• سه‌شنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401101307749
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

روایتی از دنیای بدون حاج قاسم

روایتی از دنیای بدون حاج قاسم

ایسنا/خراسان جنوبی دنیای بدون سردار سلیمانی برای همه مردم ایران؛ چه آنانکه با او همرزم بودند و چه آنانکه تنها آوازه دلاوری‌هایش را شنیده بودند دنیایی با روزهای سخت است.

۱۳ دی بود؛ صبح قبل از رفتن به سر کار تلویزیون را روشن کردم؛ خبر سختی بود می‌گفتند سرداری که همه مظلومان جهان رویش حساب کرده بودند از این دنیا رفته است. چشمانم از صفحه تلویزیون جدا نمی‌شد دوست داشتم اشتباه باشد؛ برای اولین بار در طول دوران خبرنگاریم دوست نداشتم این خبر واقعیت داشته باشد. در دل می‌گفتم کاش گوینده اعلام کند سردار حالش خوب است تنها مدتی باید در بیمارستان تحت معالجه باشد؛ اما اینها همه فکر و خیالاتی بود که به عنوان یک خبرنگار خودم هم می‌دانستم درست نیست.

خیابان‌های آن روز را از یاد نمی‌برم؛ چقدر غمبار بود؛ مردم همه خسته بودند انگار دوست نداشتند روزی به نام ۱۳ دی آغاز شود همه خبر را شنیده بودند و راجع به آن صحبت می‌کردند.

خاطرم هست معلمی می‌گفت یکی از فرزندان شهید مدافع حرم بعد از آن حادثه با گریه در سر کلاس می‌گفت برای بار دوم پدرم را از دست دادم. چقدر آن روزها غمبار بود و انگار دنیا رنگ خوشش را به آدم‌هایش پس از حاج قاسم نشان نداد.

روایتی از دنیای بدون حاج قاسم

سختی روزهای بدون حاج قاسم 

حال پس از سه سال دوباره به میان مردم رفتم از آنان درباره دنیای بدون حاج قاسم پرسیدم پاسخ هایشان شنیدنی بود. مادری که می‌گفت دو پسر نوجوان دارد و آرزو دارد در راه اهل بیت(ع) شهید شوند؛ می‌گوید: دنیای بدون حاج قاسم معنایی ندارد؛ به خصوص برای مظلومان جهان.

دخترکی که تازه به سن تکلیف رسیده بود و با عکس حاج قاسم در مراسم سومین سالگردش در حسینیه جماران بیرجند حضور یافته بود، می‌گفت: من دنیای بدون پدر را دوست ندارم؛ حاج قاسم مثل پدرم بود.

مردی که در میان مداحی‌ها گریه می‌کرد نیز می‌گفت: برایم دنیای بدون حاج قاسم دنیای عاری از خوبی‌ها و مهربانی‌هاست؛ دنیایی که ظالم ظلم می‌کند و مظلوم به حقش نمی‌رسد؛ زندگی کردن در این دنیا برایم سخت است.

شاید سختی روزهای بدون حاج قاسم برای همرزمان او بیشتر حس شود؛ همرزمانی که هریک خاطره‌ای شیرین از تواضع و اخلاق وی در جنگ دارند و به گفته خودشان تاکنون مردی چون او را در میدان مبارزه ندیده‌اند.

درک نیروها توسط سردار سلیمانی در میانه دفاع

 محمدحسین خدادوست، همرزم حاج قاسم در منطقه جنوب شرق ایران به ایسنا می‌گوید: حاج قاسم برای نیروهایش ارزش زیادی قائل بود و جان آنان را به خطر نمی‌انداخت؛ همواره برنامه داشت و این برنامه در راستای حفظ جان نیروها بود.

وی با بیان اینکه سردار اجازه نمی‌داد سربازان  در شب نگهبانی بدهند در حالی که در عملیات نظامی هیچ کس این چنین مهربانانه عمل نمی‌کرد، افزود: او برای نیروها برنامه ریزی دقیق داشت و از طرفی در فضای دور از جنگ نیز برای آنان و همراهیشان با خانواده شان برنامه می‌ریخت؛ اسکان آنان در مشهد و یا فرستادن نیروها همراه خانواده‌ها به سفر از برنامه‌هایی بود که او به عنوان یک فرمانده جنگ ترتیب می‌دید؛ به این ترتیب نیروها پس از روحیه گرفتن ناشی از گذراندن چند روز با خانواده، به درگیری با اشرار می‌آمدند و این امر توان آنان را افزایش می‌داد.

وی با تاکید بر بیان این خاطرات برای دانشجویان و قشر جوان، افزود: دشمنان نیز در این سال‌ها پی برده‌اند که با راه نظامی نمی‌توانند باعث براندازی نظام شوند و تنها و بهترین راه تبدیل ارزش‌ها به ضدارزش در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

خدادوست بیان کرد: زمانی که انگیزه و امید از فردی گرفته شود اگر بهترین تجهیزات نظامی را در اختیار داشته باشد نمی‌تواند کاری انجام دهد و حاج قاسم این امر را درک کرده و براین اساس برای نیروهایش برنامه می‌ریخت.

وی اظهار کرد: نفوذ حاج قاسم در قلب‌ها به اندازه‌ای بود که در مراسم تشییع او در هوای سرد، مردم بسیاری از شهرهای مختلف ایران آمده بودند؛ مردمی از هر سن و سال و با هر تفکری و این نشان از نفوذ رفتار سردار در دل‌ها و مغزهای مردم داشت؛ بنابراین راه او باید ادامه یابد و فکر او با هر طریقی بیشتر منتشر شود.

روایتی از دنیای بدون حاج قاسم

صف مریدان سردار حتی میان دستگیرشدگان 

سردار علی قاسمی، از هم‌رزمان شهید سلیمانی نیز گفت: در دهه ۷۰ ناامنی‌هایی در جنوب شرق ایران به وجود آمد که در این اوضاع، سردار سلیمانی قرارگاه قدس را در زاهدان به جهت حفظ امینت ایجاد کردند که بنده نیز در آن سال‌ها در تیپ سه انصارالرضا (ع) بیرجند مشغول خدمت بودم.

قاسمی از نگرانی سردار برای افرادی که برای شناسایی کویر اعزام می‌شدند گفت و ادامه داد: حفظ جان نیروها اهمیت زیادی برای این شخصیت داشت؛ از طرف دیگر وقت شناس بود و در ماموریت‌ها پیشتازتر از همه نیروها.

وی با اشاره به رابطه خوب ایشان و مهربانی و مهمان نوازی از عشایر بلوچ و مردم فارس، یادآور شد: ایشان با اسرای دستگیر شده نیز بسیار مهربان بودند و زمانی که اسلحه اشرار خالی بود؛ دستور قطع تیراندازی را می‌دادند تا به کسی آسیبی نرسد.

این همرزم سردار سلیمانی با بیان اینکه ایشان تاکید بسیاری داشتند که به اسیر ظلمی نشود و به افرادی که بازجویی می‌کردند همواره این سفارش را داشتند، یادآور شد: همین رفتارها باعث می‌شد بسیاری از افراد دستگیر شده در آن سال‌ها توبه کرده و از مریدان سردار سلیمانی شوند.

آنچه سردار سلیمانی را در قلب‌ها جاویدان کرد رفتار مناسب او در میدان جنگ با نیروها و همچنین با مردم بود؛ مردمی که برای امنیت آنان حتی از جان خویش گذشت؛ این را می‌شود از نوع رفتار مردم پس از شهادت او فهمید؛ از زنگ موبایل‌هایی که رنگ صحبت‌های حاج قاسم را دارد و یا حتی عکس‌هایی از او و جملاتی از این شخصیت که در خانه‌ها و مغازه‌ها به چشم می‌خورد؛ او برای همیشه تاریخ زنده است چراکه "خوبی" هیچ‌گاه نمی‌میرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha