• سه‌شنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401092214730
  • خبرنگار : 50454

افراد تا یک هفته پس از ابتلا به آنفلوآنزا همچنان ناقل بیماری هستند

افراد تا یک هفته پس از ابتلا به آنفلوآنزا همچنان ناقل بیماری هستند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک پزشک عمومی در چهارمحال و بختیاری گفت: پس از گذشت پنج تا هفت روز از شروع علائم بیماری آنفلوآنزا احتمال انتقال بیماری از فرد مبتلا به سایرین وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود افراد در این مدت زمان فاصله اجتماعی و مراقبت‌های لازم را رعایت کرده و از تماس مستقیم و بدون داشتن ماسک با دیگران خودداری کنند.

علی‌اکبر نادری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص بیماری آنفلوآنزا، اظهار کرد: این بیماری با علائمی همچون سردرد، بدن درد، تب و لرز، اسهال، استفراغ، آبریزش بینی و... همراه است همچنین روش انتقال آنفلوآنزا از طریق تنفسی و مستقیم صورت می‌گیرد.

این پزشک عمومی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن و... می‌تواند در پیشگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزا موثر باشد، از نظر تغذیه نیز توصیه می‌شود افراد مصرف میوه‌جات فصل و مایعات فراوان را مورد توجه قرار دهند و درصورت بروز علائم حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهم که افراد مبتلا به بیماری آنفلوآنزا باید مورد توجه قرار دهند این است که از مصرف خودسرانه دارو، آنتی‌بیوتیک و پنی‌سیلین تزریقی خودداری کنند به ویژه مصرف آسپرین در کودکان موجب بروز بیماری‌های وخیمی در آن‌ها می‌شود بنابراین توصیه می‌شود از مصرف این دارو جدا پرهیز شود.

نادری عنوان کرد: پس از گذشت پنج تا هفت روز از شروع علائم بیماری آنفلوآنزا احتمال انتقال بیماری از فرد مبتلا به سایرین وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود افراد در این مدت زمان فاصله اجتماعی و مراقبت‌های لازم را رعایت کرده و از تماس مستقیم و بدون داشتن ماسک با دیگران خودداری کنند.

این پزشک عمومی تصریح کرد: درحال حاضر روند نزولی شیوع بیماری آنفلوآنزا در چهارمحال و بختیاری درحال طی شدن است و پیک شیوع این بیماری حدود دو هفته گذشته به اتمام رسید و خوشبختانه به نسبت هفته‌های گذشته آمار بیماران مبتلا به آنفلوآنزا  در استان کاهش پیدا کرده است اما با سرد شدن هوا همچنین تجمعات موجود در مدارس ممکن است مجدد با افزایش شیوع این بیماری مواجه شویم.

وی یادآور شد: علائم بالینی آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی اعم از تب و لرز، اسهال، استفراغ، ضعف، بدن درد، سردرد و... مشترک هستند اما مشکلی که در کرونا ویروس شیوع دارد درگیری تنفسی است بنابراین می‌توان گفت تشخیص این بیماری‌ها از یکدیگر به آسانی قابل انجام نیست اما درمجموع بیماری که شدت علائم همچون تب و لرز، گلودرد و... در آن بالا است آنفلوآنزا به شمار می‌آید و بیماری‌های با علائم خفیف سرماخوردگی محسوب می‌شوند.

نادری خاطرنشان کرد: در بیماری کرونا فرد دچار افت اکسیژن خون، درگیری‌های ریه و سرفه‌های خشک می‌شود که در این مورد آزمایشات ضروری  برای فرد از سوی پزشک انجام می‌شوند البته همچنان باید گفت علائم بالینی مورد مناسبی جهت تشخیص بیماری‌های آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی از یکدیگر نیستند و برای بیان دقیق به بررسی‌های آزمایشگاهی نیاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha