فرخلقا امینی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: سوخت اصلی کلیه نیروگاههای مشهد جز نیروگاه طوس گاز است. اکثر اوقات این نیروگاهها حدود استانداردهای زیستمحیطی در خروجی هوا را رعایت میکند. در نیروگاههای شریعتی، مشهد و فردوسی از گازوئیل به جای سوخت جایگزین استفاده میشود. خروجی هوای نیروگاه طوس به دلیل استفاده از سوخت مازوت به عنوان سوخت جایگزین در اکثر اوقات بالاتر از حد استاندارد بوده و عامل آلاینده است.
کارشناس مسئول بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به استناد ماده ۱۳ قانون هوای پاک که در آن قید شده «حداکثر یک سال پس از لازمالاجرا شدن این قانون (قانون هوای پاک)، تمام مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی اعم از دولتی و غیر دولتی موظفند از سوخت استاندارد مصوب استفاده کنند. در صورت عدم وجود سوخت مناسب، واحدهای مذکور مکلفند به هر نحو ممکن ترتیبی اتخاذ نمایند تا آلایندههای منتشره، در حدود مجاز انتشار آلایندههای هوا باشد» و همچنین ماده ۲۳ آییننامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک که وزارت نیرو را مکلف کرده کلیه نیروگاههای مازوتسوز را که حدود انتشار آلایندگی را رعایت نکردهاند، به سیستم کاهش نشر آلایندههای هوا مجهز نمایند، این اداره کل پیگیر تحقق موضوع مربوطه از طریق نیروگاه طوس و وزارت نیرو است.
امینی توضیح داد: همچنین جهت افزایش سهم گاز تخصیص یافته به استان، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پیگیر مطالبات استانی است.
امینی تصریح کرد: براساس نتایج به دست آمده از طرح سیاهه انتشار آلودگیهای شهر مشهد، سهم منابع متحرک شامل انواع خودروهای سواری شخصی، تاکسی، وانت، موتورسیکلت، مینیبوس، اتوبوس، اتوبوس سرویس و کامیون در آلودگی هوا ۶۴ درصد و سهم منابع ثابت شامل خانگی، تجاری، اداری، صنایع و نیروگاه ۳۶ درصد سهم دارند. نیروگاهها و صنایع از منابع ثابت در این حوزه به ترتیب ۶۲ و ۱۵ درصد سهیم هستند.
انتهای پیام
نظرات