• سه‌شنبه / ۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401090805095
  • خبرنگار : 71129

وعده ۷ کشور برای ارسال کمک‌های مالی و نظامی بیشتر به اوکراین

وعده ۷ کشور برای ارسال کمک‌های مالی و نظامی بیشتر به اوکراین

وزرای خارجی هفت کشور حوزه شمال اروپا و بالتیک وعده دادند که کمک‌های بیشتر نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین ارسال کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که زمستان در راه است و دمای هوا در بسیاری از بخش‌های اوکراین به زیر صفر می‌رسد، این کشور پس از آنکه روسیه تاسیسات برق اوکراین را هدف حملات هوایی قرار داده، با بحران انرژی روبرو شده است. حدود ۴۰ درصد از بخش انرژی اوکراین یا غیرفعال است، یا نابود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اورکاین پس از دیدار با وزرایی از سوئد، فنلاند، نروژ، استونی، لتونی، لیتوانی و ایسلند در کی‌یف گفت: ما توافق‌هایی برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های دفاعی و انرژی، پروژه‌های بازسازی کشور و تحریم‌ها داشتیم.

مقام سوئدی در این دیدار گفت، بسته‌ای نزدیک به ۲۸۰ میلیون دلاری از سیستم‌های دفاع هوایی، مهمات، وسایل نقلیه تمام زمینی و تجهیزات شخصی زمستانی را برای سربازان فراهم کرده است. فنلاند نیز متعهد شد که بیشتر پناهندگان اوکراینی را بپذیرد. در واشنگتن، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد ایالات متحده با شرکا و متحدان خود برای تهیه تجهیزات جایگزین انرژی و آب همکاری می‌کند.

وزیر امور خارجه اوکراین نیز خواستار دفاع هوایی بیشتر برای در هم شکستن این چرخه "شرورانه" روسیه در نابودی زیرساخت‌ها شد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در توییتی نوشت: از بیش از ۱۶ هزار موشکی که روسیه در این جنگ به سمت اوکراین شلیک کرده، ۹۷ درصد آنها اهداف غیرنظامی را هدف قرار داده است. ما علیه یک دولت تروریستی می‌جنگیم. اوکراین پیروز خواهد شد و جنایتکاران جنگی را به دست عدالت خواهد سپرد.

در این میان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تمایل دارد تا از یخ، برف و سرما به نفع خود در صحنه نبرد و علیه غیرنظامیان اوکراینی که با زمستانی سرد و سخت روبرو هستند، استفاده کند. به همین دلیل است که متحدان ناتو در حال افزایش حمایت‌های خود از اوکراین هستند.

وی ادامه داد: پوتین اکنون در تلاش برای استفاده از زمستان به عنوان سلاحی علیه اوکراین است. این یک روند وحشتناک است. ما باید خود را برای حملات بیشتر آماده کنیم.

هفت وزیر خارجه کشورهای حوزه بالتیک و شمال اروپا که روز دوشنبه از کی‌یف بازدید کردند، متعهد شدند که ژنراتورها، لباس‌های مخصوص هوای سرد و مواد غذایی را برای کمک به اوکراینی‌ها بفرستند که هفته آینده آماده می‌شود.

زلنسکی نیز هشدار داد، سربازان روسی برای حملات جدید آماده می‌شوند و افزود: مادامی که موشک دارند، متاسفانه متوقف نخواهند شد. روزهای آتی می‌تواند سخت‌تر هم باشد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف نیز گفت: ممکن است تعدادی از سه میلیون نفر از مردم پایتخت اوکراین به مکان‌هایی منتقل شوند که خدمات ضروری ارائه می‌شود. روسیه تاسیسات انرژی در اطراف کی‌یف را با هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده که منجر به قطع برق و اختلال در آب‌رسانی به شهر شده است.

در این میان، پنتاگون در حال بررسی این مساله است که آیا باید برای اوکراین بمب‌های نقطه‌زن با برد حدود ۱۰۰ مایل تهیه کند که می‌تواند خطوط روسی را بزند یا خیر.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha