اکبر کاووسیامید، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و فناوری شورای اسلامی شهر همدان، دوشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۱ در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای اسلامی شهر همدان گفت: بهتر است شیفت بعدازظهر مدارس دولتی به مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی واگذار شود تا بار ترافیکی شهر کاهش پیدا کند. مشکلات ترافیکی زیادی در سطح شهر وجود دارد که بخشی از این موضوع نشأت گرفته از دریافت مجوز بعضی از مدارس غیرانتفاعی در کاربریهای مسکونی و مناطق کلیدی و پرترافیک شهر است. درخواست داریم مدارس غیرانتفاعی، مراکز کنکور و مؤسسههای آموزشی استفاده بهینه از شیفت بعد از ظهر مدارس دولتی را در دستور کار قرار دهند تا بخشی از مشکل ترافیکی شهر رفع شود.
حجت الاسلام احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز ۱۳ شهریورماه در شورای آموزشوپرورش استان همدان با اشاره به وضعیت کمبود معلم و انفجار مدارس از حجم زیاد دانش آموزان، اظهار کرد: بر اساس قانون، آموزشوپرورش میتواند در شیفت مخالف، فضای آموزشی و فرهنگی را به بخش خصوصی بدهد بنابراین بهتر است که این فضاها با قیمت پایینتر به مدارس غیرانتفاعی داده شود تا تهدید کمبود معلم را تبدیل به فرصت کنیم.
بررسیهای خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که درخواست این عضو شورای شهر و نماینده مجلس با در نظر گرفتن اما و اگرهای آموزش و پرورش، منع قانونی ندارد اما این موضوع، مورد استقبال مدارس غیرانتفاعی قرار نگرفته و در حال حاضر، فقط چهار مدرسه غیرانتفاعی در شهر همدان از فضای فیزیکی مدارس دولتی در شیفت بعد از ظهر، استفاده میکنند.
حمیدرضا فتاحی، رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای نظارت مرکزی، تأسیس مدارس غیردولتی در شیفت بعد از ظهر، ممنوع بود اما با توجه به اینکه یکسری از مؤسسین این مدارس، به وزارت آموزشوپرورش این موضوع را منعکس کردند که در برخی شهرها فضای آموزشی کافی وجود ندارد اگر اجازه دهند، این مدارس را در شیفت بعد از ظهر مدارس خودشان یا مدارس دولتی احداث کنند، این اجازه با صدور دستورالعملی در ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ با رعایت شروط مذکور، به آنها داده شد.
فتاحی تصریح کرد: این مجوز به مؤسسانی که به دلیل افزایش بیرویه اجاره، بهای املاک و همچنین غیر استاندارد بودن فضای آموزشی، مجبور به تخلیه آن واحد آموزشی شدند و امکان تهیه فضای آموزشی استاندارد منطبق با سازمان نوسازی مدارس را ندارند، مؤسسان مدارس دایری که در تمدید مجوز نوسازی با کاهش ظرفیت ابلاغی مواجه شدند و در شرایط کنونی امکان فراهم کردن شرایط مناسب را ندارند و یا در شهرستان یا ناحیه مورد نظر امکان دسترسی فضای آموزشی وجود ندارد، اجازه میدهد از ظرفیت آموزشی مدارس غیردولتی یا دولتی استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: با درخواست احداث مدارس دوره متوسطه اول و دوم در شیفت بعد از ظهر در استان موافقت نشد و درخواست تأسیس مدارس ابتدایی را به تهران فرستادیم و بیش از ۲۰ مدرسه غیردولتی در شیفت بعد از ظهر، مجوز فعالیت گرفتند و برخی از سالهای قبل مجوز داشتند.
رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان یادآور شد: بیشتر مجوزها برای مدارس غیر دولتی است که میخواهند در شیفت بعد از ظهر هم در فضای آموزشی خود فعالیت کنند و فقط حدود چهار مدرسه غیردولتی در شهر همدان وجود دارد که از فضای آموزشی دولتی استفاده و به آنها اجاره پرداخت میکنند.
برای بررسی پیشنهاد این عضو شورای شهر در ابتدا باید ببینیم که آیا آموزش و پرورش استان که چندین بار دررابطه با کمبود فضای آموزشی و فعالیت برخی مدارس در دوشیفت، اظهار نظر کرده آیا فضای کافی برای در اختیار قرار دادن آن به مدارس غیر دولتی دارد؟
محمود نقوی، مدیرکل آموزشپرورش استان همدان، ۵ خردادماه ۱۴۰۱ در شورای برنامهریزی، توسعه و اقتصاد مقاومتی نیز در این باره مطرح کرد: اوضاع آموزشوپرورش در فضای آموزشی خوب نیست. در شهر همدان مجبوریم که مدرسه نوبت بعد از ظهر تشکیل دهیم. ۱۲۳ پروژه ناتمام حاد داریم و در حال حاضر، فضای اضافی نداریم.
دررابطه با بار ترافیکی مدارس غیردولتی، اگر مدارس غیر انتفاعی را به دو دسته مدارس غیرانتفاعی معمولی و مدارس غیرانتفاعی پرمتقاضی تقسیم کنیم، مدارس معمولی با توجه به تعداد کم دانشآموزانشان و موقعیت جغرافیایی آنها، به صورت معمول در مکانهایی قرار ندارند که موجب ترافیک شوند و این معضل بیشتر در برگیرنده مدارس پرمتقاضی است که بیشتر در مکانهایی قرار دارند که بار ترافیکی زیادی دارد و جزء شریانهای اصلی حمل و نقل شهری در همدان هستند و حتی یکی از دلایل استقبال از این مدارس در کنار سایر فاکتورها همین مسئله دسترسی آسان به آنهاست بنابراین باید دید که این پیشنهاد تا چه حد مورد استقبال مالکان مدارس غیرانتفاعی در همدان قرار میگیرد!
همچنین بسیاری از والدین به ویژه کارمندان، تمایل دارند که فرزندانشان در شیفت صبح، تحصیل کنند تا ساعات تقریبی رفت و آمدشان با یکدیگر باشد و بتوانند در ساعات بعد از ظهر، کنار یکدیگر باشند.
انتهای پیام
نظرات