• دوشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401082315920
  • خبرنگار : 50088

فوکال پوینت برنامه دیابت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

دیابت چنانچه درمان نشود، خطرناک است

دیابت چنانچه درمان نشود، خطرناک است

ایسنا/خراسان رضوی فوکال پوینت برنامه دیابت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دیابت یک نوع بیماری غیرواگیر است که در آن بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند، گفت: در این نوع بیماری قند خون به طرز غیر طبیعی افزایش پیدا می‌کند. در واقع این بیماری بدون علامت بوده و واگیر نیست اما اگر درمان نشود، خطرناک است.

دکتر محمدعلی یعقوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره موضوع دیابت که امروز دوشنبه، ۲۳ آبان ماه، در مرکز بهداشت استان برگزار شد، اظهار کرد: تمام افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با انجام دستورات پزشکی بیماری را مهار و حتی به طور کامل آن را درمان کنند.

وی انواع بیماری دیابت را سه نوع اعلام کرد و افزود: نوع اول این بیماری ۱۰ درصد و نوع دوم ۹۰ تا ۹۵ درصد از انواع دیابت را شامل می‌شود. نوع سوم از این بیماری نیز دیابت ناشی از بارداری است.

یعقوبی بیان کرد: در دیابت نوع یک بیشتر نوجوانان و کودکان درگیر بیماری می‌شوند. در این نوع دیابت بدن قادر به تولید انسولین نیست و یا اگر تولید کند، میزان آن بسیار کم است. در این مواقع باید انسولین تزریق کرد تا کمبود قند بدن جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: در دیابت نوع ۲ که شایع‌ترین نوع این بیماری است، علائم بیماری زمانی بروز می‌کند که بدن قادر به تولید انسولین کافی نیست یا اینکه به طور مناسب نمی‌تواند از انسولین تولید شده استفاده کند. بیشترین گروه سنی که به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند، بزرگسالان هستند.

این فوق تخصص غدد توضیح داد: چهار الی ۶ درصد از کل بانوان باردار به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. فرد باردار به علت کمبود تولید یا مقاومت بدن به انسولین موقتا به این نوع دیابت مبتلا می‌شود و معمولا پس از اتمام دوران حاملگی بیماری رفع می‌شود. چنانچه در این نوع دیابت، افراد بهبود نیابند، این وضعیت در نهایت تبدیل به دیابت نوع ۲ می‌شود.

یعقوبی در مورد علائم دیابت توضیح داد: خستگی مفرط، تشنگی زیاد، افزایش اشتها همراه با کاهش وزن، تکرر ادرار، ضعف و بی‌حالی، تاری دید، تشنگی زیاد و پرخوری از شایع‌ترین علائم دیابت است.

وی تصریح کرد: درمان دیابت نوع یک تنها با تزریق انسولین است. شروع درمان دیابت در نوع دوم با استفاده از قرص‌های خوراکی انجام می‌شود و ممکن است برای ادامه درمان در صورت نیاز با تجویز پزشک، تزریق انسولین صورت بگیرد. در هر ۲ نوع بیماری دیابت علاوه بر استفاده از دارو و تزریق انسولین باید بیمار برنامه غذایی خود را تغییر داده، فعالیت بدنی را افزایش و وزنش را کاهش دهد. همچنین فرد باید کاهش استرس، کنترل فشار، چربی، قند خون از بروز عوارض این بیماری با معاینات منظم پزشک پیشگیری کند.

فوکال پوینت برنامه دیابت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تصریح کرد: سن بالای ۳۰ سال، سابقه فامیلی مبتلا به دیابت، چاقی، فشار خون بالا، بی‌تحرکی، سابقه بیماری قلبی، سابقه ابتلا به دیابت بارداری و یا تولد نوزاد بالای چهار کیلوگرم و همچنین سطح کلسترول خون غیر طبیعی از مهترین عواملی است که احتمال ابتلا به بیماری نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

یعقوبی عنوان کرد: بیماری دیابت عوارضی هم دارد که شامل عوارض عصبی(در صورت آسیب به اعصاب و عروق خونی ممکن است پاها را بی‌حس کند و منجر به ایجاد زخم‌ پای دیابتی شود)، عوارض چشمی که تاری دید و گاهی نابینایی را در بردارد، عوارض قلبی عروقی، بیماری‌های لثه و دندان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی و همچنین نارسایی قلبی و عوارض کلیوی است. عارضه کلیوی این بیماری در برخی موارد منجر به از دست رفتن کارکرد کلیه شده و بیمار مجبور به انجام دیالیز و یا پیوند کلیه می‌شود.

وی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی از طریق رسانه برای آگاهی بیشتر مردم با خطرات بیماری دیابت و کنترل به موقع بیماری یک وظیفه همگانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha