• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۸:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401093020918
  • خبرنگار : 50356

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان:

خراسان رضوی دروازه اصلی تجارت با تاجیکستان است

خراسان رضوی دروازه اصلی تجارت با تاجیکستان است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۹۰ درصد صادارت و واردات کشور تاجیکستان از خراسان رضوی صورت می‌گیرد و از این رو استان ما دروازه اصلی تجارت با کشور تاجیکستان است.

امیررضا رجبی امروز، ۳۰ آذر ماه، در نشست شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت بین ایران و تاجیکستان که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بعد از آغاز فعالیت دولت سیزدهم و ارتباط خوبی که بین ۲ کشور ایران و تاجیکستان برقرار شد، در شاخص‌های اقتصادی خراسان رضوی روند رو به رشدی ایجاد شد که نشان می‌دهد بین ۲ طرف توافقات به خوبی اجرا شده است. طی هشت ماه نخست سال گذشته میزان صادارت خراسان رضوی به تاجیکستان ۱۳ میلیون دلار بود که این میزان امسال به نزدیک ۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وی ادامه داد: بر این اساس میزان مبادلات تجاری ۲ کشور ۶۰۰ درصد رشد داشته و این مساله نشان از تعاملات خوب بین ۲ کشور دارد. تاجیکستان جزو ۱۰ کشوری است که خراسان رضوی با آن تبادلات تجاری دارد. خراسان رضوی در کشور از جهت افزایش رشد صادرات و وادات رتبه دوم را در اختیار دارد.  

رجبی افزود: یک هدف‌گذاری برای استان صورت گرفته تا حجم مبادلات تجاری میان ایران و تاجیکستان ظرف چهار سال آینده سالانه به ۵۰۰ میلیون دلار برسد. این رقم در سال جاری ۱۰۰ میلیون دلار بود. پیشنهاد ایجاد تعرفه‌های ترجیحی بین ۲ کشور ارائه شده و رفع مشکلات ناوگان مورد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. به این ترتیب از هیچگونه حمایتی برای افزایش روابط تجاری ۲ کشور دریغ نمی‌شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری فعالیت‌های صنعتی خراسان رضوی در ۱۴۰۱ بیان کرد: خراسان رضوی یکی از استان‌های معدنی کشور است و ۳۷ درصد پروانه‌های صادر شده در بخش صنعت به استخراج کانی‌های فلزی و مابقی به موضوع ساخت ماشین‌آلات، آشامیدنی‌ها و مواد غذایی، محصولات فلزی  و لاستیک و پلاستک اختصاص یافته است.

رجبی افزود: کشور تاجیکستان برنامه‌ای پنج ساله‌ جهت صنعتی‌سازی در نظر دارد که این ظرفیت در خراسان رضوی وجود دارد. در استان تجهیزات و محصولات مناسبی وجود دارد که می‌تواند نیاز تاجیکستان به محصولات میانی و محصولات نهایی را تامین کند. در همه حوزه‌ها اعم از تجهیزات الکترونیکی، صنایع غذایی، قطعه‌سازی و خدمات فنی مهندس استان ما پیشرفت خوبی داشته و توانسته این ساختارها را در خود ایجاد کند.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد اقتصاد استان مربوط به بخش خصوصی است و مواد اولیه مورد نیاز تاجیکستان از جمله سنگ آهن، مس، طلا و... در خراسان رضوی موجود است. همچنین در جذب سرمایه‌گذاری خارجی خراسان رضوی استان پیشرویی است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha