• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401093020308
  • منبع : نمایندگی سمنان

دو چالش عمده منابع طبیعی در استان سمنان

دو چالش عمده منابع طبیعی در استان سمنان
عکس تزئینی ست

ایسنا/سمنان فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان سمنان از خشکسالی و گرد و غبار و آتش‌سوزی به عنوان دو چالش عمده منابع طبیعی در استان نام برد.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی ۳۰آذر در آیین تجلیل از فرماندهان نیروی انتظامی موثر در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در شهرستان دامغان اظهار کرد: تعامل نیروی انتظامی با منابع طبیعی نقش مهمی در حفاظت از عرصه‌های ملی دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خواستار همراهی نیروی انتظامی با منابع طبیعی شد و با تأکید بر اینکه همکاری و تعامل نیروهای انتظامی با منابع طبیعی نقش مهمی در حفاظت از عرصه های ملی دارد، گفت: نقش همکاری و همراهی مناسب نیروی انتظامی با منابع طبیعی و آبخیزداری در جلوگیری و کاهش جرایم، تخریب و تصرف اراضی ملی بر کسی پوشیده نیست و برای حفظ طبیعت باید این تلاش و همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

سرهنگ ابوطالبی با بیان اینکه دو چالش عمده، منابع طبیعی را تهدید می‌کند،ادامه داد: آتش‌سوزی و حریق در عرصه‌های منابع طبیعی و از جمله مراتع و جنگل‌ها و همین‌طور پدیده خشکسالی و گرد و غبار از چالش‌های مهمی است که عرصه های منابع طبیعی استان سمنان را به شدت تهدید می‌کند.

وی یادآورشد: از آنجا که همه ساله، احتمال وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها افزایش می‌یابد، باید راهکارهایی حفاظتی و پیشگیرانه برای حفاظت از عرصه‌های مرتعی و جنگلی اندیشیده شود. 

وی با اشاره به اینکه عمده آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها غیرعمدی است، گفت: برای پیشگیری از وقوع احتمالی هر گونه حریق در عرصه های طبیعی باید با ارائه آموزش‌های لازم به هم‌وطنان، آنها را نسبت به صیانت از منابع طبیعی حساس و آگاه کنیم؛ همانطور که می دانید، بسیاری از آتش‌سوزی ها سهوی است به‌طوریکه با انداختن حتی یک بطری شیشه‌ای در جنگل ‌ها که در تابستان خاصیت ذره بینی پیدا می‌کند یا آتشی که در طبیعت برای تفریح روشن شده و خاموش نمی‌شود، عاملی برای وقوع آتش‌سوزی گسترده در عرصه‌های جنگلی و مرتعی می‌شویم.

وی با اشاره به فعالیت تخصصی در خصوص جلوگیری از حریق در اراضی ملی گفت: در بحث اطفاء حریق کشیک‌های ۲۴ ساعته با اولویت پیشگیری از وقوع حریق هرساله در منابع طبیعی و آبخیزداری استان تشکیل می‌شود.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی با اشاره به نقش مردم در حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی از عموم شهروندان خواست: با مشاهده آتش‌سوزی و تخریب منابع طبیعی مراتب را به سامانه تلفنی رایگان ۱۵۰۴و ۱۳۹ اطلاع دهند؛ بر این اساس، یگان حفاظت در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به بررسی و رفع موضوع خواهد پرداخت.

سرهنگ سیدرضا علوی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان دامغان نیز در این نشست تعامل بین دو مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و نیروی انتظامی شهرستان را بسیار خوب توصیف و اظهار کرد: با افزایش روز افزون این تعاملات، شاهد کاهش چشمگیر تصرفات و تخریب اراضی ملی در استان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: یکایک افراد جامعه باید نسبت به حفظ عرصه‌های طبیعی که ثروتی ملی و همگانی است، احساس مسئولیت کنند؛ بویژه در شرایطی که کشور با معضلات زیست محیطی نوظهور از جمله پدیده گرد و غبار مواجه است، این پدیده نشان داد که عوارض و مخاطرات زیست محیطی و منابع طبیعی، تنها متوجه قشر یا سازمانی خاص نیست بلکه عموم جامعه را درگیر می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha