• یکشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401102516676
  • خبرنگار : 50470

نجات فرزندان سقط، الگویی برای جلوگیری از سقوط آزاد جوانی جمعیت

نجات فرزندان سقط، الگویی برای جلوگیری از سقوط آزاد جوانی جمعیت

ایسنا/آذربایجان غربی نجات فرزندان سقط را می‌توان یکی از راه‌های موثر برای جوان‌سازی جمعیت به حساب آورد.

در دهه‌های قبل بخصوص بعد از ملی شدن صنعت نفت شاهد بودیم، بهبود تغذیه مردم همچنین گسترش بهداشت، برق، آب تصفیه و ... رفته رفته موجب افزایش جمعیت شد.در این راستا دولت، خانواده ها را برای داشتن فرزندان کمتر تشویق می‌کرد، به‌طوری‌که نه‌تنها در صدا و سیما شعار «فرزند کمتر و زندگی بهتر» فراگیر شد، بلکه در مراکز درمانی حتی در بیلبوردهای شهری نیز خانواده‌های کوچکتر به عنوان خانواده‌ای خوشبخت و مدرن به تصویر کشیده شدند.

تا همین دهه اخیر نیز انواع وسایل پیشگیری از بارداری به‌وفور در داروخانه‌ها و مراکز درمانی توزیع می‌شد و نسبت به آن یارانه نیز تعلق می‎‌گرفت.از سال ۱۳۸۸ محدودیت فرزند کمتر، جامعه را به لحاظ جمعیتی دچار چالش کرد و مسئولان را بر آن داشت تا راهکارهایی را برای جلوگیری از فرو رفتن در چاله جمعیتی به‌کارگیرند، یکی از راهکارهایی که به کار بسته می‌شود، جلوگیری از سقط جنین است.

همه باید برای نجات فرزندان سقط بسیج شوند
وفا عسگری، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه مرکز مردمی" نفس" با هدف پیشگیری از سقط جنین همگام با سراسر کشور آغاز به کرده است، گفت: همراهی نهادهای مردمی و خیرین در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.
وی به آیه ۳۱ سوره اسرا « و فرزندان‌تان را از ترس فقر نکشید، ما آنها و شما را روزی می‌دهیم، که کشتن آنها گناه بزرگی است»، اشاره کرد و ادامه داد: حضرت امام خامنه‌ای نیز با عنایت به اهمیت مقوله جمعیت در تحقق اقتدار ملی و با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشورمان در ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کردند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز، همچنین در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیت را تعیین کردند.

عسگری اضافه کرد: در بین راهکارهای مقابله با کاهش جمعیت که معظم‌له تبیین فرمودند، ۷ مورد ارتباط مستقیم با مسئله سقط جنین دارد، که پویایی و بالندگی و جوانی جمعیت، رفع موانع ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران، تحکیم بنیان و پایداری خانواده، ترویج و نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی اسلامی، ارتقای امید به زندگی و رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی این موارد را شامل می‌شود.

وی به برگزاری دوره آموزشی جمعیت و نجات فرزندان سقط ویژه مادحین و ذاکرین اهل بیت (ع)، برگزاری نخستین دوره تربیت کنش‌گر جمعیتی برای طلاب خواهر و برادر، پیرامون اخلاق پزشکی، قانون حمایت از خانواده، برپایی کارگاه آموزشی برای ماماهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان، اطلاع‌رسانی خدمات بیمه ناباروری اشاره کرد.

عسگری ضمن ابراز خشنودی از اینکه با ارگان‌های مختلف همکاری منسجم وجود دارد، گفت: برگزاری کلاس احکام نجات فرزندان سقط با حضور مبلغان دینی، ارائه غرفه تخصصی مشاوره پزشکی، مشاوره روانشناسی از جمله سایر اقدامات است.

وی تجلیل از بانوان همکار با مجموعه نفس دارای سه فرزند و بیشتر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: آحاد مردم می‌توانند در محورهای مختلف اعم از حمایت، اقناع‌سازی و آموزشی با مرکز مردمی نفس همکاری کنند تا برای رشد نرخ جمعیت گام برداشته شود.

رصد سقط جنین عامل موثری در افزایش نرخ جمعیت است

آفرین علی‌خواه، کارشناس حوزه زن و خانواده در گفت‌وگو با ایسنابا بیان اینکه، رصد سقط جنین امروزه با جدیت دنبال می‌شود، چرا که یک عامل موثر در افزایش نرخ جمعیت کشورمان محسوب می‌شود، ادامه داد: باید متوجه به این نکته داشته باشیم، پنجره جمعیتی در بسیاری از استان‌ها هم اکنون در حال بسته شدن است، سقط جنین یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت کشورمان محسوب می‌شود. 

علی‌خواه ضمن اشاره به اینکه، رهبر معظم انقلاب از  سال ۹۲ نسبت به افزایش جمعیت هشدارها و رهنمودهایی داشتند و تذکرهایی را مطرح کردند، گفت: همین موضوع به‌خودی‌خود اهمیت تلاش برای رشد نرخ جمعیت را اثبات می‌کند.

این استاد دانشگاه ضمن ابراز تاسف از اینکه از دهه ۷۰ تاکنون نرخ رشد جمعیت در کشور روند نزولی پیدا کرده است، دلیل این موضوع چیزی جز سیاست‌های اشتباه نیست، ادامه داد: در این مدت به وضوح تعداد موالید کاهش یافته و روند سالخوردگی جمعیت کاملاً مشهود است.

وی بیان اینکه برکسی پوشیده نیست، سالخوردگی جمعیت، مشکلات عدیده‌ای را در پی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به فروپاشی نظام تأمین اجتماعی، کمبود نیروی انسانی جوان و کارآمد اشاره کرد.

این کارشناس حوزه زن و خانواده با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت یک سیستم جامع و به هم پیوسته محسوب می‌شود، افزود: برای افزایش نرخ جمعیت و کنترل سقط‌ها، باید برای فرهنگ‌سازی، تغییر نگرش، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم اهتمام ورزید.

به گزارش ایسنا، برای اینکه پنجره جمعیتی کشور بسته نشود، فقط و فقط ۶ سال فرصت وجود دارد، که شاید بتوان گفت مقابله با سقط جنین یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین راهکارها برای این موضوع باشد.

البته تغییر نگرش و فرهنگ‌سازی و اصلاح دیدگاه‌های والدین نیز مهمترین عامل برای خروج از بحران جمعیتی فعلی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha