• شنبه / ۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401100301452
  • خبرنگار : 71402

مسکو: آمریکا تحقیقات سلاح بیولوژیکی خود را از اوکراین منتقل می‌کند

مسکو: آمریکا تحقیقات سلاح بیولوژیکی خود را از اوکراین منتقل می‌کند

رئیس نیروهای دفاع بیولوژیکی هسته‌ای و شیمیایی روسیه گفت که پس از کشف عملیات آزمایشگاه‌های تحت حمایت ایالات متحده در اوکراین، پنتاگون مشغول انتقال تحقیقات خود در زمینه سلاح‌های زیستی به سایر کشورهاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، «ایگور کریلوف»، فرمانده نیروهای دفاع بیولوژیکی هسته‌ای و شیمیایی روسیه امروز (شنبه) گفت: پنتاگون فعالانه در حال کار برای انتقال پروژه‌های تحقیقاتی ناتمام خود به کشورهایی در آسیای میانه و شرق اروپاست.

او افزود، آمریکایی‌ها همچنین در حال تقویت همکاری با کامبوج، سنگاپور، تایلند، کنیا و برخی از کشورهای دیگر در هند و اقیانوس آرام و آفریقا بوده‌اند، به طوری که «وزارت دفاع ایالات متحده بیش از همه به کشورهایی علاقمند است که قبلاً آزمایشگاه‌هایی با سطح بالایی از مهار زیستی داشتند.»

به گفته این فرمانده، داده‌های مربوط به عملیات «غیرقانونی» آزمایشگاه‌های تحت حمایت ایالات متحده در اوکراین در کنفرانس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که بین ۲۸ نوامبر تا ۱۶ دسامبر در ژنو برگزار گشت، ارائه شد.

او خاطرنشان کرد: این شامل شواهد مستندی است که نشان می‌دهد کار با اجزای سلاح‌های بیولوژیکی و مطالعات پاتوژن‌های عفونت‌های خطرناک و مهم که به لحاظ اقتصادی سودآور هستند، در خاک اوکراین با حمایت مالی، علمی، فنی و پرسنلی ایالات متحده انجام شده است.

به گفته کریلوف، اسنادی که با جنگ اوکراین به دست روسیه افتاده‌اند، نشان می‌دهند «برنامه‌های نظامی-بیولوژیکی» توسط سازمان‌هایی مانند موسسه تحقیقاتی ضد طاعون مچنیکوف در کی‌یف، موسسه دامپزشکی در خارکیف و موسسه تحقیقاتی اپیدمیولوژی و بهداشت مستقر در لویو انجام شده است.

وی افزود، در این پرونده‌ها نام سه پیمانکار پنتاگون و هفت مقام عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا هم ذکر شده است.

کریلوف گفت، متن کامل گزارش آژانس کاهش تهدیدات دفاعی ایالات متحده (DTRA) در مورد فعالیتش در اوکراین که ارتش روسیه هم آن را مشاهده کرده، حاوی داده‌هایی است که «انجام تمرین‌ها و فعالیت‌های آموزشی با پاتوژن‌های عفونت‌های به‌ویژه خطرناک» در اوکراین را تایید می‌کند.

او خاطرنشان کرد، زمانی که پنتاگون این گزارش را برای عموم منتشر کرد، ۸۰ درصد محتوای آن ویرایش شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha