• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401101912463
  • خبرنگار : 71592

رهبر اپوزیسیون ترکیه دولت را به ممانعت از بازگشت سوری‌ها متهم کرد

رهبر اپوزیسیون ترکیه دولت را به ممانعت از بازگشت سوری‌ها متهم کرد

رئیس اپوزیسیون "مردم جمهوری‌خواه" ترکیه، دولت این کشور را به مانع تراشی در برابر تلاش مخالفان برای بازگرداندن سوری‌ها به کشورشان متهم کرد و یک مقام در اداره امور مهاجرت نیز اعلام کرد، این اداره تنها مرجع مجاز به صدور پرونده اتباع خارجی و بازگشت آنها به کشورهایشان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی۲۱، کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون مردم جمهوری خواه ترکیه در جریان فعالیت شهرداری شهر اسنیورت در استانبول بار دیگر تاکید کرد، اگر اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی پیروز شود و قدرت را به دست بگیرد، ظرف دو سال سوری‌ها را به کشورشان بازمی‌گرداند. منطقه اسنیورت یکی از بزرگترین مناطق در استانبول است که سوری ها در آن حضور دارند.

وی تاکید کرد: کمال دنیز بوزکورت، شهردار اسنیورت به بسیاری از خارجی‌هایی که از خارج از کشور می‌آیند، بدون خصومت یا هرگونه سوء نیت خدمت می‌کند و به رهبری شهردار، ما می‌خواستیم برادران سوری خود را با اراده آنها به کشورشان بازگردانیم.

قلیچدار اوغلو گفت: آنها ما را از این کار منع کردند، حداکثر تا دو سال دیگر هر کاری انجام دهید، برادران سوری خود را با طبل و شیپور به سوریه می فرستیم و در این مسیر هم هیچ مانعی را به رسمیت نمی شناسیم‌.

موضوع آوارگان سوری و مهاجران غیرنظامی یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین برگ برنده اپوزیسیون ترکیه در برابر دولت و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور به‌ویژه در دوره پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی آتی است، چرا که در اثر تأثیر آن بر انتخابات محلی ترکیه که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد، اپوزیسیون توانست حاکمیت بزرگترین شهرها به ویژه آنکارا و استانبول را به دست آورد.

سیاستمداران ترکیه با بیان اظهارات و خطاب قرار دادن افکار عمومی مردم خود تلاش می کنند در این زمینه پیشرفتی حاصل کنند تا جایی اپوزیسیون ترکیه، دولت این کشور را به خاطر سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه و قطع روابط با دولت دمشق، مسوول وضعیت سوریه می داند اما آنکارا از مواضع خود دفاع کرده و تلاش می کند با انجام گفتگو با دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه این مساله را حل کند.

معاون اداره امور مهاجرت ترکیه نیز به این اتهامات رهبر اپوزیسیون واکنش نشان داده و گفت، مساله بازگرداندن آوارگان سوریه به کشورشان تنها وظیفه این اداره است.

وی افزود: هر شخص، مؤسسه، انجمن یا شهرداری که به منظور عرض اندام اقدام به مصاحبه، پر کردن فرم و صدور مجوز سفر می کند در حالی که چنین اختیاری ندارد، طبق ماده ۸۰ قانون جزایی ترکیه به اتهام تجارت انسان و قاچاق مهاجرت کنندگان مجازات می شود.

مواضع مخالفان، دولت ترکیه را بر آن داشت تا روی موضوع بازگشت سوری ها بیشتر متمرکز شوند و همزمان مرحله احیای روابط با نظام سوریه آغاز شد.

در همین راستا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه پس از قطع روابط دمشق و آنکارا از زمان شروع انقلاب سوریه در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد، احتمالا با بشار اسد، همتای سوری خود به منظور برقراری صلح در منطقه دیدار می‌کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha