• یکشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401091308409
  • منبع : نمایندگی سمنان

نابودی یک‌سوم خاک در اثر توسعه ناپایدار و فعالیت‌های مخرب انسانی

نابودی یک‌سوم خاک در اثر توسعه ناپایدار و فعالیت‌های مخرب انسانی

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان از تبدیل تدریجی آلودگی خاک به یک تهدید فراگیر جهانی خبر داد و گفت: بنا بر نظرات کارشناسی و تحقیقات انجام شده در این بخش یک سوم خاک زمین بر اثر توسعه ناپایدار و فعالیت‌های مخرب انسانی نابود شده است.

جعفر مرادی حقیقی ۱۳آذرماه در مراسم روز جهانی خاک در سالن شهید نقاشیان اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: امروزه، خاک به یک تهدید پنهانی در زیر پای انسان‌ها بدل شده است.

وی تصریح کرد: خاک منبع عظیم ثروت اندوزی برای جامعه انسانی است و بسیاری از مسائل حیاتی و نیازهای ضروری انسان و جامعه به آن وابسته است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان به اهمیت خاک در زیست انسانی پرداخت و گفت: بیش از ۹۵ درصد نیازهای غذایی بشر و درصد قابل توجهی از پوشاک و سایر مایحتاج جمعیت رو به رشد انسان در بستر خاک تولید و تأمین می‌شود این در حالی است که بشر با اقداماتی که در راستای توسعه و زندگی راحت تر انجام می دهد باعث آلودگی و نابودی این منبع مهم زیستی مهم شده است.

مرادی حقیقی به معضل نامرعی بودن آلودگی‌های خاکی در قیاس با دیگر آلودگی‌ها خاطرنشان کرد: بسیاری از تغییرات و آلودگی‌های ایجاد شده در زمین توسط انسان قابل مشاهده است، این در حالی است که آلودگی خاک تقریبا نامرئی اما بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: در واقع آلودگی خاک یک تهدید پنهانی در زیر پای انسان است، آلودگی خاک ازطریق کشاورزی ناپایدار، فعالیت‌های صنعتی، معدنی و زباله‌های مناطق مسکونی به وجود می‌آید.

این کارشناس حوزه کشاورزی و منابع طبیعی افزود: خاک دارای پتانسیل بالایی برای فیلتر کردن و جذب آلاینده‌ها و تخریب و کاهش اثرات منفی آلاینده‌ها است، اما این ظرفیت محدود است.

مرادی حقیقی عنوان کرد: تا کنون یک سوم از خاک کره زمین بر اثر توسعه ناپایدار فعالیت‌های انسانی نابود شده است، با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر، آلودگی خاک به یک تهدید جهانی تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha