• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401102819455
  • خبرنگار : 50161

یک مسئول در بیمارستان شهید بهشتی زنجان عنوان کرد

ویزیت شهروندان زنجانی دارای بیماری‌های شدید روانی در منزل

ویزیت شهروندان زنجانی دارای بیماری‌های شدید روانی در منزل

ایسنا/زنجان مسئول پیگیری‌های بعد از ترخیص بیمارستان شهید بهشتی زنجان، گفت: افراد دارای بیماری‌های شدید روانی و یا بیمارانی که بیش از ۵ بار در این بیمارستان بستری شده‌اند، به صورت رایگان در منزل ویزیت می‌شوند.

بهناز صیدی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در مواردی که افراد دارای بیماری‌های روانی تمایلی به بستری شدن در بیمارستان و مصرف دارو ندارند و خانواده‌ها نمی‌توانند بیمار را در این خصوص توجیه کنند، گروه ویزیت در منزل شامل روان‌پزشک، روان‌شناس و مددکار وارد عمل می‌شوند و مداخلات دارویی، روان‌شناسی و مددکاری موردنیاز را انجام می‌دهند.

کارشناس مددکاری کلینیک سلامت روان جامعه‌نگر مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی زنجان با بیان اینکه در حال حاضر هر هفته حدود ۸ تا ۱۰ بیمار زنجانی، خدمات ویزیت در منزل را دریافت می‌کنند، افزود: برای برخی بیماران، با توجه به وضعیت معیشتی آنان، تامین دارو نیز انجام می‌شود که در مجموع، این طرح، بسیار مورد اقبال بیماران و خانواده‌های آنان است.

صیدی با اشاره به اینکه طرح ویزیت در منزل افراد دارای بیماری‌های روانی فقط در سطح شهر زنجان اجرا می‌شود و سایر شهرستان‌های استان و روستاهای تابعه، مشمول این طرح نیستند، خاطرنشان کرد: به منظور اطمینان خاطر بیماران و خانواده‌های آنان و پیشگیری از برخوردهای نادرست احتمالی همسایگان و اطرافیان، تیم ویزیت در منزل، با لباس شخصی و خودروی بدون آرم و نشان بیمارستان به منازل بیماران مراجعه می‌کنند.

این مسئول با اشاره به سابقه فعالیت ۱۰ ساله این مرکز، گفت: مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی مرکز سلامت روان جامعه‌نگر، آموزش دستیاران روان‌پزشکی بوده و با افتتاح این مرکز، همه‌ پزشکان عمومی استان طی قراردادی، موظف شده‌اند بیماران دچار اختلالات روانی خود را به این مرکز ارجاع دهند تا این بیماران به صورت رایگان تحت درمان روان‌پزشکی قرار گیرند.

مسئول پیگیری‌های بعد از ترخیص بیمارستان شهید بهشتی زنجان، با بیان اینکه وضعیت کلیه بیماران بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی، پس از ترخیص، به صورت تلفنی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: در بخش مددکاری مرکز سلامت روان جامعه‌نگر، ۳ روز پس از ترخیص بیماران، با خانواده آنان تماس گرفته می‌شود و وضعیت بیمار و داروهای مصرفی او بررسی شده و آموزش‌های محدودی به صورت تلفنی به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

صیدی با اشاره به اینکه در این تماس، خدمات مرکز به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی می‌گردد، افزود: طی این تماس، شماره تلفن مرکز در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا آنان بتوانند مشکلات و سوالات خود را مطرح کنند و همچنین مسائل مربوط به داروها یا عوارض دارویی را با روان‌پزشک یا دستیار روان‌پزشکی مرکز در میان بگذارند.

این مسئول زمان پیگیری‌های تلفنی این مرکز را در مرحله اول، ۳ روز پس از ترخیص و در مراحل بعدی ۱ ماه، ۳ ماه و ۶ ماه بعد از ترخیص عنوان کرد و گفت: معمولا به طور ماهانه حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ تماس تلفنی از سوی این مرکز با بیماران یا خانواده‌های آنان برقرار می‌شود.

کارشناس مددکاری مرکز سلامت روان جامعه‌نگر، مراقبت‌های پس از ترخیص را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: در این راستا، آموزش‌های خانواده یکی از برنامه‌های مهم این مرکز است تا خانواده‌ها نحوه‌ی رفتار با یک بیمار دارای اختلالات روانی را آموزش ببینند و در خصوص اهمیت نظم در دارودرمانی این بیماران توجیه شوند.

وی با بیان اینکه همه بیماران ترخیص شده از بیمارستان شهید بهشتی زنجان، اعم از بخش دوگانه اعتیاد و روان‌پزشکی، بخش روان‌پزشکی و اورژانس سرپایی مشمول پیگیری‌های تلفنی مرکز سلامت روان جامعه‌نگر قرار می‌گیرند، اظهار کرد: در این تماس‌ها بیماران ترخیص شده از بخش دوگانه اعتیاد و روان‌پزشکی به گروه مطالعات اعتیاد بیمارستان، لینک می‌شوند تا بتوانند خدمات مختلفی از جمله روان‌درمانی، رفتاردرمانی، گروه‌درمانی یا دارودرمانی دریافت کنند.

صیدی افزود: بیمارانی که از بخش روان‌پزشکی ترخیص می‌شوند و به دلیل شدت بیماری در منزل و توسط خانواده قابل کنترل نیستند، طبق نظر روان‌پزشک به مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی معرفی می‌شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه خدمات این مرکز برای همه دانشجویان اعم از دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی و سایر دانشگاه‌های استان، رایگان است، گفت: طی مکاتبه و برگزاری جلسات حضوری با واحدهای مشاوره‌ی دانشگاه‌ها، در خصوص ارجاع دانشجویان نیازمند دارودرمانی به این مرکز، اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفته است.

کارشناس مددکاری مرکز سلامت روان جامعه‌نگر به برگزاری جلسات آموزش همگانی در این مرکز اشاره کرد و افزود: این جلسات با موضوعات متنوع و به صورت ماهانه در تالار شهید خالقی بیمارستان شهید بهشتی برگزار می‌شود و بسیار مورد استقبال شرکت‌کنندگان است.

صیدی خاطرنشان کرد: همه شهروندان می‌توانند سوالات و مشکلات خود را در حوزه روان‌پزشکی از طریق شماره تماس ۳۳۵۵۱۰۰۲ با مرکز سلامت روان جامعه‌نگر در میان بگذارند و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha