• پنجشنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401091006559
  • خبرنگار : 71616

سکوت عجیب خودروسازان در قبال پایان قیمت‌گذاری دستوری

سکوت عجیب خودروسازان در قبال پایان قیمت‌گذاری دستوری

قیمت‌گذاری دستوری از آن دست موضوعاتی است که طی سال‌های اخیر زیان‌ها، افزایش بدهی‌ خودروسازان، افزایش شدید قیمت‌ها در بازار آزاد و در یک کلام همه "بدبختی‌ها و بدبیاری‌های" صنعت خودرو به گردن آن انداخته‌ شده، اما حال که صحبت از آزادسازی قیمت‌هاست، حتی خودروسازان ملاحظاتی دارند و اظهارنظری در این رابطه نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، سه‌شنبه هفته جاری، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران‌خودرو تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد که پس از آن بایستی سهام تودلی شرکت‌ها نیز واگذار شود تا بتوان سهام دولت را واگذار کرد.

سهام تودلی به زبان ساده به این معنی است  که برای واگذاری خودروسازی که سهامدار شرکت دیگری است ابتدا باید تکلیف سهام آن شرکت مشخص شود. به این ترتیب سهام آن شرکت، سهام تودلی خودروساز محسوب می شود.

اخیراً رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با عرضه خودروهای تولیدی در بورس کالا (علاوه بر خودروهای وارداتی که واگذاری آن صرفا از طریق بورس کالا خواهد بود)، گفته بود که طبق وعده‌ داده شده، عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت می گیرد و امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که بساط بخت آزمایی و روش‌های عجیب فروش خودرو جمع شود. البته مشکل خودروسازها فقط قیمت‌گذاری دستوری نیست و اصلاح ساختار مالی و کاهش تصدی‌گری دولت هم باید دنبال شود.

به دنبال صحبت اخیر رئیس سازمان خصوصی مبنی بر اینکه تا پایان امسال قیمت‌گذاری دستوری حذف خواهد شد، ایسنا موضوع را از ایران‌خودرو، سایپا و وزارت صمت (در جایگاه نهاد قیمت‌گذار) پیگیری کرد.

ایران‌خودرو در این رابطه به تک جمله "ما تابع مصوبات قانون هستیم" بسنده کرد.

علاوه بر این، سایپا نیز تا این لحظه پاسخی نداده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ابتدا اظهار نظر در این رابطه را به خودروسازان محول کرد اما سپس سخنگوی این وزارتخانه قول داد که به‌زودی نظر وزارت صمت پیرامون این موضوع را اعلام کند اما تا لحظه انتشار این گزارش، پاسخی داده نشده است.

یادآور می‌شود که نیمه دوم سال گذشته، مسئولیت قیمت‌گذاری خودروها از شورای رقابت گرفته شد. آبان ماه سال گذشته بود که مدیرکل وقت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در رابطه با واکنش وزارت صمت به اظهارات شورای رقابت مبنی بر اینکه مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو همچنان باید با شورای رقابت باشد، اظهار کرده بود: موضوع تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شده است. سازوکاری برای قیمت گذاری خودرو اتخاذ شده که بر اساس آن قیمت خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه خواهد شد.

اما پس از آن، سیدرضا فاطمی‌امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- از واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد و اعلام کرد که بررسی قیمت‌گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این در حالیست که همانطور که اشاره شد، خودروسازان با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر مسبب تمام زیان‌ها و افزایش بدهی‌ها به زنجیره تامین خود را قیمت‌گذاری دستوری خودرو و اختلاف نرخ آن با قیمت‌ها در بازار آزاد اعلام کرده اند، حال که بایستی از حذف قیمت‌گذاری دستوری و احتمالا واقعی‌تر شدن قیمت خودروها (باتوجه به امکان عرضه در بورس کالا) استقبال کنند اما گویا فعلا سکوت را بر اظهارنظر پیرامون این موضوع ترجیح داده‌اند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۰ ۱۳:۴۹

قیمت خودرو در بازار آزاد رو خودروسازها با عدم تولید و عرضه بالا می‌برند نه قیمت های گذاف به قول خودشون دستوری

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۰ ۲۰:۴۵

دوسال ماشین نخریدم تا بلکه ارزون بشه اما متاسفانه هر سال گرونتر از سال قبل امسال مجبود شدم پارس مدل ۹۸ پوسیده بخرم ۳۴۵تمن کجای دنیا اینجوره ک کشور ما اینجوره اخه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۰ ۲۱:۲۲

این خودروسازی تو کشور ما چه چیز خوبی داره...کیفیت پایین قیمت گرون بازار مفت انحصاری ... یعنی چی ؟؟؟ شما با پول پراید میتونی یه خورو خارجی با کیفت مناسب بخری ... خب زیان انباشتم که همیشه داریم ... میگین کارگرا بیکار میشن هزینه همون زیان انباشته رو تقسبم کنین بینشون و خونه بشینن کافیه ... تا کی این دور باطل رو بریم یکی پاسخگو باشد .

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۰۱:۴۱

سلام اگر دولت . بگوید خودرو وارد شود عاای میشود

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۰ ۲۳:۴۷

اونا ضرر نمیکنن.دستوری هم نیست.تشخیصی و نظارتی هست.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۱ ۰۰:۱۸

شکر خدا خودرو هم شد کالای لوکس و بیشتر مردم فقط نظاره گر هستند که دولت و خودرو سازان چه بر سرشون میارن،از طریق بورس هم دارن عرضه میکنن تا راحتتر به قیمت بازار بفروشن،اکثریت مردم توان خرید از بورس را ندارند،شکاف طبقاتی هرروز تکمیل تر میشود

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۱ ۰۵:۲۵

تو این مملکت چه خبره هر روز گرانی شرکت سایپا و ایرانخودرو که هیچ زمانی تولید کننده نبودند فقط اجناس بنجل چینی رو مونتاژ می کنند وبا قیمت بهترین خودرو روز اروپا به ملت قالب می کنند.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۱ ۰۷:۰۴

مردم عادی با همین قیمت ها حالا حالا نمیتونن صاحب خودرو بشوند و داشتن یه تیبا یا ساینا براشون آرزو شده لطفا ایقدر تلاش برای افزایش قیمت نکنید

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۱ ۱۳:۰۲

. اگرنخریم غلط میکنند هرجنس بونجولی را باقیمت بالا به مردم بفروشند.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۰۱:۴۸

سلام