کورش خسروی در نشستی با عنوان«ما و دانشجویان امروز»که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اصفهان برگزار شد، با بیان اهمیت و شناخت موضوع اکوسیستم کارآفرینی، اظهار کرد: الزاما اکوسیستم کارآفرینی خودش را در اکوسیستم یک فرد نشان نمیدهد، یعنی آن چیزی که یک شهروند از اکوسیستم شهر خود احساس میکند، با آن چیزی که یک مسئول احساس میکند، بسیار متفاوت است.
اختلاف طبقاتی؛ حاصل تفاوت در محیط
وی با اشاره به ارتباط میان تفاوت در محیط اقتصادی افراد و ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه گفت: محیط اقتصادی افراد بسیار متفاوت است؛ ممکن است انسانی در یک محیط اقتصادیِ سخاوتمند متولد شود که در این صورت فرصتهای شغلی بسیاری برای او فراهم میشود و برعکس، ممکن است انسان در یک محیط اقتصادی بخیل متولد شود. به عبارتی، به دلیل تفاوتی که در محیط وجود دارد، ما شاهد بروز اختلاف طبقاتی در جامعه میشویم و از اینرو، باید چارهای بیندیشیم تا فرصتها به شکل بهتر و برابرتر توزیع و دسترسی به فرصتها نیز ساده تر شود.
نابرابری در ثروت و درآمد، به دلیل نابرابری در محیط
مدیر سابق منطقه ویژه علم و فناوری استان اصفهان با تاکید بر اهمیت محیط در کسب و کارها، اظهار کرد: برنده نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۹، زن و شوهری فرانسوی هستند که میگویند: ''بسیاری از انسانهایی که در فقر متولد میشوند و از دنیا میروند، شانس اینکه بیل گیتس شوند را داشتهاند، اما چون در محیط فقر بودهاند، هیچ وقت چنین اتفاقی برای آنها رخ نداده است. ''
وی ادامه داد: نابرابری در همه جوامع وجود دارد و هنوز در هیچ کجای دنیا، حتی در کشورهای توسعه یافته، برای بهبود محیط، اقدامی جدی صورت نگرفته است. نابرابری در محیط، مختص ایران، اروپا و آمریکا نیست، بلکه در همه جا وجود دارد. آن چیزی که افراد را رنج میدهد نابرابری در محیط اقتصادی است، امید به آینده و کارآفرینی نیز مربوط به بخل و سخاوت محیط میشود و میتوان گفت، نابرابری در ثروت و درآمد نیز به نابرابری در محیط بر میگردد.
خسروی افزود: تعریف کردن یک سلسله جلسات را شروع کردهایم و تاکید میکنیم کسانی که فکر میکنند محیطشان خوب نیست به ما مراجعه کنند، چرا که از منظر فرهنگی، پدیده نابرابری در اکوسیستم کارآفرینی، به شدت در نابرابری در ثروت و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیر گذار است.
اطرافیان؛ یکی از مولفههای اصلی محیط
این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: برای ارزیابی محیط یک فرد، هشت مولفه وجود دارد و یکی از آنها، مربوط به اطرافیان است. اینکه اطرافیانتان چقدر با شما همراه هستند و وقتی میخواهید یک فعالیت اقتصادی را شروع کنید چگونه با شما برخورد میکنند، موضوع بسیار مهمی است. در واقع، مانع بودن و مخالف بودن اطرافیان، در بسیاری از مواقع، مشکل ساز میشود.
در ادامه، محمد رضا رهبری، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان، با بیان نکتهای این پرسش را مطرح کرد«ما بخشی از این محیط هستیم و میخواهیم به جوان بگوییم که برای توسعه مهارتهای فردی به منظور کسب و کار، برنامه داریم، اما پرسش اول ما این است که آیا آن جوان صدای ما را میشنود؟ آیا او به ما جواب مثبت میدهد؟ ما احساس میکنیم جوان صدای ما را نمیشنود، با این مشکل چه کنیم؟»
جهاد دانشگاهی یک ِالمان است
خسروی در پاسخ به این سوال، تصریح کرد: جهاد یک اِلمان است و منتظر هستیم که بسیاری از انسانها را عوض کند. گاهی یک کارآموزی زندگی فرد را تغییر میدهد، به شکلی یک کارآموزی میتواند نقطه جهش انسان شود و یک اکوسیستم دیگر را که با افول و ضعف اقتصادی بیگانه است را برای انسان تعریف کند. اما چطور صدایمان را به او برسانیم؟
وی ادامه داد: این مسئله، یکی از دغدغههای من هم بود و برای حل این مسئله، ما باید اطرافیان را هم لحاظ کنیم. اگر جهاد دانشگاهی سرویسی را به یک نفر ارائه میدهد، او نباید بگذارد این زنجیره قطع شود، به عبارتی باید این زنجیره را ادامه دهد و اطرافیانش هم باید از خدمات جهاد مطلع باشند. زیرا اگر اطرافیانش آدمهای ضعیفی باشند، هر چقدر هم که ما روی او اثر مثبت بگذاریم، معدل او را اطرافیانش پایین میکشند. یک جمله معروف می گوید«شما معدل آن پنج نفری هستید که بیشترین وقت را با آنها میگذرانید، پس هر چه اطرافیان شما توانمندتر باشند، شما نیز موفقتر خواهید بود.
مدیر سابق منطقه ویژه علم و فناوری استان اصفهان، اظهار کرد: سالهاست که در دانشگاههای ما، در زمینه ارائه خدمات به دانشجویان، هیچ گونه نوآوری وجود ندارد. باید حرف نو و تازهای زد. زمانی اردوی دانشجویان جدیدالورود، ایده جهاد دانشگاهی بود، این طرح آن زمان طرح خلاقی بود و به تناسب، امروز نیز باید حرف تازهای زد.
خسروی با بیان اهمیت مایندست شهروندی، افزود: یکی از اِلمان ها برای ارزیابی اکوسیستمهای کارآفرینی دنیا، مایندست شهروندی است. یکی از شاخصههای مایندست، resiliency به معنای تابآوری است. اینکه چقدر مردم شهر، تاب آوری دارند و فاصله میان شکست و دوباره بلند شدن آنها پس از مشکلات چقدر است؟ یکی دیگر از شاخصهها این است که مردم این شهر چقدر بزرگ فکر میکنند، یا چقدر اهل کار گروهی هستند؟ اگر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی میخواهد به حوزه کارآفرینی ورود پیدا کند، باید روی مایندست شهروندان کار کند، به شکلی که فضای کار اشتراکی یا توسعه فردی را ترویج دهد.
انتهای پیام
نظرات