علیرضا رحیمی با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز با اشاره به اینکه پروژه قطار شهری کرج تا به امروز مسیر پرپیچ و خمی را طی کرده است، اظهار کرد: با روی کار آمدن شورای ششم بررسیهای دقیقی در خصوص وضعیت واقعی این پروژه آغاز شد.
وی ادامه داد: در دوره قبل، علی رغم اینکه این متروی کرج با مشکلاتی مثل تامین برق، ریل گذاری و ... مواجه بود، چندین بار خبرهایی مبنی بر بهره برداری از آن منتشر شد که در نهایت این اتفاق نیفتاد.
وی با تاکید بر اینکه شورای ششم سعی کرد موضوع قطار شهری را در فضایی آرام پیش ببرد، گفت: متاسفانه طی این مدت شاهد انتقادات به ناحق و تخریبهایی بودیم ولی اخلاق کاری و تعهد به شهروندان حکم میکرد که فضا را به سمت و سوی تشنج سوق ندهیم.
رحیمی اضافه کرد: شورای ششم این پروژه را در شرایطی تحویل گرفت که هنوز سیستم برق آن راه اندازی نشده بود، رام قطار نداشت، ریل کامل نبود و آسانسور و حتی پله برقی آن هم نصب نشده بود.
این مسئول تاکید کرد: با گذشته یک سال و چهارماه از فعالیت شورای ششم، امروز به نقطهای رسیدیم که میتوان گفت این پروژه ۲۲ بهمن ماه به بهره برداری میرسد.
وی ابراز کرد: در بازدیدی که از ایستگاه f تا k (۴۵ متری گلشهر تا چهارراه طالقانی)صورت گرفت مشخص شد همه اقدامات لازم برای بهره برداری از این پروژه صورت گرفته و با ورود رام هفت واگنه به ریل، انتظار شهروندان برای بهره برداری از این پروژه به پایان میرسد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج گفت: البته بعد از ورود رام به ریل بین ۴۸ ساعت تا ۲۰ روز زمان لازم است که با حرکت قطار در ریل ایرادات احتمالی رفع شود و بعد از آن دیگر مسالهای باقی نمیماند.
وی ابراز کرد: در فاز دوم، روی بهره برداری از ایستگاه چهارراه طالقانی تا شهید سلطانی و پایانه خط ۵ تهران متمرکز شده است.
رحیمی توضیح داد: این مسیر حدود ۴۵ درصد پیشرفت داشته و در صورت تامین اعتبار، تا پایان دوره ششم میتوانیم ایستگاه k تا q(شهید سلطانی) را هم تحویل دهیم تا خط حداقل ۱۵ کیلومتری را در کرج راه اندازی کرده باشیم. این افق بلند شورای ششم در این خصوص است.
وی افزود: بهره برداری از مسیر k تاq حداقل به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین آن منوط به حمایت دولت است.
وی با اشاره به اینکه خرید رام قطار تماما به عهده دولت است، افزود: با توجه به بالا رفتن هزینه خرید تجهیزات و ... دولت باید بیش از پیش حمایت کند.
عضو شورای شهر کرج در پاسخ به اینکه انتقاداتی مبنی بر اینکه بهره برداری از ایستگاه f تا k گرهی از مشکل ترافیک کرج حل نمیکند وجود دارد، افزود: این ایستگاهها به نوعی به صورت نمادین هستند و قبول داریم که نقش به سزایی در کاهش ترافیک شهر ندارند ولی چه باید میکردیم، پروژهای که شهروندان دو دهه منتظر بهره برداری از آن هستند را با این همه هزینه کرد رها میکردیم؟
وی با بیان اینکه امروز تکمیل هر کیلومتر از قطار شهر بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: قبول داریم مسیری که قبلا تعریف شده به نوعی نمادین است ولی نه شورای ششم بلکه هر شورای دیگری هم باشد با توجه به مطالبه مردم و فشار افکار عمومی چارهای جز تکمیل آن ندارد.
رحیمی ابراز کرد: راه اندازی این ایستگاهها امید آفرینی می کند و باعث میشود مطالبات برای راه اندازی خطوط دیگر افزایش یابد.
وی در توضیح ماجرای نشست ایستگاه k هم توضیح داد: پیاده راه این ایستگاه بر اثر زیرسازی نادرست به اندازه نیم متر نشست کرده بود که مشکل پیش آمده به سرعت رفع شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج گفت: روزی که این پروژه شروع شد، تکمیل هر کیلومتر از مترو حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت ولی امروز به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و این نشان می دهد که هر روزی که بهره برداری از این پروژه به تاخیر بیفتد شهر و شهروندان ضرر می کنند.
انتهای پیام
نظرات