• یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401092717758
  • خبرنگار : 30147

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور

دوره رضایتمندی با رفت و روب، آسفالت و فضای سبز مناسب سپری شده است

دوره رضایتمندی با رفت و روب، آسفالت و فضای سبز مناسب سپری شده است

ایسنا/خراسان رضوی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: دوره رضایتمندی شهروندان با رفت و روب، آسفالت و فضای سبز مناسب سپری شده است.

مسعود نصرتی ۲۶ آذر، در نخستین سمینار هم‌اندیشی حمل و نقل کشور که به مناسبت روز حمل و نقل، در شهر طرقبه برگزار شد، خاطرنشان کرد: نیاز است که متفاوت و به مقتضای زمان و شرایط امروز که در کشور حاکم است و انتظاراتی که شهروندان دارند فکر کنیم.

وی اظهار کرد: هرچند سال‌ها در برنامه‌های مختلف این کلمه‌ها تکرار می‌شد،  که عملکرد شهرداری‌ها ویترین نظام است و رضایت‌مندی شهروندان از نظام به عملکرد شهرداری‌ها بستگی دارد و مدیری که در حوزه شهری فعالیت می‌کند نقش ویترین نظام را دارد، اما در واقع با توجه به ذائقه شهروندان، شرایط عمومی و شرایطی که در کشور به خصوص در شهرهای بزرگ‌تر حاکم شده باید لحظاتی که شهروندان در ترافیک شهری معطل می‌شوند، جمعیت و سرانه شهری که در ترافیک باقی می‌مانند و عمر مفیدی شهروندی که در این ترافیک هدر می‌رود را در ویترین نظام آورد و در نظر گرفت.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: به رغم اینکه در کشورهای پیشرفته دقایق را به عنوان شخصیت اجتماعی برای حضور در محل کار، جلسات و... مد نظر قرار می‌دهند، اما این مسئله در ایران و به خصوص در شهرهای بزرگ قابل محاسبه و کنترل نیست و عادی شده و از سویی در اقتصاد کشور به شدت تأثیرگذار است.

نصرتی با طرح این سؤال که چقدر بحث بهبود عبور و مرور شهری، پرداختن به مباحث ترافیکی و اولویت دادن ناوگان حمل و نقل عمومی برای شهرداران در حوزه مدیریت شهری اولویت داشته است؟ گفت: اگر اراده می‌کردند قطعاً وضعیت شهرها این نبود.

وی با بیان اینکه در کلانشهرها و مراکز استان‌ها چقدر برای اجرای پروژه‌های زیرساختی و پروژه‌های که می‌توانست در کوتاه مدت به بهره‌برداری برسد زمان گذاشته شده است؟ افزود: در شهر تهران از سال ۱۳۹۰ اتوبوسی توسط دولت به معنای گذشته توزیع نشده است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۵ که قرارداد واگن منعقد شده و سال ۱۳۹۷ که ابلاغ آن صورت گرفته هنوز با مشکل واگن مواجه هستیم، در ۹ کلانشهری که هر سال انتشار اوراق صورت می‌گیرد یا سهم شهرداری‌ها و یا سهم دولت محقق نشده هنوز در حداقل‌ها هستیم.

وی گفت: این وضعیت موجب شده تا تمام اتفاقات تخصصی تجربه شده در سایر کشورها برای ما رویا ‌شود، ارتباط شهر مادر و شهرهای اقماری با قطار شهری در ایران نیست‌ و لحظه به لحظه حوزه حمل و نقل که قرار است ویترین و داشبورد نظام باشد زیر سؤال می‌رود.

نصرتی افزود: به دستور وزیر کشور از سال ۱۴۰۰ موضوع متفاوت نگاه کردن به ورود ون و اتوبوس و خرید و توزیع آن در شهرهای کشور در اولویت قرار گرفت و با چند ماه تأخیر شرایط توزیع شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه هرچند در این جلسه اولین قرارداد واگن برای شهر قم ابلاغ می‌شود ولی مطمئنأ هنوز هم در حداقل‌ها هستیم، گفت: ناوگان اتوبوسرانی که در سال ۱۳۹۰ با ۲۷ هزار اتوبوس فعال بود و باید در پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۰ هزار اتوبوس می‌رسید نه تنها ارتقا نیافته بلکه به ۱۶ هزار و ۵۰۰ ناوگان کاهش یافته و انبوه اتومبیل‌های تک سرنشین در شهرهای مختلف کشور بیشتر شده است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: اولویت شهرداری‌های کشور با انتظار به همراهی دولت برای خرید اتوبوس و تکمیل ناوگان انجام نشده و در کنار رونق کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ برای تغییر کاربری، افزایش تراکم، عدم ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی و حاشیه‌ای را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: اگرچه طرح‌های الحاقی برای مسکن ملی در استان‌هایی که قابلیت این کار را دارند می‌خواهد صورت گیرد اما از الان باید بر روی موضوعات حمل و نقلی و اینکه چگونه می‌خواهد ارتباطات مهیا شود فکر کنیم.

نصرتی با بیان اینکه بدهکاری ما در حوزه‌های مختلف زیاد است، گفت: باوجود اینکه ارتباط و تعامل بین مدیران و همراهی آن‌ها کار ساده‌ و ابتدایی است اما وقتی رعایت نشود، پیچیده‌ترین کارها می‌شود، شهر جدید ایجاد می‌کنیم اما زیرساخت‌ها، ارتباط و شرایط نیست و نقش شهر اقماری را برای شهر مادر بازی نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای برنامه هفتم توسعه همه استان‌ها باید در اقتصاد و اشتغال کشور نقش داشته باشد، تصریح کرد: ایجاد رضایت‌مندی در کشور در حوزه حمل و نقل به عنوان یک زیرساخت اساسی است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه از ۲۵ سال قبل داریم فقط ۲۶ آذرماه را تکرار می‌کنیم، افزود: جدای از برنامه هفتم توسعه برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی برای تبصره ۱۸، ماده ۱۲ و ماده ۱۸ و ... که منابعی برایشان تعریف شده و بنا به دلایل مختلف هیچ‌گاه محقق نشده برنامه‌ریزی شود، مردم انتظاراتی دارند و این‌ها حداقل‌هایی هستند که برای ایجاد رضایت‌مندی در شهر باید به وجود بیاید.

وی افزود: دوره رضایتمندی شهروندان با رفت و روب، آسفالت و فضای سبز مناسب سپری شده است، در این همایش باید مصوبه داشته باشیم و پس از ابلاغ شدن آن‌ها را رصد کنیم تا سال آینده شرمنده شهروندانی که اقتصادشان وابسته به حوزه حمل و نقل است نشویم.

در این مراسم به شهرداران شهرهای اهواز، زنجان، قم، طرقبه، مشهد، رضوانشهر، کرمان، رشت، طبس و...حواله مربوط به ون و اتوبوس داده شد. همچنین در این مراسم تنفیذ قرارداد طراحی و تولید واگن‌های قطار شهری شهر قم صورت گرفت.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha