• دوشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401102617703
  • خبرنگار : 71477

نظر چینی‌ها نسبت به آمریکا منفی‌تر از اروپاست

نظر چینی‌ها نسبت به آمریکا منفی‌تر از اروپاست

براساس یک نظرسنجی آنلاین، مردم چین نظر و دیدگاه مثبت‌تری به کشورهای اروپایی دارند تا آمریکا.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، در این نظرسنجی آمده است: دیدگاه‌ چینی‌ها نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا کاملا متفاوت است، اگرچه این کشورها معمولا در جریان اصلی گفتمان‌های انگلیسی و چینی به عنوان "غرب" دسته‌بندی می‌شوند.

این نظرسنجی از چینی‌ها درباره نظرشان نسبت به آمریکا و کشورهای اروپایی، توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و دانشگاه رایس در آمریکا انجام و منتشر شد.

آدام لیو، شیائوجون لی و سونگینگ فانگ، نویسندگان این نظرسنجی در مقاله‌ای که در ماه ژانویه توسط "مجله امور جاری چین" منتشر شد، گفتند: چینی‌ها دید منفی‌تری به آمریکا در مقایسه با اروپا دارند.

این نویسندگان از ۲۰۸۳ شرکت‌کننده چینی خواستند تا دیدگاه‌شان نسبت به آمریکا و ۹ کشور اروپایی از جمله بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد و انگلیس را از بین پنج گزینه از "بسیار مطلوب" تا "بسیار نامطلوب" و "هیچ نظری ندارم" بیان کنند.

اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نظر "نامطلوب" و ۴۳ درصد نظر "بسیار نامطلوب" نسبت به آمریکا داشتند. تنها ۲۳ درصد از پاسخ‌دهندگان دیدگاه "بسیار مطلوب" یا "مطلوب" به آمریکا داشتند.

اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نسبت به کشورهای اروپایی مذکور به جز انگلیس دیدگاه مثبتی داشتند. تنها ۴۶ درصد از این شرکت‌کنندگان نسبت به انگلیس نظر مثبت داشتند. در این نظرسنجی، آلمان محبوب‌ترین کشور بود، به طوری که ۶۹ درصد دیدگاه مثبتی به آن داشتند و تنها ۲۳ درصد نظر نامطلوب به آن داشتند.

این یافته‌ها نقطه مقابل تازه‌ترین نظرسنجی پایگاه "پیو" است که در ژوئن سال گذشته میلادی منتشر شد. این نظرسنجی پایگاه پیو نشان داده بود که در اکثر ۱۹ کشور مورد نظر، دیدگاه‌های منفی نسبت به چین در بالاترین یا بی‌سابقه‌ترین حد تاریخی قرار دارد.

در سراسر کشورهای مورد نظر در این نظرسنجی پایگاه پیو، از آمریکا و انگلیس گرفته تا ژاپن و مالزی، ۷۹ درصد از شرکت‌کنندگان سیاست‌های حقوق بشری را به عنوان یک مشکل جدی مطرح کردند.

روابط پکن با کشورهای غربی به دلایل مختلف از رقابت‌ در زمینه تکنولوژی گرفته تا موضعش نسبت به جنگ روسیه در اوکراین و تحریم‌های اخیر آمریکا و اروپا علیه چین به خاطر نقض‌های حقوق بشری در رابطه با اقلیت ایغورها در سین‌کیانگ، به طور کلی در چند سال گذشته در مسیر نزولی قرار داشته است.

نویسندگان نظرسنجی جدید گفتند، در مقایسه با نتایج نظرسنجی اخیر پایگاه پیو، چینی‌ها نظر "مطلوب‌تری" نسبت به کشورهای اروپایی داشتند تا آمریکا. آنها گفتند، محبوبیت کم انگلیس در بین چینی‌ها ممکن است به خاطر این حقیقت باشد که لندن متحد نزدیک آمریکا در تحت فشار گذاشتن چین به خاطر یک سری مسائل جنجالی است.

این نویسندگان گفتند: این مسائل شامل تحقیقات مستقل درباره ریشه پاندمی کرونا، انتقاد از سیاست‌های چین در هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ و همچنین مشارکت با آمریکا در عملیات‌های دریانوردی آزاد در دریای چین جنوبی و تنگه تایوان است.

آنها افزودند: توضیح احتمالی برای تفاوت دیدگاه‌ها در بین شرکت‌کنندگان نسبت به آمریکا و اروپا می‌تواند به این خاطر باشد که دولت‌های اروپایی موضع سنجیده‌تری نسبت به چین اتخاذ کرده‌اند.

به گفته آنها، رویکرد دولت پکن نسبت به انتقادات اروپا در مقایسه با "توجه نامتناسب دیرینه رسانه‌ها و مردم چین به روابط میان پکن و واشنگتن" نیز می‌تواند عامل دیگری در این اختلاف دیدگاه باشد.

این نویسندگان همچنین به نظرسنجی روزنامه دولتی گلوبال تایمز در سال ۲۰۲۱ میلادی اشاره کردند که نشان داد ۴۱.۷ درصد از جوانان چینی "نگاه از بالا به پایین نسبت به غرب" دارند. آنها گفتند ارزیابی این روزنامه هنگامی که کشورها از حالت دسته غرب خارج شوند و تک‌ تک به آنها اشاره شود، ممکن است موجه نباشد.

این نویسندگان افزودند: در مقایسه با گروه پایه شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که متولد دهه ۱۹۶۰ میلادی یا قبل آن هستند، افرادی که متولد دهه ۱۹۹۰ میلادی یا بعد از آن هستند، در واقع ۱۱ درصد کمتر دیدگاه مطلوبی به آمریکا دارند.

آنها گفتند: با این حال، ما در نظرسنجی که انجام دادیم متوجه شدیم که افراد متولد دهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد دیدگاه مطلوب‌تری به کشورهای اروپایی دارند، حتی به انگلیس که منفی‌ترین دیدگاه را در بین کشورهای اروپایی دریافت کرده است.

شرکت‌کنندگان در دو موج یکی بین ۲۹ اکتبر و سوم نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی یعنی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بین ۲۵ ژانویه و دوم فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی، یعنی پس از تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در این نظرسنجی شرکت کردند.

حدود ۶۰ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی عالی بودند. وزارت آموزش چین در سال گذشته اعلام کرد که طی ۱۰ سال گذشته ۲۴۰ میلیون فارغ التحصیل دارای مدرک عالی وجود داشته است. این محققان همچنین گفتند که شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بیشتر ساکن مناطق ساحلی و شهری چین بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha