سردار حسن مومنی، عصر امروز سه شنبه یکم آذر در ستاد راهبری تصادفات خراسان جنوبی اظهار کرد: پیامدهای اجتماعی تصادفات به خصوص در مورد جوانان بسیار زیاد بوده و قابل محاسبه نیست لذا همه امکانات و نیروها باید برای کاهش تصادفات متمرکز شوند.
به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راه راهور فراجا با بیان اینکه متأسفانه بیش از ۶۰ درصد از متوفیان تصادفات کشور در سنین ۲۰ تا ۶۰ سال(نیروی کار) هستند، افزود: متوسط سرعت رانندگی در خراسان جنوبی ۸۹ کیلومتر و در کشور ۷۹ کیلومتر در ساعت است که این آمار ۱۰ کیلومتر بالاتر از متوسط کشوری را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه این افزایش سرعت در خراسان جنوبی موجب شدت تصادفات شده است، تصریح کرد: متوسط کشوری فوت در صحنه ۵۲ درصد و در خراسان جنوبی ۵۹ درصد بوده که ناشی از شدت تصادفات است.
مومنی با بیان اینکه در هفت ماهه امسال فوتی تصادف خراسان جنوبی ۲۶.۵ درصد افزایش داشته است، افزود: با توجه به آمار بالای تصادفات منجر به فوت در خراسان جنوبی، این استان جزء نقاط هدف و اولویت برنامههای پلیس راهور برای کاهش تصادفات است.
وی با اشاره به بالا بودن آمار واژگونی خودرو و تصادف موتورسواران در خراسان جنوبی، گفت: تصادف به علت واژگونی وسیله نقلیه در کشور ۳۸ درصد تصادفات و در خراسان جنوبی به علت سرعت بالا ۵۳ درصد است که بخشی به رانندگان و ایمنی راهها برمیگردد.
رئیس پلیس راه راهور فراجا ادامه داد: تعامل و هماهنگی بسیار خوبی بین پلیس راه و راهدای استان وجود دارد، اما باید منابع استانی هم در کنار پیگیریهای ملی فعال شود.
مدیریت ترافیک با استفاده از فناوریهای نوین
مومنی با اشاره به اینکه برای نصب دوربینهای ثابت و سیار در جادهها میتوان از منابع استانی کمک گرفت، بیان کرد: فعال شدن زیرساخت دوربینهای ترافیکی میتواند ۱۰ کیلومتر افزایش سرعت در استان را کاهش دهد؛ همچنین برخی مسیرهای خراسان جنوبی ایمن نیست و باید شیب شیروانی اصلاح شود.
وی با بیان اینکه در بحث مدیریت ترافیک باید از فناوریهای نوین استفاده کرد چون روشهای سنتی جوابگو نیست و متاسفانه استفاده از دوربینهای ترافیکی در خراسان جنوبی شرایط خوبی ندارد، تصریح کرد: شش دستگاه دوربین در سطح استان از دو سال قبل نصب شده، اما زیرساخت برق آن فراهم نیست.
رئیس پلیس راه راهور فراجا با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت معادن استان در ایمنسازی جادهها، بیان کرد: همچنین تمامی کامیونهای با عمر بالای پنج سال باید حفاظ جانبی نصب کنند تا شاهد برخورد تصادفات شدید نباشیم.
وی، برخورد با شتر را از دیگر مشکلات در سطح جادههای استان مطرح کرد و گفت: این موضوع باید به در خراسان جنوبی ساماندهی شود تا صاحبان شتر سهم تقصیر در تصادفات را به عهده بگیرند.
مومنی با بیان ضرورت احداث استراحتگاههای موقت در استانهای کویری مانند خراسان جنوبی، اظهار کرد: همچنین به دلیل کمبود چرثقیلهای سنگین در خراسان جنوبی در تصادفات با خطر بالا بهویژه مواد حامل سوخت گاهی شاهد مسدود شدن طولانی مدت جاده هستیم.
انتهای پیام
نظرات