• یکشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401101106218
  • خبرنگار : 50595

محمدجعفر یاحقی:

خراسان فرهنگ خفته‌ای دارد

خراسان فرهنگ خفته‌ای دارد

ایسنا/خراسان رضوی محمدجعفر یاحقی گفت: خراسان برای ما یک مفهوم گرانقدر و خطیری است که فرهنگ خفته‌ای دارد و تاریخ را در درازای زمان ذخیره کرده است.

عضو هیات علمی ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی در مراسم بزرگداشت روز ملی مشهد که با عنوان مشهد و ارتباطات میان فرهنگی، شامگاه گذشته ۱۰ دی‌ماه در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در نقطه خاصی قرار گرفته‌ام. در سالنی که ناظر بر ساخت آن بوده‌ام و در روز مقدسی که بزرگداشت مشهد است و حتی تجلیل از دکتر خانیکی؛ همه این‌ها برای من مقدس است. خراسان برای ما یک مفهوم گرانقدر و خطیری است که فرهنگ خفته‌ای دارد و تاریخ را در درازای زمان ذخیره کرده است. همچنین در دامان خود شخصیت‌هایی را پرورده که توفیق بزرگی برای خراسان محسوب می‌شوند.

وی افزود: مشهد به‌روزشده طوس است که رسالت فرهنگی خود را بر دوش مشهد گذاشته است و باید روز ملی مشهد، شهر ادب و حماسه را تبریک گفت که شخصیت‌ها و چهره‌های بزرگ فرهنگی را در دامان خود پرورانده است. این دو بال شریف، نیروپرورها و اجزایی دارد که پرورده شده‌اند و تا امروز این پروردن ادامه داشته است.

یاحقی درباره سرایت زبان فارسی و افتخاری که بر دوش خراسان است، خاطرنشان کرد: طبق پژوهشی که انجام دادیم، ۵۳۶ شخصیت طوسی فهرست کردیم؛ چهره‌های شاخصی که نه تنها در خراسان بلکه در دیگر اماکن هم حضور داشته‌اند و این رشته سترگی از خراسان است که در همه جا دمیده و فرهنگ را بر دوش می‌کشد که افتخاری برای خراسان است.

وی ادامه داد: امروز اگر بخواهیم دنبال کسانی بگردیم که این رسالت را بر دوش دارند، دکتر هادی خانیکی سلاله‌ای است که این امر را بر دوش کشیده است ‌و به این می‌بالیم که از ریشه‌های فرهنگی خراسان سرچشمه گرفته است. خانیک مثل یک خراسان کوچک است که شخصیت‌های نجیب و شریفی مثل آقای خانیکی را به جامعه ما عرضه کرده است.

مشهد موقعیت فوق‌العاده‌ای برای مسائل میان فرهنگی دارد

علی یوسفی، استاد جامعه‌شناسی نیز در ادامه این مراسم در خصوص موقعیت فرهنگی شهر مشهد اظهار کرد: مشهد موقعیت فوق‌العاده‌ای برای مسائل میان فرهنگی دارد و منظور از ارتباط میان فرهنگی روابط چهره به چهره از میان خرده فرهنگ‌های مختلف و رابطه میان فرهنگی در این شهر است. کسانی که در مشهد مسئولیتی دارند یک ویژگی ممتاز آن‌ها باید توانایی ارتباط میان فرهنگی باشد. در همین شرایط بسیاری نقش بی‌بدیلی را در عرصه ارتباطات اجتماعی ایجاد کردند که خانیکی چهره نام آشنایی است و می‌توان گفت نیاز به معرفی چندانی ندارد و اگر نگاهی به کارنامه او بیندازیم، نقش او در بسیاری از زمینه‌ها بی‌بدیل است.

وی با اشاره به تالیفات و آثار علمی هادی خانیکی افزود: هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ قلمی آثار متعددی از او برجای مانده است و آخرین اثرش « در جهان گفت‌وگو» است که به دست چاپ هم سپرده شده و این اثر درحالی به نگارش درآمده که در اوج بیماری هم بوده‌ است. اگر به تجربه عملی خانیکی نیز جدای تجربه علمی که استاد تمام دانشگاه است و فهرستی از مقالات هم دارد، نگاه کنیم خواهیم دید که آثار عملی و تجربی او، مخصوصا آن‌هایی که تلاش برای ساختارهای گفتگویی کرده نقشی بی‌بدیل دارد. نقش‌های او به عنوان معاون رئیس جمهور و معاونت فرهنگی بسیار گرانقدر است.

خانیکی توانسته هیبت بیماری را بشکند

این استاد جامعه‌شناسی درباره موضوع گفت‌وگو و برجسته کردن گفت‌وگو در قلم خانیکی اظهار کرد: ساختاری ایجاد شده که خیلی از دانشجوها فعال هستند در شکل دادن به نشریات دانشجویی که از حیث تعلق قابل مقایسه با بیرون نیست‌. البته یک بخش دیگر از میراث ارزنده او در حوزه نمادسازی و ساختارسازی هم هست و از آن طرف هم در بخش روزنامه‌نگاری، از سردبیری کیهان تا مدیر مسئولی چند روزنامه دیگر هم می‌توان نام برد.

یوسفی تصریح کرد: به لحاظ علمی برجسته کردن گفت‌وگو در قلم و حتی آخرین کتاب او ارزشمند است. آقای دکتر خانیکی توانسته هیبت بیماری را بشکند که این خود یک امتیاز است‌ و شخصیتی از او در دوران ابتلا به سرطان شکوفا شد.

وی با اشاره به موافقان و مخالفان و خود محوریت گفت‌وگو اضافه کرد: تنها راه‌حل اجتماعی را می‌توان گفت‌وگو دانست و البته با حضور موافقان و مخالفینی که امکان تحمل دشته باشند. هادی خانیکی استاد راهبری است که این موضوع را برای جامعه حل کرد. شیخ حسین الرازی می‌گوید لقب امام رضا(ع) را به این دلیل رضا گذاشتند که حتی به رضایت مخالفان خود هم بوده است. به نظر می‌آید شخصیت دکتر خانیکی هم در همین امتداد است. هم احترام در نزد دوستان و هم احترام در نزد دانشجویان.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha