• دوشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401092114156
  • خبرنگار : 50214

مرگ خاموش در کمین یک لحظه غفلت/گزارش ۴۲ مورد گازگرفتگی در یزد از ابتدای امسال

مرگ خاموش در کمین یک لحظه غفلت/گزارش ۴۲ مورد گازگرفتگی در یزد از ابتدای امسال

ایسنا/یزد آمارهای سازمان اورژانس استان یزد حکایت از وقوع ۴۲ مورد گازگرفتگی و مسمومیت با گاز CO از ابتدای امسال دارد که متاسفانه دو مورد از آنها منجر به فوت شده است.

هرچند مسمومیت با مونواکسیدکربن یا گازگرفتگی در تمام ایام سال مشاهده و گزارش می‌شود ولی به دنبال سرد شدن هوا و استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر شاهد این نوع مسمومیت هستیم.

مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ، بی بو و بی مزه است که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود و از آنجایی که تشخیص ویژگی‌ها و مسمویت ناشی از آن دشوار است به «مرگ خاموش» نیز شناخته می‌شود.

این گاز از ابتدای سال جاری تاکنون جان ۲۱۴ نفر را در کشور گرفته است و به دنبال موج سرمای هوا در آستانه فصل زمستان و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی به صورت ناایمن، رشد تلفات ناشی از این مسمومیت وجود دارد.

«احمد دهقان» رئیس سازمان اورژانس استان یزد در این باره در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: تعداد ماموریتهای اورژانس استان به دلیل گزارش مسمومیت‌ ناشی از گاز co در سال گذشته۱۳۷ مورد بوده که متاسفانه در همین رابطه شش مورد منجر به فوت شده است.

وی با بیان این که آمار کل فوتی‌های کشور ناشی از مونوکسید کربن کشور طی سال گذشته، ۸۳۹ مورد گزارش شده است، اظهار می‌کند: از ابتدای امسال تاکنون ۴۲ مورد گزارش گازگرفتگی توسط اورژانس استان دریافت شده که در این موارد نیز متاسفانه دو مورد تلفات جانی اتفاق افتاده است.

دهقان عمده علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن(co) در استان طی فصول سرد سال را ناشی از دو عامل تهویه نامناسب تأسیسات گرمایشی یا واقع شدن این تاسیسات در محیطی که تهویه مناسب ندارد، ذکر و اضافه می‌کند: علاوه بر این در مواردی نیز استفاده از پیک‌نیک، منقل آتش و ذغال در مکان‌های سربسته موجب گازگرفتگی افراد شده است.

وی علائم ابتدایی مسمومیت با گاز مونوکسید را نشانه‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی اعلام کرده و می‌گوید: سردرد، سرگیجه، تهوع، ضعف، استفراغ و خواب‌آلودگی و اختلال تنفسی نیز از دیگر نشانه‌های کاهش سطح اکسیژن بدن به دلیل گازگرفتگی است.

وی در همین رابطه کودکان، زنان باردار و افراد سالخورده و بیماران خاص را آسیب‌پذیرتر می‌خواند و خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین اقدام اولیه در مواجه با افراد دچار مسمومیت با co باز کردن درب و پنجره‌های محل جهت برقراری جریان هوای آزاد و سپس تماس با اورژانس و آتش‌نشانی است.

رئیس سازمان اورژانس استان اجتناب از خوراندن هر گونه خوراکی و نوشیدنی به افراد دچار گازگرفتگی را متذکر می‌شود و می‌گوید: در صورت نبود هوشیاری فرد حادثه دیده باید عملیات احیاء را برای وی تا رسیدن عوامل اورژانس انجام داد و در صورت هوشیاری و وجود علائمی مانند سردرد نیز باید فرد را تا بهبود شرایط جسمی در معرض هوای آزاد و به ویژه اکسیژن قرار داد.

«محمد میدانی» معاون عملیات سازمان اتش نشانی یزد نیز در این رابطه اظهار می‌کند: در حوادث مربوط به نشت گاز با توجه به این که عاملی مانند شعله‌ای کوچک یا جرقه سبب انفجار و آتش‌سوزی می‌شود باید در وهله اول فوراً افراد خانواده را با خبر کرده و از محیط خارج کرد و سپس شیر اصلی گاز را قطع کرد.

وی تماس با شماره ۱۲۵ آتش نشانی و گزارش مراتب را دیگر اقدام توصیه شده، ذکر و عنوان می‌کند: در صورتی که کنتور برق خارج از محیط پخش گاز قرار دارد، باید آن را قطع کرد و به هیچ عنوان از وسایل برقی استفاده نشود و حتی در صورت نیاز به روشنایی، یک چراغ قوه را بیرون از محل آلوده به گاز روشن و سپس آن را داخل ساختمان بیاوریم.

میدانی با تاکید بر باز کردن درب‌ها و پنجره‌ها با احتیاط و آرام، می‌گوید: در ادامه باید با استفاده از یک حوله یا پارچه پنبه‌ای مرطوب، گازهای منتشر شده را به بیرون از فضای ساختمان هدایت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha