محمدکریم عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برای برون رفت از مشکلات بایستی در بازگشایی و ساخت راه دسترسی و آسفالت راه روستاهای بالا دست کاجو (بخش مرکزی) با جمعیتی افزون هفت هزار نفر تسریع شود، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی ساخت این جاده از قصرقند تا آخرین روستای کاجو بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه دولت نباید در پروژه مهم راه کاجو پیمانکار ضعیف انتخاب کند و اعتبار قطره چکانی بدهد و نتوان کار را بعد از گذشت سالها نیمه تمام کرد، گفت: همیشه شدت بارندگیها و جاری شدن سیلاب در بالادست رودخانه فصلی کاجو موجب طغیان چندین باره این رودخانه می شود و دسترسی به روستاها را فقط با ماشین آلات سنگین و یا خودورهای کمک دار و یا امدادرسانی هوایی امکانپذیر می کند.
وی گفت: در زمان بارندگی ها بیماران و زنان باردار منطقه قصرقند و کاجو و دهستان حمیری با لودر و کامیون جابجا می شوند و این وضعیت همچنان به دلیل کمبود اعتبار در ساخت پل و ابنیه فنی و آسفالت راهها و استانداردسازی راه حوزه قصرقند ادامه دارد.
وی ادامه داد: ساخت مدرسه شبانه روزی در منطقه کاجو از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می کند و سبب می شود تربیت نیروی انسانی مجرب منجر به توسعه و آبادانی منطقه محروم قصرقند و منطقه کوهستانی کاجو و آهوران شود.
در زمان بارندگی راه ۴۰ روستای قصرقند با ۱۲ هزار نفر جمعیت مسدود می شود
رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور گفت: شهرستان قصرقند حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد و راه اکثر روستاهای آن در محدوده کاجو در مسیر رودخانه است و در پایین دست چندوکان و محدوده حمیری مردم در زمان بارندگی به دلیل نبود پل بر روی رودخانه کاجو در پشت سیل هستند.
وی افزود: در مجموع ۴۰ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر در بخشهای ساربوک و مرکزی در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار می گیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد.
نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور ادامه داد: همچنین راه ارتباطی ۱۰ روستای بخش ساربوک از دپ تا عزیزآباد و ۳۰ روستای حوزه کاجو تا فروکش کردن آب همچنان بسته می شود.
وی تصریح کرد: روستاهای محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه میگذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته میشود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکانپذیر است.
عزیزی گفت: متأسفانه برای ساخت بیمارستان قصرقند ۲ بار زمین واگذار شده است ولی اقدامات ساخت بیمارستان عملی نمی شود.
وی تاکید کرد: بیماران قصرقند و آهوران برای درمان تا کی به سایر شهرها مراجعه کنند و متحمل هزینه شوند؟
رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند گفت: در چهار ماه گذشته پیمانکار برای ساخت بیمارستان تجهیز کارگاه نموده و بعد از مدت کوتاهی با تمام تجهیزات شهرستان را ترک کرده است و مردم همچنان بدون بیمارستان هستند.
نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور از کندی کار ساخت پل حمیری در بخش ساربوک انتقاد کرد و افزود: چرا مسایل و مشکلات قصرقند پیگیری نمی شود ما بعنوان نماینده مردم از نامه نگاری و مکاتبه و پیگیری حضوری و تلفنی با مسوولان محلی، استانی و کشوری خسته شدیم ولی مشکلات همچنان سرجای خودش است.
عزیزی از عدم استقرار ادارات مستقل در شهرستان قصرقند انتقاد کرد و افزود: معنی شهرستان شدن قصرقند چیست که همچنان مردم برای انجام کوچکترین کاری باید به شهرستان نیکشهر بروند و روزانه ۱۲۰ کیلومتر راه رفت و برگشت را بپیمایند و هزینه های زیادی متحمل شوند.
وی بر تخصیص اعتبار برای آبرسانی حداقل ۵۰ روستا با جمعیت بالا، اجرای طرح هادی در ۷۵ روستا، ساخت زمین چمن مصنوعی در ۴۵ روستا و آسفالت حداقل ۲۰۰ کیلومتر راه خاکی و رودخانه و مالرو و شنی حوزه شهرستان قصرقند تاکید کرد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند ادامه داد: ۱۰ سال است که مردم بخش تلنگ با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر برای رسیدن به مرکز شهرستان یعنی قصرقند باید ۳۰۰ کیلومتر راه را پیموده و از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر عبور کنند این در حالی است که راه تلنگ به قصرقند همچنان نیمه تمام بدلیل نبود اعتبار رها شده است.
دولت برای آسفالت راه کاجو بعد از ۴۳ سال همت کند
حاجی غلام محمد دهقانی از معتمدان شاخص منطقه کاجو قصرقند نیز به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: منطقه کاجو قصرقند بیش از هفت هزار نفر جمعیت دارد و شامل ۲۶ روستا به نام های شادیگور، کهیران گواش، کلوک، جنگل، گرداک پایین، دهداتی، گتیگ، توتران، گرداک بالا، آزادگز، درواسک بالا، انجیرکی، گوندرمان، کلاتینک، تاکان، درواسک پایین، پادکوپ، میرآباد، دیواری، میرچ بالا و میرچ پایین، کرکوم دپ، حواران، دهیرک، سرکاجه و پتهک است که همه آنها در مسیر رودخانه بوده و فاقد راه آسفالته هستند و مردم همیشه در زمان بارندگی تا یک ماه پشت سیل می مانند. لذا از دولتمردان و خادمان مردم در دولت سیزدهم و به ویژه آیت الله رئیسی درخواست آسفالت راه کاجو بعد از ۴۳ سال را داریم.
وی در تشریح تاریخچه راه کاجو از ابتدا تاکنون، بیان کرد: از جاده اصلی نزدیک پل قصرقند تا اولین روستای کاجو بعد از گردنه یعنی روستای جنگل ساخت ۱۰ کیلومتر راه از گردنه وحشتناک در زمان جهادسازندگی اقدامات لازم انجام و بازگشایی شده که بعد از مدتی دوباره به حال خویش رها شده است.
وی بر اجرای طرح هادی روستایی، برقراری اینترنت در ۲۵ روستا و ساخت مدرسه شبانه روزی در کاجو، افزود: در طول سه دهه گذشته مشکل اصلی مردم کاجو راه بوده است.
۲۵ روستای منطقه کاجو فاقد اینترنت هستند
حاجی غلام محمد دهقانی از معتمدان شاخص منطقه کاجو قصرقند با اشاره به اینکه پیگیری مردم و اعضای شورای اسلامی و دهیاران در طول این ۳۰ سال گذشته از مسوولان محلی تا کشوری آغاز شده ولی بی نتیجه بوده است و مردم همچنان در راه خاکی و رودخانه تردد می کنند و در زمان بارندگی گرفتار در پشت سیل هستند.
وی گفت: روستای گرداک بدون منبع اب هست و ۲۵ روستای منطقه کاجو فاقد اینترنت هستند.
وی افزود: علاوه بر مشکلات راه همچنین روستاهای کاجو فاقد آب هستند و روستاهای کرکوم، پتهک، سرکاجه، گوندرمان کلاتان و تاکان، آزادگز، گتیگ، توتران و کلوک نیاز فوری به آب دارند و الان هرکسی چاه زده در حاشیه رودخانه و اب غیر سالم و بهداشتی و فاقد کلرزنی می خورند که نیاز به پیگیری است.
برای تکمیل پل حمیری کاجو ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است
سرپرست فرمانداری قصرقند نیز با تایید اینکه تمامی روستاهای حوزه کاجو به تعداد ۲۶ روستا و ۱۰ روستای محدوده جمیری و چندین روستای پایین دست ساربوک در زمان بارندگی مسدود می شود، گفت: ساخت راه و آسفالت و بازگشایی راههای کوهستانی و ساخت پل بزرگ نیازمند اعتبارات میلیاردی است.
مرتضی سایگانی افزود: از آنجاییکه اعتبارات این مسیر از محل منابع استانی پیشبینی شده و اعتبارات استانی اندک بوده روند ساخت آن طولانی شده و نیازمند تخصیص از محل اعتبارات ملی است.
وی ادامه داد: زیرسازی و آسفالت راه کاجو از روستای چوت آباد تا روستای جنگل بطول ۹ کیلومتر اعتبار تخصیص داده شده و تا قبل پایان سالجاری آسفالت می شود و همچنین برای ۲۵ کیلومتر از این محور برنامه بازگشایی و تعیین پیمانکار شده و در حال کار است ولی میزان پیشرفت فیزیکی آن رضایتبخش نیست و به کندی کار پیش می رود.
وی بیان کرد: گردنه وحشتناک کاجو نیز تا حدودی ارتفاع آن تا چندین متر کم شده و تردد را برای خودروها راحت تر کرده است.
سرپرست فرمانداری قصرقند به ساخت پل حمیری از توابع بخش ساربوک بعد از سالها انتظار با همت دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: نام این پروژه بزرگ و به یاد ماندنی بنام شهید عمر ملازهی از شهدای اهل سنت مدافع حرم که زادگاهش روستای حمیری است نامگزاری شده که می تواند راه ارتباطی ۱۰ روستای پایین دست کاجو (بخش ساربوک) با ۱۰ هزار نفر جمعیت را که پس از جاری شدن سیلاب رودخانه بسته میشد مشکلات را حل کند تا دیگر در پشت سیل نمانند.
سایگانی افزود: برای تکمیل پل حمیری نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است که امیدواریم کار آن سریعتر انجام و تکمیل و افتتاح شود.
وی بر تجهیز اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای قصرقند از نظر ماشین آلات سنگین نظیر لودر، گریدر و کامیون تاکید کرد و افزود: برای بازگشایی راهها و و خدمات رسانی مطلوب و رگلاژ راهها نیاز به توجه و تخصیص اعتبار و ماشین آلات نو است.
وی گفت: طغیان رودخانه کاجو در زمان بارندگی ها روند بازگشایی راههای را سخت می کند و همیشه جمعیتی بالغ به ۱۲ هزار نفر در پشت سیل می مانند.
انتهای پیام
نظرات