• جمعه / ۲ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401100200476
  • خبرنگار : 30165

در گفت‌وگو با پژوهشگر برگزیده کشوری مطرح شد

مشکلات مالی و تبعیض بین دانشگاه‌ها؛ دو چالش مهم پژوهشگران

مشکلات مالی و تبعیض بین دانشگاه‌ها؛ دو چالش مهم پژوهشگران

پژوهشگر برگزیده کشوری در سال جاری با بیان این که مسائل مالی مهم‌ترین مشکل پژوهشگران است، گفت: تبعیض زیادی بین دانشگاه‌های شهرستان و دانشگاه‌های بزرگ شهرهای بزرگ و تهران وجود دارد؛ ولی با این وجود ما همچنان کار خود را انجام می‌دهیم.

دکتر طیبه مدرکیان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد دستاوردهای پژوهشی خود در سال‌های اخیر، توضیح داد: عمده کارهایی که من انجام دادم، توسعه روش‌های شیمی تجزیه و حسگرها و حسگرهای زیستی شیمیایی و الکتروشیمیایی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین طراحی و ساخت دستگاه‌های فتومتر و اسپکتروفتومر قابل حمل (پرتابل) و کیت‌های تشخیصی برای بیماری‌ها و آلاینده‌های خاص یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشی من است.

این پژوهشگر برگزیده کشوری در مورد کاربرد کیت‌های تشخیصی گفت: کیت‌های تشخیصی قطعاتی هستند که می‌توانند به صورت پرتابل در محل برای اندازه‌گیری آلاینده‌های موجود در آب و پساب استفاده شوند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای اندازه‌گیری یک عامل بیماری‌زا در خون و نمونه‌های بیولوژیک نیز استفاده کرد.

استاد شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینای همدان در مورد چالش‌هایی که در این مسیر به عنوان یک پژوهشگر داشته است، توضیح داد: من نیز مثل دیگر پژوهشگران چالش‌های زیادی داشتم. برای مثال کارهای پژوهشی هزینه‌بر هستند. همچنین پیدا کردن دانشجوی علاقه‌مند و دانشجویی که دل به کار بدهد، یکی دیگر از مشکلات است. ولی مشکل عمده، همین مسائل مالی است که چقدر دستمان برای انجام کار پژوهشی باز باشد.

وی تاکید کرد: البته من معتقدم زمانی که یک کاری را می‌خواهیم شروع کنیم، نباید فکر کنیم که چه می‌شود و باید امیدوار پیش برویم.

مدرکیان اظهار کرد: اقداماتی که در سال‌های اخیر وزارت علوم برای کمک به پژوهشگران اختصاص داده، خیلی خوب بوده و گرنت‌ها جهش خوبی داشته و دست ما را بازتر کرده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا به مشکل تبعیض بین دانشگاه‌های شهرستان‌ها و دانشگاه‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: من به عنوان عضو هیئت‌عملی در یک شهرستان باید بگویم که تبعیض زیادی بین دانشگاه‌های شهرستان‌ها و دانشگاه‌های بزرگ شهرهای بزرگ و تهران وجود دارد؛ ولی ما همچنان کار خود را انجام می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، در بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده که ۲۴ آذرماه امسال با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، از دکتر طیبه مدرکیان و ۴۸ پژوهشگر و فناور برگزیده کشوری تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha