• چهارشنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1401101409011
  • خبرنگار : 71516

سیاستمدار آمریکایی: دولت بایدن کمک‌های نظامی به تل‌آویو را متوقف نمی‌کند

سیاستمدار آمریکایی: دولت بایدن کمک‌های نظامی به تل‌آویو را متوقف نمی‌کند

فرستاده سابق آمریکا در روند صلح خاورمیانه خواهان فشار بر دولت نتانیاهو برای ممانعت از اتخاذ اقدامات تحریک آمیز علیه فلسطینی‌ها شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، مارتین اندیک، دیپلمات آمریکایی و فرستاده سابق آمریکا در روند صلح خاورمیانه گفت: یورش ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل و گروهی از شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی نشان دهنده رویکرد دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است که هدف وی تغییر وضعیت کنونی مسجد الاقصی است.

وی گفت: دولت آمریکا کمک‌های نظامی سالانه خود به تل‌آویو را هرگز قطع نخواهد کرد اما در صورتی که دولت نتانیاهو همچنان بر موضع خود پافشاری کرده و موضعی متضاد با منافع آمریکا در پیش بگیرد اقدامات دیگری از جمله عدم حمایت از اسرائیل در برابر تحریم‌های بین المللی به ویژه تحریم‌های سازمان ملل و دیوان کیفری بین المللی را اتخاذ خواهد کرد. دولت بایدن احتمالا از اهرم‌های فشار دیگری برای مجبور کردن اسرائیل به احترام به خطوط قرمز استفاده کند.

مارتین اندیک تأکید کرد: دولت بایدن همچنان به روشی که با آن با دولت جدید اسرائیل تعامل می‌کند فکر می‌کند. مسائلی مثل شهرک سازی و تلاش‌های اسرائیل برای الحاق کرانه باختری قرار است در دیدار دو طرف مورد بررسی قرار گیرند. برای آمریکا نتانیاهو مهم است نه وزرای افراطی‌اش مثل بن گویر.

پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود که آمریکا از حفظ وضعیت کنونی اماکن مقدس در قدس حمایت کرده و معتقد است که هرگونه اقدام یکجانبه که وضعیت کنونی را از بین ببرد غیر قابل قبول است.

صالح النعامی، کارشناس امور رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو به خوبی می‌داند که محکومیت اقدامات وی علیه فلسطینی‌ها توسط آمریکا هرگز باعث نمی‌شود که واشنگتن حمایتش را از اسرائیل متوقف کند، برای همین به اجرای طرح‌های خود که وزرای افراطی‌اش آن را ترسیم می‌کنند، ادامه می‌دهد.

وی گفت: مسجد الاقصی صددرصد اسلامی است و افراطی‌های تندرو حق رفتن به آنجا را ندارند. یورش بن گویر و شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی نشان می‌دهد که دولت جدید اسرائیل پیامی دارد مبنی بر اینکه وی استراتژی اداره نزاع را متوقف کرده و به استراتژی قطعی کردن نزاع منتقل می‌شود که بر پایه لطمه زدن به مسجد الاقصی از طریق اجازه دادن به یهودیان برای ورود به آنجا و الحاق مناطق ج و مقابله با مقاومت فلسطین است.

این کارشناس گفت: موضوع مسجد الاقصی بسیار خطرناک است چرا که جریان دینی در دولت تل‌آویو استراتژی فراگیری را دارد که از جمله آن ایجاد معبد بر روی آوارهای مسجد الاقصی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha