• جمعه / ۴ آذر ۱۴۰۱ / ۲۰:۳۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401090402395
  • منبع : وزارت امور اقتصاد و دارایی

در نشست واگذاری ایران خودرو و سایپا مطرح شد

زیان ۱۲۰ هزار میلیاردی خودروسازان بابت قیمت‌گذاری دستوری

 زیان ۱۲۰ هزار میلیاردی خودروسازان بابت قیمت‌گذاری دستوری

سومین نشست هم‌اندیشی صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از شادا، محمدرضا نجفی منش - رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان، در سومین نشست هم اندیشی با صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با موضوع واگذاری ایران خودرو و سایپا که با حضور وزیر اقتصاد در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: برای اینکه شرکت‌ها از حالت زیان خارج شوند باید اصلاح قیمت گذاری صورت گیرد. در حال حاضر راهکار بورس برای این موضوع قرار داده شده که راهکار بسیار خوبی است. آخرین باری که خودرو در بورس عرضه شد، ۵۰ میلیون تومان ارزانتر از بازار به دست مصرف کننده رسید و ۱۷۰ میلیون تومان نیز خودروسازان بیش از قیمت کارخانه فروختند و در این بین چیزی نصیب دلالان نشد؛ این روش باید برای همین خودروها اعمال شود.

وی با تأکید بر واگذاری سهام خودروسازان گفت: واگذاری موجب ورود نقدینگی به خودروسازان می‌شود و نقدینگی آنان را تقویت می کند. پس از انجام این واگذاری باید مدیریت به سهامداران مجموعه واگذار و قانون تجارت اعمال شود.

نجفی‌منش تصریح کرد: دولت به خاطر قیمت‌گذاری دستوری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد کرده است.

۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت قیمت‌گذاری دستوری

آرش محبی نژاد - دبیر انجمن قطعه سازان، نیز گفت: شکاف بازار ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت به حساب افرادی که از کارخانه خودرو خریده و در بازار آزاد به فروش رساندند واریز کرده است و در همین زمان ۱۴۰ میلیارد تومان زیان انباشته برای صنعت خودروسازی ایجاد شده است.

وی با طرح این سوال که در حال حاضر ظرفیت تولید قطعه سازان در کشور برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است و ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در کشور داریم اما چه چیزی موجب شده که ما نمی توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، گفت: مشکل اصلی در این زمینه سیاست گذاری و مصادیق حکومتی است.

سه الزام واگذاری خودروسازان

شجاعی - عضو مرکز پژوهش های مجلس، نیز در این نشست با اشاره به اینکه سه الزام برای واگذاری وجود دارد و باید به سمت آن برویم گفت: ابتدا باید ویژگی بازار را تقویت کنیم. در مرحله دوم باید سهام چرخه ای را که در این بنگاه ها وجود دارد و منشاء مشکلات عدیده‌ای است واگذار شود و سومین الزام که قبل از همه واگذاری‌ها باید انجام شود، این است که باید برای واگذاری ها یک سری تمرین ها را انجام دهیم و ببینیم آیا حاکمیت بر می‌تابد یک بخش خصوصی واقعی داشته باشیم یا خیر.

وی بیان کرد: اینکه هر دو خودروساز را بخواهیم به طور هیجانی و همزمان واگذار کنیم به نظر مناسب نیست، بلکه باید هر کدام را که زمینه واگذاری بهتری دارند ابتدا واگذار و عرضه کنیم و سپس با دیدن آثار آن نسبت به واگذاری بنگاه بعدی اقدام کنیم که برای این کار نیازمند تنظیم‌گری بازار و مرزها هستیم.

نیاز به سیاست گذاری برای رقابت سالم داریم

امیرحسین کاکایی - استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، نیز در این نشست گفت: اگر سهام خودروسازان را به خوبی واگذار کنیم به سرعت مدیریت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی افزود: ما نیاز به سیاست گذاری برای رقابت سالم داریم و نیازمند تنظیم‌گری برای بازار و مرزها هستیم. 

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: باید تعرفه در کل زنجیره تعریف شود و توازن داشته باشد. برای اهلیت باید هدف تعیین شود و چارچوب آن را مشخص کنیم و این چیز پیچیده ای نیست بلکه چیزی که می خواهیم مهم است. باید یک نظام تنظیم گری که ۲۹ نهاد را در راستای حمایت و تقویت هماهنگ کند، تدوین شود تا هر نهاد نظر متفاوت ندهد.

ریشه مشکلات، مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی است

نبوی - معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، نیز با اشاره به زیان دهی خودروسازان گفت: اگر بخش خصوصی هم مدیریت ایران خودرو و سایپا را برعهده داشت، با این نحوه قیمت گذاری زیان‌ده می‌شد و زیان انباشته آن مثلا به جای ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. 

وی تاکید کرد: ریشه مشکلات، مدیریت بخش دولتی در بنگاه نیست بلکه مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: وزارت صمت با اجماعی که با همه نهادهای موثر ایجاد می کند، نقشه راه این صنعت را برای متولیان آینده مشخص می کند.

نبوی با بیان اینکه یکی از موضوعات، تشکیل بازار رقابتی است بیان کرد: فضای اقتصاد کشور در دهه های گذشته نشان داده اقتصاد ما برای اتصال مستقیم به بازار بین المللی عزم نداشته است.

سیاست های حمایتی با رقابتی باید توام باشد

مجیدپور - رییس دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر، نیز اظهار کرد: آیا ما به پسا واگذاری فکر کرده ایم یا تنها واگذاری و خصوصی سازی را راه حل مشکل می دانیم؟ ما تجربه شکست خورده و موفقی هم داریم. 

وی با بیان اینکه باید نقشه اعتلای راه صنعت را داشته باشیم و واگذاری و خصوصی سازی بخش از راه حل باشد گفت: اطاله یک روند نامطلوب و سیاستگذاری نامطلوب در دهه های گذشته در صنعت خودرو موجود شده که احساسی با واگذاری برخورد کنیم؛ در صورتی که اگر فرصتی که در این صنعت است را ببینیم، واگذاری در آن تصویر کلی باید دیده شود؛ آن وقت برای پسا واگذاری برنامه ریزی خواهیم داشت.

او تصریح کرد: ما باید همزمان اقتصاد خودرو و صنعت خودرو را با هم ببینیم و باید به فکر این باشیم که توسعه صادرات داشته باشیم. سیاستهای حمایتی باید با رقابت توام باشد. در سالهای گذشته سیاست های حمایتی صورت گرفته است اما سیاست‌های رقابتی نداشتیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۴ ۲۱:۳۵

من به عنوان یک شهروند ایرانی هیچ مشکلی ندارم که اجازه داده بشه هر قیمتی که هست بصورت واقعی بر روی خودروها از طرف خودروسازها گذاشته بشه. فقط واردات با حداکثر 20 درصد گمرکی آزاد بشه. راستی یه سوال داشتم اگر اینهمه زیان ده هستید چطور هر سال به هیات مدیره پاداشهای عجیب و غریب میدید؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۴ ۲۱:۴۵

عجیب است که همه توصیه میکنند خصوصی سازی باید صورت پذیرد اما بخش دیگری از الزام خصوصی سازی را که ایجاد رقابت و آزاد سازی واردات خودرو میباشد را ذکر نمیکنند اگر فقط خصوصی سازی بدون آزاد سازی واردات انجام شود قیمتها در انحصار خودرو ساز خصوصی قرار گرفته و بدون هیچ محدودیت قیمتها را به فلک میرسانند در حالیکه با با اهرم واردات آزاد باید خودرو ساز خصوصی را وادار به تولید رقابتی نمود در این باره مثلی نیز هست که شاعر فرموده "کلو و اشربو " را بجان گوش کن "ولا تصرفو را فراموش کن" !!!! مصداق همین توصیه به خصوصی سازی خودرو سازان است که دراین خبر آمده است

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۴ ۲۲:۲۷

واردات آزاد و بدون تعرفه راه رهایی از دست مافیای خودروست که سالهاست جان و مال مردم رو هدف قرار دادند

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۴ ۲۳:۱۱

آقا درش رو ببندین نه شما ضرر میکنید نه مردم ، چه اصراری به ضرر دارین آخه شما ؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۵ ۱۱:۰۲

خودرو سازان برای چه ضرر می کنند خودروهای بی کیفیت می سازند گران می فروشند پول‌های ملت را سه ماه یا یکسال نگه میدارند بعد از این هم دوسوم خودروها را به دلارهای بازار به قیمتی که بخواهند می‌دهند هنوز ضرر می کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۵ ۱۲:۳۱

هفت ماه پول منو وملت عزیز نگه داشتین بدون یک ریال سود مشارکت بعد میگین ضرر میکنیین هنوز ماشین م تحویل ندادن.. .

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۵ ۱۳:۰۸

. اقای سر دبیر خودرو ساز زیان میکند تولید نکند از زیان مردم هم بگو . با زن و بچه تو سرما. در سه هفته گذشته یک میلیون تومان کرایه دادم امروز پول ماشین را جور میکنی فردا سی میلیون اومده روش ان هم به بهانه زیان وحمایت از تولید داخل پس زیان ما چی میشه بد بختی ما چی میشه ..