• سه‌شنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۱ / ۰۲:۵۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401092114408
  • خبرنگار : 71616

/دلایل افزایش قیمت خودرو/

رفتارها و سیاست‌های مالی؛ عامل موج افزایش‌ قیمت خودرو

رفتارها و سیاست‌های مالی؛ عامل موج افزایش‌ قیمت خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو، عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو که طی چند هفته‌ گذشته جهش پیدا کرده را به‌ سبب سیاست‌های مالی و پولی سیاست‌گذاران (دولت) دانسته و معتقد است در زمانی که وعده‌ها فاصله معناداری با واقعیت پیدا می‌کنند، هجوم به بازارهایی با قابلیت سرمایه‌ای بلندمدت همچون مسکن و خودرو، دور از انتظار نیست.

بازار خودرو دو ماهی هست که بر موج افزایش قیمت‌ها سوار شده و مسیری به شدت صعودی را طی می‌کند، در رابطه با علل این افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو، فربد زاوه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن و البته خودرو که توام با یکدیگر شده و جزو معدود دفعاتی است که ما در همه بازارهای سرمایه‌ای شاهد جهش هم‌زمان هستیم، هیچ‌یک عامل دیگری نیست؛ بلکه همه این افزایش قیمت‌ها معلول سیاست‌های پولی و مالی دولت و البته رفتار دولت چه در داخل و چه خارج از کشور است.

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: کشوری که با کسری بودجه مواجه است، سرمایه اجتماعی آن به دلایل مختلف بسیار روبه‌کاهش است و در مبادلات بین‌المللی بر روی موضوعاتی حساب می‌کند. سال‌هاست که مدل مدیریت اقتصادی ایران، مدل انتظار درمانی و گفتار درمانی است. وعده‌هایی داده شده که در آینده اتفاقاتی خواهد افتاد، برجام امضا خواهد شد، مشکل بودجه حل خواهد شد، قیمت نفت دوبرابر خواهد شد، اما طی حداقل یکسال و نیم اخیر نشان داده با واقعیت فاصله معنادار بسیاری دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سیاست‌های پولی و انضباطی هم وجود ندارد؛ بنابراین همه این موارد دست به دست هم داده و موج تورم را فعال کرده است. در بازار خودرو توقف دو الی سه ماهه قیمت‌ها ایجاد شد و قابل پیش‌بینی بود که پس از آن، در آبان یا آذر ماه، شاهد افزایش قیمت باشیم؛ اما افزایش قیمتی که در حال حاضر اتفاق افتاده، شدیدتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: تصور می‌شد که این افزایش قیمت پس از مدتی متوقف شود اما متاسفانه ادامه‌دار شده است؛ این طی کردن مسیر افزایش قیمت‌ها دلایل اقتصادی دارد و ناشی از همان عواملی همچون کسری بودجه‌ و... است. ضمن اینکه افرادی که به امید حاصل شدن یک گشایش یا واردات خودرو دست نگه داشته بودند و معاملات کمتر شده بود، از گشایش ناامید شدند.

زاوه افزود: بر همین اساس موجی از تقاضا برای تبدیل ریال به دارایی که می‌تواند ملک، خودرو و... باشد، موجب شده که قیمت‌ها در این بازارهایی که در آن قابلیت تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای با عمر بالاست(مسکن و خودرو)، تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۲ ۱۰:۰۰

توروخدا مردم اگه مصرف کننده واقعی خودرو هستین بخرین اونم سعی کنید از کارخانه خرید کنید چون قیمتش نسبت به بازار کمتر هستش .همه چیو به گردن دولت نندازیم خودمونم هممون دلال شدیم ماشین میخریم که سود کنیم نمیخریم که مصرف کنیم .خودروی شاهین تا چندروز پیش قیمتش در بازار و کارخانه تقریبا یکسان بود از وقتی که گرون شد همه ریختن بخرن .بخدا این درست نیست حق و ناحق زیاد میشه خیروبرکت با همین کارها از بین میره