• سه‌شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401082416724
  • خبرنگار : 50181

در صورت تداوم کم بارشی

زنگ خطر آب برای اکثر شهرهای کرمانشاه به صدا در می‌آید

زنگ خطر آب برای اکثر شهرهای کرمانشاه به صدا در می‌آید

ایسنا/کرمانشاه آنطور که هواشناسی پیش‌بینی کرده کرمانشاه تا آخر پاییز بارش چندانی ندارد و بارش‌های زمستان هم حتی اگر در حالت خوشبینانه به اندازه نرمال باشد، به هیچ عنوان جبران کم آبی پاییز امسال را نمی‌کند.

کرمانشاه نه تنها از ابتدای پاییز امسال تاکنون بارش موثری نداشته، بلکه با ۳۶ درصد کاهش بارش‌های سال زراعی گذشته نسبت به میانگین بلندمدت هم مواجه است و تداوم این وضعیت بحران جدی پیش روی منابع آبی استان قرار می‌دهد.

بحران آبی کرمانشاه در حالی روز به روز جدی تر می‌شود که از گذشته نیز با کسری بیش از یک میلیارد مترمکعبی ذخایر آب زیرزمینی، وجود نزدیک به شش هزار حلقه چاه غیرمجاز، برداشت‌های بی رویه از چاه‌های مجاز و ... مواجه بوده ایم و مجموع این موارد زنگ خطر بحران آب را برای کرمانشاه به صدا درآورده است.

همین سال آبی گذشته بسیاری از چشمه‌ها، سراب‌ها و حتی چاه‌های استان خشک شد که بخشی از آنها منبع تامین آب شهرها و روستاها بود و حالا چنانچه کم بارشی ادامه پیدا کند در فصل گرمای سال آینده ممکن است در تامین آب اکثر شهرها و روستاها دچار چالش شویم، خصوصا مناطقی که محل تامین آب آنها از منابع زیرزمینی نظیر چاه و یا چشمه و سراب است.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اگر چه هنوز زود است که برای وضعیت تامین آب شهرها در صورت تداوم کم بارشی اظهار نظر کنیم، اما اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کرند، احتمال خطر کم آبی تقریبا تمام شهرهای استان را تهدید می‌کند.

علی مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت کم بارشی که با آن مواجهیم و احتمال تداوم آن تا پایان پاییز، افزود: هنوز زود است درباره وضعیت کم آبی شهرها خصوصا در فصل گرمای سال آینده اظهار نظر کنیم، زیرا ممکن است با بهبود بارش‌ها شرایط کمی بهتر شود، در غیر اینصورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی از وابستگی تامین آب اکثر شهرهای استان به منابع آب زیرزمینی خبر داد و تاکید کرد: چنین شهرهایی با خطر بیشتری در زمینه بحران کم آبی مواجهند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تنها دو شهر سنقر و کرمانشاه را شهرهایی اعلام کرد که منبع تامین آب آنها به ترتیب از سدهای سلیمانشاه و گاوشان است و احتمال اینکه کمتر از شرایط تاثیر بپذیرند، وجود دارد.

مرادی اضافه کرد: البته نباید فراموش کنیم تداوم کم بارشی آورد سدها را نیز کاهش می‌دهد و اینطور نیست که سدها از گزند خشکسالی در امان بمانند.

به گفته این مسئول، به علاوه در شهری مانند کرمانشاه در کنار سد گاوشان بخش دیگری از تامین آب از محل چاه‌ها صورت می‌گیرد که به شدت از کم بارشی تاثیر می‌پذیرند  و بدین ترتیب تقریبا اکثر شهرهای استان با مشکل مواجه خواهند شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت بارش‌ها کاری نمی‌توان کرد، افزود: تنها راه برای اینکه شرایط تنش آبی را پشت سر بگذاریم مدیریت صحیح منابع آبی موجود است.

مرادی صرفه جوبی در مصرف آب، کمک به حفظ آب‌های زیرزمینی با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌ها، حرکت بر اساس برنامه سازگاری با کم آبی و مدیریت مصارف آب صنعتی و کشاورزی، جلوگیری از کشت محصولات پرمصرف و ... را از جمله راهکارهایی دانست که می‌تواند در این شرایط کمک کننده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha