راه آهن به دلیل داشتن سهم بالا در توسعه اقتصادی، تجاری، صنعتی، بازرگانی هر کشور، بدلیل هزینه کمتری نسبت به حمل و نقل جاده ای دارد ، ایمنی سفر و کاهش مصرف انرژی همیشه مورد توجه قرار گرفته است در ایران نیز توسعه حمل ونقل ریلی از سال های گذشته مورد تأکید دولت ها بوده است.
آذربایجان غربی با وجود داشتن ۲۵درصد از سهم ترانزیت کشور، دارا بودن ۵ پایانه مرزی و قرار گرفتن در مسیر کریدور غرب و نقطه اتصال ایران به اروپا تاکنون به شبکه باری راه آهن کشور وصل نشده و هیچ سهمی از این ظرفیت ندارد.
راه اندازی اولین ایستگاه باری قطار ارومیه
محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی ۱۳ آذر در جلسه بررسی فرصت های سرمایهگذاری استان که در سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، افزود: اولین ایستگاه باری ارومیه در دهه فجر امسال افتتاح می شود.
وی با اشاره به اینکه با وجود دارا بودن ظرفیت خط ریلی تاکنون آنگونه که باید از این ظرفیت بهرهمند نشده ایم، تصریح کرد: ایجاد قطار سریع السیر ارومیه به تبریز، تکمیل حلقه های مفقوده بین ریلی استان و توسعه حمل و نقل باری از جمله مشکلات ریلی استان است.
معتمدیان اظهار کرد: اتصال ارومیه به شمال استان برای استفاده از خط ریلی ، قدرت رقابت و صادرات را افزایش می دهد.
استاندار آذربایجان غربی بااشاره به اینکه ۲۵درصد پایانه های کشور در این استان قرار دارند، یادآور شد: احداث یک شرکت حمل و نقل بین المللی در استان که نزدیکترین مسیر ارتباط با اروپا است یک نیاز است.
تکمیل ایستگاه باری راه آهن ارومیه جزو اولویتهاست
یاسر رهبردین، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: اصلی ترین موضوع راه آهن ارومیه استفاده از ظرفیت باری راه آهن است.
وی تصریح کرد: تکمیل زیر ساخت ها و استفاده از ظرفیت باری راه آهن ارومیه می تواند در کاهش هزینه های حمل و نقل تاثیر مستقیم بگذارد و و زمینه ساز کاهش قیمت محصولات شود.
رهبردین با اشاره به اینکه برای خط راه آهن ارومیه اعتبارات خوبی تخصیص داده شده، خاطر نشان کرد: تکمیل ایستگاه ها و پایانه های باری راه آهن ارومیه جزو اولویت های عمرانی استان است.
معاون استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تمام پایانه های استان باید به راه آهن استان وصل شوند، یاد آور شد: اتصال راه آهن نقده، تمرچین،سرو، ارومیه و قره تپه به پایانه های مرزی جزو برنامه های آتی است.
رهبردین ادامه داد: اگر راه آهن استان به پایانه های استان وصل شود یک انقلاب در استان رخ خواهد داد و موجب تحول در اقتصاد و حمل و نقل و ترانزیتی استان خواهد شد.
اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساختهای حمل و نقل باری راه آهن ارومیه
سیدمحسن حمزه لو، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: ۴۵۰ میلیارد تومان از محل منابع مالی سفر ریاست جمهوری به آذربایجانغربی برای تکمیل زیرساختهای حمل و نقل باری در ایستگاه راه آهن ارومیه اختصاص یافت.
وی تصریح کرد: فراهمسازی زمینه حملونقل باری در ایستگاه راهآهن ارومیه در توسعه پایانههای مرزی استان و کاهش هزینههای حملونقل جادهای نقش ویژهای دارد.
حمزه لو با بیان اینکه تکمیل بخش باری ایستگاه راهآهن ارومیه یکی از برنامههای راهبردی در توسعه همه جانبه باری ایستگاه راهآهن ارومیه یکی از برنامههای راهبردی در توسعه حملونقل بینالمللی استان تعریف شده است، اظهار کرد: زیرساختهای حملونقل باری در ایستگاه راهآهن ارومیه شامل احداث خط حرکت ریلی درزین، ایستگاه باری و ساماندهی محوطه ایستگاه راه آهن و ساختمان اداری است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه ایستگاه راه آهن ارومیه ظرفیت مناسبی برای حملونقل باری دارد و میتوان از این فرصت برای استفاده حداکثری از شبکه ریلی بهره برد، افزود: فراهمسازی زمینه حملونقل باری در ایستگاه راهآهن ارومیه در توسعه پایانههای مرزی استان و کاهش هزینههای حملونقل جادهای نقش ویژهای دارد.
وی با اشاره به اینکه محوطه ایستگاه راه آهن ارومیه در حال بازسازی است تا فضاهای موجود ساماندهی شود، گفت: بازدید از شبکه حمل و نقل ریلی به طور مستمر هر هفته برگزار میشود تا علاوه بر رفع نواقص ایستگاههای راهآهن در محدوده آذربایجان غربی از ظرفیت ترانزیت باری و مسافری استفاده حداکثری شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اظهار کرد: زیرساختها و ظرفیتهای باری راه آهن ارومیه تکمیل نشده است و نبود سکوی بارگیری نیز از نیازهای باری راه آهن ارومیه است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت باری راهآهن آذربایجانغربی در اولویت است، ادامه داد: ایستگاههای قطار و مسیر ریلی از مسائل مهمی بوده که تاکنون از ظرفیت باری این بخش استفاده نشده است.
به گزارش ایسنا؛ افتتاح راه آهن ارومیه_مراغه یکی از طرح هایی بود که در صورت توسعه زیر ساخت ها می تواند تاثیر مهمی در رشد و توسعه ارومیه و منطقه بگذارد .
با وجود اینکه استان شاهراه ارتباطی ایران با اروپا شناخته می شود، تاکنون اقدامی عملی و نتیجه بخش درجهت توسعه باری ایستگاه راه آهن ارومیه انجام نشده است، بنابراین می طلبد زیر ساخت های حمل و نقل باری ایستگاه راه آهن ارومیه و پایانه های مرزی استان توسعه یابند تا تأثیرات مثبت ترانزیت ریلی را در معیشت، اقتصاد، کشاورزی، تجارت و اشتغال استان شاهد باشیم.
انتهای پیام
نظرات