• دوشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401082315643
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان خبر داد:

ابتلای ۱۵ درصد جمعیت اردستان به دیابت

ابتلای ۱۵ درصد جمعیت اردستان به دیابت

ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: با توجه به سامانه وزارت بهداشت و درمان، حدود ۳۴۸۷ نفر که معادل بیش از ۱۵ درصد از کل جمعیت شهرستان اردستان را تشکیل می‌دهند، به بیماری دیابت مبتلا هستند.

حسن ذبیحی در گفت‌وگو ایسنا با اشاره به فرارسیدن روز جهانی و هفته ملی دیابت از ۲۱ تا ۲۷ آبان، اظهار کرد: این روز بزرگترین کمپین آگاهی از دیابت در دنیا است که هر ساله در ۱۴ نوامبر برگزار می‌شود.

وی افزود: آگاهی‌بخشی به مردم درباره بیماری دیابت و تأکید بر اصلاح شیوه زندگی بیشتر از سال‌های گذشته در این هفته را باید بیش از پیش در اولویت قرار داد، زیرا در سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در دنیا، این بیماری را به بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان درباره وضعیت بیماری دیابت در اردستان، گفت: با توجه به اعلام سامانه وزارت بهداشت و درمان و غربالگری‌های انجام شده، حدود ۳۴۸۷ نفر که معادل بیش از ۱۵ درصد از کل جمعیت شهرستان اردستان هستند به بیماری دیابت مبتلا هستند.

ذبیحی با بیان اینکه از این تعداد ۱۰۴۸ نفر در روستاهای شهرستان و ۲۴۳۹ نفر در مناطق شهری زندگی می‌کنند، گفت: وضعیت بیماری دیابت در اردستان بالاتر از نرخ کشور است و بیش از ۲۹۵۳ نفر در آستانه ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از مراقبت‌های این بیماری بر عهده خود بیمار است، گفت: پزشک، دارو و راهنمایی لازم را به بیماران ارائه می‌دهد، اما نحوه انجام آن به خود بیمار باز می‌گردد که بیماران به نحوه دقیق آن‌ها توجه زیادی نداشته‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان سبک غلط زندگی، کم‌تحرکی، چاقی، مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری را زمینه‌ساز ابتلای به دیابت دانست و گفت: پرخوری، پر ادراری، خستگی زیاد، کاهش وزن، سوزش در انگشتان دست و پا، اختلال در بینایی، عفونت‌های مکرر، تأخیر در بهبود زخم‌ها و بریدگی‌ها از علائم بیماری دیابت هستند.

ذبیحی تأکید کرد: در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های شهری و خانه‌های بهداشت برنامه غربالگری برای بیماری‌های دیابت، فشارخون و خطرسنجی قلب و عروق به صورت مستمر در حال اجراست و افراد می‌توانند با مراجعه به این مراکز نسبت به تشخیص زودهنگام این بیماری اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha