• جمعه / ۱۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401101610169
  • خبرنگار : 50534

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه زنجان:

دانشجویان قشری آگاه هستند

دانشجویان قشری آگاه هستند

ایسنا/زنجان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه زنجان گفت: در اسلام مناظره تحت عنوان جدال احسن با حفظ رعایت اخلاق و حقانیت تعریف شده است.

داوود اسلامی شامگاه دیروز (۱۵ دی‌ماه) در آیین اختتامیه مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که به همت جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد با ‌بیان اینکه دانشجویان قشری آگاه هستند، اظهار کرد: ضروری است دانشجویان برای حضور در جامعه، هنر فن بیان و سخن گفتن را بیاموزند.

وی با اشاره به اهمیت قدرت استدلال و مناظره، افزود: یادگیری فنون مناظره به‌خصوص برای قشر دانشجو از این لحاظ که آمادگی حضور در جامعه را پیدا کنند، مفید خواهد بود.

اسلامی با اشاره به استفاده مُغالِطِه برخی از افراد در اسلام جهت به کرسی نداشتن و برتری در یک مناظره، ادامه داد: جدال احسن مسئله‌ای بود که اسلام به آن تاکید داشت لذا برای یک مناظره اخلاقی ملزم به رعایت برخی قوانین و قواعد هستیم.

این استادیار دانشگاه زنجان با تاکید بر اینکه در مناظره باید به دنبال حق بود و صرفا شکست تیم و حریف مدنظر نباشد، اضافه کرد: لازم است در اجرای این مسابقات کارگاه‌هایی برای تقویت مناظره‌کنندگان برگزار شود.

اسلامی با اشاره به تاثیر کارگاه‌های فن مناظره، اذعان‌ کرد: رسیدن به حق و حقیقت همراه با اخلاق باشد، مناظره‌ علمی و مستند داشتن تاثیر بیشتری در امتیازدهی و مخاطبان دارد.

وی برتقویت شرکت‌کنندگان برای حضور در مراحل کشوری تاکید کرد و افزود: هدف ما در مناظره یادگیری فنون مناظره و خوب صحبت کردن است؛ اینکه دانشجوی ما فردا به عنوان یک کنشگر در هر زمینه‌ای ورود می‌کند، نقش موثرتری را در آن زمینه ایفا خواهد کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش اندیشه در کلام و داشتن هدف والاتری از برد و باخت، گفت: مناظره فرصتی برای یادگیری و بیان اندیشه‌های بر پایه حق و اخلاقیات است.

در ادامه این مسابقات، کامران جعفری با بیان اینکه زنجان تیم‌های خوبی دارد و حائز رتبه‌های برگزیده‌ طی سال‌های گذشته‌ در مسابقات مناظره شده است، خاطرنشان کرد: کارگاه‌هایی برای ارتقا مناظره‌کنندگان و همچنین آموزش فن مناظره برای همگان باید برگزار شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان عنوان کرد: اینکه دو تیم در جایگاه موافق و مخالف نظرات خود را بیان می‌کنند و این رقابت با رعایت اخلاق انجام می‌گیرد، ارزشمند است‌.

در ادامه این مراسم عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان به‌عنوان یکی از داوران این رویداد، گفت: امروزه جنگ دشمن توپ و تانک نیست و به طریقی ضربه ‌خود را به‌خصوص از طریق فضای مجازی به خانواده‌ها وارد کرده است.

محمدتقی حیدری، با اشاره به اهمیت کانون خانواده، افزود: این شکاف نسلی که در خانواده‌ها ایجاد شده است به خاطر نبود همین مناظره است؛ اینکه ما بتوانیم به راحتی با کمال احترام صحبت کنیم قطعا شاهد سلامت در خانواده و به تبع آن در جامعه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه کاش مناظره به کلاس‌های درس و دانشگاه‌ها به‌طور گسترده راه یابد، تشریح کرد: مناظره باعث نگاه علمی و عمیق به مسائل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha