• شنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401102416369
  • خبرنگار : 30188

اهمیت دقت توزین در باسکول صنعتی

اهمیت دقت توزین در باسکول صنعتی

 دقت در سیستم توزین، به دلیل اهمیت اندازه‌گیری وزن به عنوان معیاری برای خرید و فروش محصولات، ضروری است. اکنون به نقل از گروه صنعتی توزین تراز آریا قصد داریم به بررسی کامل اهمیت دقت در باسکول‌های صنعتی بپردازیم، لطفاً تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از توزین تراز آریا، در ابتدا به تعریف باسکول می‌پردازیم در حقیقت باسکول به ترازوهای با ظرفیت بالا گفته می‌شود که کاربردهای فراوانی در صنعت دارد. برای مثال برای اندازه‌گیری وزن بار کامیون‌ و تریلی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین طور برخی از انواع آن در میدان‌های میوه و تره‌بار جهت اندازه‌گیری جرم‌ (وزن)  استفاده می‌شوند. در حالت کلی باسکول به دو نوع قپانی و باسکول دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شود. باسکول قپان همان باسکول‌های قدیمی و یا دستی هستند که معمولاً درصد خطای آنها بالاتر است. در نوع دیجیتالی با جریان برق کار می‌کند. سنسور پیشرفته وزن (لودسل) و نمایشگرهای الکترونیکی باعت دقت بیشتر در توزین یا خطای بسیار پایین‌تر می‌شود. امروزه باسکول دیجیتالی برای توزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر کدام از باسکول‌ها برای کاربردی خاص به کار می‌روند. برای محیط‌های صنعتی با توجه به شرایط، باسکول دیجیتال مناسب انتخاب می‌گردد. ظرفیت باسکول‌ها متفاوت می‌باشد؛ برای مثال از چند کیلو تا چندین 100 تن قابل تغییر است. دقت سیستم توزین با توجه به ظرفیت آن مشخص می‌شود، تخمین وزن در سیستم‌های توزین دیجیتال با دقت بسیار بالایی انجام می‌گیرد. علاوه بر دقت بالا سرعت حسگرهای (لودسل‌ها) باسکول در انتقال وزن به نمایشگر بالا می‌باشد. از ویژگی‌های باسکول‌های صنعتی دقیق صفحه‌های بسیار قوی آنها هستند که از آلیاژهای بسیار مقاوم تشکیل شده است. لودسل‌ها در باسکول‌های صنعتی سنسورهایی هستند که نیروی مکانیکی را به ولتاژ جهت انتقال به نمایشگر تبدیل می‌کنند. این لودسل‌ها از تکنولوژی ساخت بالایی برخوردارند و با روش‌های تخصصی بر روی صفحه پلتفرم باسکول نصب می‌شوند. نصب صحیح و انتخاب مناسب لودسل در دقت نهایی باسکول بسیار اهمیت دارد.

باسکول‌ها بسته به نیاز و نوع کاربرد در ابعاد و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند و معمولاً برای توزین دام و طیور، مواد کشاورزی و صنعتی‌، وسایل نقلیه چرخ‌دار (باسکول‌های جاده‌ای) و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به دقت باسکول‌های دیجیتال در حال حاضر باسکول‌ها به‌صورت الکترونیکی ساخته می‌شوند. سه جز اصلی باسکول شامل: صفحه پلتفرم، حسگرهای وزن (لودسل) و نمایشگر می‌باشد.

باسکول متحرک نوعی باسکول صنعتی است که نمایشگر دستگاه توسط یک سیم به باسکول متصل شده است و هر مدل طراحی خاص خودش را دارد. این سیم دارای متراژ مختلفی است. عمدتاً دارای سیم نسبتا بلند برای جابه‌جایی راحت نمایشگر باسکول با فاصله معین از باسکول قرار گرفته تا اپراتور بتواند با فاصله از باسکول متحرک ایستاده و دستگاه را مدیریت کند. بدنه این نوع باسکول از جنس فلز و با رنگ کوره‌ای بوده و دارای مقاومت بالایی است.

اهمیت دقت باسکول صنعتی

وجود سیستم توزین دقیق برای هر صنعت، به دلیل اهمیت اندازه‌گیری وزن به عنوان معیاری برای خرید و فروش محصولات، ضروری است.

عوامل تأثیرگذار در دقت باسکول دیجیتال

  • زیرساخت یا فونداسیون
  • صفحه باسکول موسوم به پلاتفرم
  • حسگر وزنی با لودسل
  • جانکشن باکس یا جعبه تقسیم
  • نمایشگر یا نشان‌دهنده

باسکول دیجیتالی جاده، باسکولی جهت توزین ماشین‌های سنگین می‌باشد که به باسکول تریلی‌کش، باسکول کامیون‌کش، باسکول ماشین، باسکول زمینی و باسکول جاده‌ای هم مرسوم می‌باشد؛ از این رو، درک عوامل مؤثر بر دقت آن‌ها برای به حداقل رساندن خطاهای اندازه‌گیری ضروری است.

عوامل تأثیرگذار در دقت باسکول جاده‌ای

  • تراز باسکول
    فونداسیون، صفحه و لودسل باسکول جاده‌ای باید کاملاً تراز باشند تا خروجی نشان داده شده توسط نمایشگر، دارای بالاترین دقت ممکن باشد.
  • یکپارچگی مکانیکی و نظافت باسکول
    نصب صحیح اهمیت بالایی دارد. صفحات باسکول جاده‌ای نباید به هیچ بخش مجاور (شناژ دور) درگیر شوند و هیچگونه زباله یا سنگ‌ریزه‌ای نیز نباید باعث جلوگیری از حرکت آزاد صفحه باسکول شود. همچنین لودسل‌ها نیز، می‌بایست به صورت دوره‌ای بازدید شوند.
  • محیط
    تغییرات دمای محیط، یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل محیطی بر دقت باسکول است.
  • خطای انسانی
    آموزش مناسب اپراتور باسکول در رابطه با نحوه کار و نظارت این فرد بر شرایط استفاده از باسکول و نوع بارگزاری بر روی آن که توسط رانندگان انجام می‌شود.
  • نگهداری و استاندارد نمودن باسکول
    بازبینی ونگهداری دوره‌ای اهمیت به‌سزایی دارد. همچنین هر باسکول به صورت سالیانه توسط اداره استاندارد، کالیبره شده و برای آن گواهی صادر می‌شود. در مواردی که میزان استفاده از باسکول بسیار زیاد است، بهتر است برای حفظ دقت باسکول، این استانداردسازی هر سه ماه یا ۶ ماه انجام گردد.

باسکول‌های گروه صنعتی توزین تراز آریا در صدر انتخاب قرار گرفته است. شرکت آریا با نصب و راه‌اندازی انواع باسکول به صورت کاملاً مهندسی‌شده و کاربردی علاوه‌بر کیفیت باسکول موجب رضایت مصرف‌کنندگان گردیده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha