق قرار دارد.

به دنبال یورش هواداران بولسونارو به ساختمان کنگره، دفتر ریاست جمهوری و دیوان عالی برزیل، الکساندر د مورائس، قاضی دیوان عالی هشت ژانویه روچا را برای ۹۰ روز از کار تعلیق کرد. این بدترین حمله به نهادهای دولتی از زمان بازگشت برزیل به دموکراسی در دهه ۱۹۸۰ میلادی بود.

پلیس فدرال در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف از این عملیات، پیدا کردن اسناد و مدارکی در راستای کمک به تحقیقات پلیس در رابطه با ناکامی مقامات دولتی در انجام وظیفه‌شان برای جلوگیری از اقدامات خشونت‌آمیز هشت ژانویه در پایتخت است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این عملیات جست‌وجو، خانه و محل کار روچا را هدف گرفت.

وکیل روچا گفت: ما کاملا آرامش خودمان را حفظ کرده‌ایم چرا که چیزی برای پنهان کردن نداریم. این عملیات غیرضروری و بی‌ثمر است. موکل من هیچ ارتباطی با این خشونت‌ها ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha