• چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401102114225
  • خبرنگار : 71623

/لایحه بودجه ۱۴۰۲/

درآمد حاصل از افزایش عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی ۵ برابر می‌شود

درآمد حاصل از افزایش عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی ۵ برابر می‌شود

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ درآمد ناشی از افزایش ۱۵ درصدی عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این رقم در لایحه بودجه امسال دو میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود؛ بنابراین برای سال آینده پنج برابر شده است.

به گزارش ایسنا، از اردیبهشت ۱۳۹۸ واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات متوقف شد و در پی آن دست‌اندرکاران نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند، چراکه به گفته آن‌ها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.

البته آبان ماه سال ۱۳۹۹ مقرر شد بخشنامه ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی مجدداً بازنگری شود تا بر اساس نیاز مصرف کننده و بازار، در بخش کالاهایی که دارای مزیت رقابتی است، تولید انجام شود و در بخش دیگری که توان تولید وجود ندارد یا تقاضای داخل زیاد است مجددا وارد شود، اما به نظر می‌رسد این امر هنوز محقق نشده است.

بر اساس آمار هشت ماهه منتشر شده از سوی گمرک، کمتر از ۶۰۰ تن محصولات آرایشی و بهداشتی مراقبت از پوست و مو وارد کشور شده که در نهایت بسیار کمتر از چیزی است که در بازار عرضه می‌شود و این در حالی است که واردات تعداد زیادی از این اقلام از قبیل کرم و صابون ممنوع است که به گفته مسئولان مربوطه، مبدأ ورود آنها مناطق آزاد یا قاچاق هستند یا اینکه به صورت فله وارد کشور شده و با برندهای مختلف خارجی بسته‌بندی و در بازار عرضه می‌شوند.

 علیرغم اینکه طبق آمار گمرک میزان واردات رسمی محصولات بهداشتی و آرایشی چندان چشمگیر نیست و واردات بسیاری از این اقلام به صفر رسیده و طبق اعلام انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، واردات بیش از ۸۰ درصد کالاهای این بخش ممنوع است، در سطح عرضه اثری از کاهش محصولات خارجی نیست و این محصولات به میزان فراوانی در بازار عرضه می‌شوند که مبدأ ورود آنها زیر سوال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha