• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401102013554
  • خبرنگار : 30188

روش آمارگیری از تجهیزات مهم در سازمان‌ها و اداره‌های بزرگ

روش آمارگیری از تجهیزات مهم در سازمان‌ها و اداره‌های بزرگ

کنترل و نظارت بر تجهیزات مهم در یک سازمان یا اداره از اصول اولیه و حیاتی مدیریت سازمان به‌شمار می‌رود. شاید روش‌های مختلفی نظیر نصب برچسب اموال یا اتیکت به این منظور در خط مشی یک سازمان قرار بگیرد اما عموم‌ مدیران و ناظران فنی بر این ‌اعتقاد هستند که فرآیند آمارگیری از دشوارترین روش‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از چاپ مدرن یاس، کنترل و نظارت بر تجهیزات مهم در سازمان یا اداره، نیازمند رعایت فاکتورهای مشخصی است. دقت در تهیه گزارش، بررسی کیفی و سنجش فنی ابزار و تجهیزات از جمله این فاکتورها هستند که انجام اثربخش فرآیند آمارگیری را دشوار می‌کنند.

در واقع دغدغه و سؤال ناظران و مدیران مربوط به این است که چه راهکار و شیوه‌ای را باید در این کار اخذ نمود؟ چه روشی می‌تواند بازدهی مورد انتظار را برآورده کرده ضمن اینکه کمترین میزان هزینه را در پی داشته باشد؟

نظارت و کنترل کیفیت تجهیزات

کنترل معیارهای کمی و کیفی و نظارت بر عملکرد فنی تجهیزات یک سازمان اعم از یک شرکت تجاری، کارخانه، ارگان و... معمولاً پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. این پروسه گاهی با هزینه‌های بالای کنترل و اخذ مجوزها و امکانات خارجی گره خورده است.

روش‌های کنترل تجهیزات

طبعاً انتخاب هر مدیر با تجربه و نکته‌سنجی در بحث نظارت بر تجهیزات اساسی سازمان تحت اداره خود، نظارت و کنترل درون سازمانی است؛ چرا که هرگونه نظارت خارجی و کنترل تجهیزات مهم سازمان با استفاده از امکانات خارجی پر هزینه خواهد بود؛ ضمن اینکه این‌ روش می‌تواند آسیب‌ها و ضررهایی را به اعتبار سازمان مربوطه وارد نماید؛ بنابراین تصمیم یک مدیر شایسته در مواقع قرارگیری چنین شرایطی بهره‌مندی از امکانات و روش‌هایی است که از درون سازمان قابل مهر و کنترل هستند.

راهکارهای محدودی در زمینه کنترل و اخذ داده‌های آماری از دستگاه‌ها و تجهیزات شرکت مبتنی بر امکانات داخلی وجود دارد که همین امر باعث ایجاد محدودیت و نگرانی مدیران و ناظران می‌شود و همچنین وجود برخی ساختارها وسیستم‌های درون سازمانی مثل سلسله مراتب مدیریتی یا سیستم بروکراتیک حاکم بر برخی نهادها و شرکت‌های صنعتی موجب ممانعت بسیاری از مدیران عامل نسبت به استفاده از این راهکارها شده است.

بهترین شیوه ارزیابی و کنترل تجهیزات

بسیاری از کارشناسان و متخصصان روش‌های داخلی را راه‌گشا و پربازده‌تر بر می‌شمرند و بر این اعتقاد هستند که جایگزین‌های دیگر کارایی لازم را ارائه نخواهند داد. یکی از روش‌های مدرن و دقیق در این زمینه استفاده‌ از برچسب اموال به منظور دادن مشخصات ویژه و اختصاصی به هر یک از دستگاه‌ها و تجهیزات است.

این اقدام علاوه بر پلاک‌دار کردن این تجهیزات، مزیت‌های جانبی دیگری را نیز خواهد داشت. تسهیل و تسریع فرآیند آمارگیری از این تجهیزات از جمله مزایای آن به شمار می‌رود که در ارتقای بازدهی کنترل کیفیت عملیات تجهیزات و دستگاه‌های مهم را در پی دارد.

کاربرد برچسب اموال در اخذ داده‌ها به صورت دوره‌ای و آمارهای مفید در کنترل کیفیت عملکرد یک راهکار ایده‌آل به شمار می‌رود که بدون احتیاج به نیروهای انسانی زیاد امکان تسلط به ورودی و خروجی کار تجهیزات را محقق می‌کند تا به اینجای کار با استفاده از برچسب اموال یا اتیکت اموال صرف وقت، انرژی و هزینه‌های ناشی از نظارت و آمارگیری از تجهیزات کوچک و بزرگ به میزان قابل توجهی کاهش یافت؛ شاید معضل بعدی نحوه به کارگیری این‌ برچسب‌ها با بالاترین بازدهی باشد که البته در برابر معضل عدم وجود آن‌ها بسیار کوچک و قابل حل به شمار می‌رود.

استفاده از قابلیت‌های برچسب اموال

چاپ برچسب اموال راهکار استفاده بهینه از آن‌هاست که در واقع اولین گام استفاده و بهره‌برداری از آن‌ها نیز محسوب می‌شود. لیبل‌های تجهیزات بعضاً در انواع لیبل هولوگرام یا سایر لیبل‌ها و اتیکت‌ها کارایی خود را در جمع‌آوری آمار و اطلاعات دستگاه‌ها ارائه می‌دهند.

شاخص‌های برچسب اموال

انواع برچسب اموال اعم از لیبل‌های تجاری که در قالب اتیکت اموال یا لیبل‌های مشخصات فنی که به صورت هولوگرام مورد استفاده قرار می‌گیرند، لزوماً دارای یک ویژگی مشخص هستند که آن‌ هم استانداردهای معین و معتبر است. در واقع برچسب‌های اموال تجهیزات به منظور کارایی مؤثر خصوصاً در بحث کنترل و نظارت باید مطابق یک سری معیارهای تعریف شده و مشخص‌ قرار داشته باشد.

این اصل درباره تمام برچسب‌هایی که برای نصب روی تجهیزات یک واحد یا سازمان خاص آماده می‌شوند، صدق می‌کند؛ بنابراین این نکته بسیار حائز اهمیت است که چاپ برچسب اموال سازمان‌ خود را به چه مرجعی می‌سپارید.

مزیت‌های برچسب اموال

مزایای اقدام به برچسب‌دار کردن تمامی ابزار و دستگاه‌های قابل استفاده در یک‌ واحد صنعتی، تجاری و... موجب شناسنامه‌دار کردن این‌ ابزار خواهد شد. این اتفاق خصوصاً در مورد تجهیزات بزرگ‌ و مهم می‌تواند امتیاز بزرگی باشد.‌ لیبل‌ها به عنوان شناسه درج شده روی دستگاه‌ها عمل می‌کنند که با ثبت مشخصات و جزئیات آن‌ها فوراً در یک واحد سازمانی هر قدر هم که آن‌ واحد متراکم و وسیع باشد، قابل شناسایی و ردیابی است.

روش آمارگیری از تجهیزات مهم در سازمان‌ها و اداره‌های بزرگ

استخراج آمار مربوط به هر یک از دستگاه‌ها در صورت مفقود و مختل شدن از دیگر مزیت‌هاست که موجب شناسایی متصدی آن دستگاه و تسریع روند بازیابی یا دریافت خسارت خواهد شد. از دیگر مزیت‌ها به طور مختصر می‌توان به این‌ موارد اشاره کرد:

  • ارزیابی و سنجش کیفی
  • جلوگیری از سرقت ابزار
  • تسهیل و تسریع ردگیری تجهیزات
  • نگهداری اطلاعات جمع‌آوری شده

روش آمارگیری از تجهیزات مهم در سازمان‌ها و اداره‌های بزرگ

جمع‌بندی

برچسب اموال جزو موارد و اولویت‌های مهم در بحث شناسایی، آمارگیری، نظارت‌های فنی، تحلیل مشخصه‌های کمی‌ و کیفی و کنترل کیفیت عملیات به وسیله تجهیزات عملگراست. با توجه به اهمیت موضوع چاپ مدرن یاس در این زمینه خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌دهد که می‌توانید به صورت حضوری و آنلاین از این خدمات بهره‌مند شوید. 

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha