در ابتدا اسامی افراد متخصص تا افرادی کار ناآشنا مطرح و گزینه هایی برای مصاحبه و ارائه برنامه های خود در صحن شورا حاضر شدند در نهایت "سید مسعود حسینی" که پیش از این سابقه کار در شهرداری را نداشت و کارمند بانک کشاورزی بود به عنوان گزینه نهایی به وزارت کشور معرفی و در ابتدا رد شد اما در نهایت با میانجیگری اعضای شورای شهر و رایزنی با وزیر کشور در ۲۱مهر ماه ۱۴۰۰ شهرداری همدان به حسینی سپرده شد.
حال با گذشت ۱۳ ماه از ابلاغ حکم شهردار همدان خبرگزاری ایسنا برای بررسی عملکرد شهردار نشستی را با اعضای شورای شهر و اساتید شهرسازی ترتیب داد.
در سال اول شهرداری باید ۱۰ تا ۱۵ درصد برنامه پیش برود
یک دکترای معماری و شهرسازی با بیان اینکه بهطور واقع بینانه در سال اول شهرداری باید ۱۰ تا ۱۵ درصد برنامه پیش برود، تصریح کرد: برنامه شهردار همدان عدد و رقم کم دارد و بیشتر تئوری است که این یک ایراد به برنامه است بهطوریکه در بعضی از بخشها وارد شده است اما از برخی بخشها عبور کرده است.
عراقچیان در نشست بررسی عملکرد شهردار همدان که با حضوراعضای شورای شهر و اساتید شهرسازی در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه شهردار به عنوان یک شخصیت حقوقی مد نظر ماست، اظهارکرد: این نقص بر شورا وارد است که برنامه نداشته است و وقتی کسی انتخاب شده یعنی برنامه داشته و برنامه او قابلیت اجرا داشته است.
وی با اشاره به اینکه کسی که میخواهد شهردار شود باید اعداد وارقام موجود را داشته باشد و راههای رسیدن به اعداد و ارقام جدید را ارائه دهد و اگر امکان دارد اعداد جدید پیشنهاد دهد، افزود: ما در سیستمهای مدیریت شهری یک بحث تئوریک و آکادمیک داریم که بدون عدد و رقم مثلا در راستای کرامت شهروندی، حفظ محیط زیست و فضای سبزو... کلیاتی را مطرح میکند اما اینکه ما در کجا هستیم و قرار است به کجا برسیم برنامه دقیقی است که یک شهردار باید ارائه دهد.
عراقچیان با بیان اینکه به نسبت سوألاتی که اعضای شورا از کاندیدای شهرداری همدان پرسیدند، بسیاری از سوألات پاسخهای عمومی داده شده است که قابل بازپرسی نیست، اظهارکرد: مثلا شهری با تراز اسلامی ایرانی در سطح استاندارد از لحاظ سرمایه اجتماعی و مشارکت مدنی در برنامه شهردار همدان آمده است که یک حرف کلی است و چهارسال دیگر هم از شهردار بپرسید پاسخ میدهد اجرا شده و قابل اثبات هم نیست.
شهردار در بسیاری از برنامههای خود اصلا وارد نشده است
این دکترای شهرسازی با تأکید براینکه در برنامه شهردار آمده که در طول چهارسال دو و نیم درصد از بودجه کل شهرداری را خواهد گرفت، یادآور شد: در حوزه محله محوری در برنامه شهردار همدان راجع به نقش مسجد درمحلات اشاره شده که خوب است که گفته شود تاکنون چه کارهایی در این راستا انجام شده است؟ وقتی این برنامه را اعلام میکند یعنی میخواهد مسجد را به کمک مدیریت شهری بگیرد که بنده احساس میکنم هنوز وارد این کار نشده است.
وی با اشاره به اینکه شهردار در بسیاری از برنامههای خود اصلا وارد نشده است، بیان کرد: البته باید این نکته را در نظر داشت که میتوانسته برنامه را اجرا کند یا اینکه اصلا قابلیت اجرایی نداشته است؟ و فقط تئوریک و آکادمیک بوده است.
عراقچیان با بیان اینکه درآمد پایدار ارزش افزوده نیست، گفت: فقط آنچه وابسته به شهرداری نبوده است نباید گفته شود بلکه دلایل دیگر هم گفته شود.آمار تحلیلی و کاربردی در همه زمینهها بیان شود.
این دکترای شهرسازی با اشاره به اینکه وظیفه اعضای شورای شهر سیاستگذاری در مدیریت شهری است و دخالت در مدیریت شهری نیست، ادامه داد: گزارش آزمایش آسفالت و بتن پروژهها جزو سیاست گذاری شورا نیست. شورا نباید حتی با معاونین و کارشناسان شهرداری در تماس باشد.
شهرداری و شورا گزارشی از خزانهداری کل بدهد
وی با بیان اینکه بهنظر میرسد باید گزارشی از عدالت اجتماعی در شهر باید توسط شورا و شهرداری داده شود، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف خزانهداری کل این بوده که درآمد شهرداریها بهطور عادلانه در شهر توزیع و گزارش داده شود که آیا این کار شده است یا خیر؟ هر پروژهای که در شهر اجرا میشود باید پیوست عدالت داشته باشد.
عراقچیان یادآور شد: وقتی شهردار انتخاب میکنیم نمیخواهیم مدیرکل ثبت احوال انتخاب کنیم که فقط شناسنامه صادر و یا باطل کند، شهردار باید کل ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی شهر را بلد باشد بنابراین بعضی مباحث را باید آنی جواب دهد.
این مدرس شهرسازی با بیان اینکه بهنظر میرسد شهرداری باید گزارشی از درآمدهای پایدار ارائه دهد، گفت: درآمدهای پایدار عناوین خوبی در برنامه شهردار دارد که خوب است به آن پرداخته شود.
وی تصریح کرد: کمیسیون مالی شورای شهر میزان بدهی ناشی از فعالیتهای عمرانی را احصاء کند و اینکه شهردار جدید چقدر از این میزان را تسویه کرده است و خودش چقدر بدهی بار آورده است. با این روش میتوان عملکرد شهردار در مباحث عمرانی مورد بررسی قرار داد.
عراقچیان ادامه داد: اگر پروژه عمرانی توسط شهرداری در دست اجراست باید شورای شهر به این موضوع توجه کند که آیا توجیهات فنی ، اقتصادی و زیست محیطی دارد یا خیر؟ اگر پروژههای قبلی را ادامه میدهد آیا به دنبال توجیهات آن بوده اند؟
با احداث دو پارک ولایت و اکباتان تا ابد مخالف هستم
وی با بیان اینکه با احداث دو پارک ولایت و اکباتان تا ابد مخالف هستم، گفت: در فرایند مطالعه این دو پارک هیچ توجیه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و عدالتی ندیدم و از نظر بنده نباید اجرا شود.
این کارشناس شهرسازی درباره احداث بارک ولایت و اکباتان، یادآور شد: وقتی توجیهات زیست محیطی و فرهنگی ندارد چرا باید هزینه شود. زمین اجاره از منابع طبیعی است به طوریکه منابع طبیعی نمیتوانسته زمینهای خود را نگه دارد به شهرداری واگذار کرده است.
عراقچیان با بیان اینکه مطالعه برای ایجاد این دو پارک انجام نشده است، ادامه داد: بنده با دلایل علمی با اجرای این دو پارک مخالفت کردم. حیدره ۳۰ سانت بیشتر خاک ندارد با چه توجیهی میخواهیم در آنجا پارک ایجاد کنیم.
وی اظهارکرد: اینکه گفته میشود همه میخواستند مخالفت با شهردار را به نوعی در پروژهها نشان دهند، بنده این احساس را ندارم به عقیده من همه به دنبال حمایت از شهردار بودند. نکته دیگر اینکه درست است که شورای شهربراساس خطوط سیاسی وارد شورا شدند اما از این به بعد نباید سیاسی کاری کنند.وقتی به نقطه مثبت میرسند فارغ از جناح سیاسی پشتیبان باشند و حمایت کنند.
اولویتبندی پروژههای شهری باید خارج از شهرداری باشد
این استاد دانشگاه با تأکید بر واگذاری برخی از برنامهها به بخش خصوصی، تصریح کرد: شهرداری به جای اینکه نیروهای جدید جذب کند و افرادی را به سفارش برخی وارد بدنه شهرداری کند، کار را به شرکتهای خصوصی واسپاری کند.
عراقچیان با بیان اینکه مجمعی از عقلای شهر باید پروژههای شهری را اولویت بندی کند، گفت: اولویت بندی پروژههای شهرداری توسط چه کسی برآورد و پیشبینی میکند؟ این کار باید خارج از مجموعه شهرداری انجام شود.۱۱ عضو شورا هم به انتخاب حسینی به عنوان شهردار همدان راضی نبودند
عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با بیان اینکه خبرگزاری ایسنا بیطرفانه در حوزههای مدیریت شهری نظر داده است، گفت: ۱۱ عضو شورا هم به انتخاب حسینی به عنوان شهردار همدان راضی نبودند وآقای حسینی در شورا ۷ رأی داشت.
حمیدبادامی نجات با اشاره به اینکه سه نفر از اعضای شورای شهر که مخالف بودند رأی خود را بنا به دلایلی عوض کردند، اظهارکرد: درست است که آقای حسینی ۱۰ رأی آورد اما فقط ۷ رأی داشت و مجدد سه نفر از اعضای شورای برای اینکه بعداً مورد اتهام قرار نگیرند که کوتاهی و کم کاری میکنند و برای اینکه پشت شهردار محکم باشد رأی خود را به ایشان دادند.
وی با بیان اینکه وزارت کشور در ابتدا حسینی را به عنوان شهردار همدان رد کرد، افزود: از ۷ نفری که به حسینی رأی دادند سه نفر برای این رأی دادند که در وزارت کشور تأیید نشود یعنی با این نگاه که از بن بست خارج شویم و گزینهای را انتخاب کردند که وزارت کشور تأیید نکند اما عدهای رفتند و تأییدیه گرفتند.
بادامینجات با تأکید براینکه در واقع آقای حسینی سه حامی داشته و دارد، ادامه داد: امروز تعدادی از همکاران ما بنا به این دلیل که شهردار منتخب است و باید حمایت شود و حمایت میکنند و بنده هم حمایت کردهام به طوریکه هر مصوبهای که شهردار آورده تأیید شده است.
بدنه شهرداری وعموم مردم شهردار را نپذیرفته است
رئیس کمیسیون اقتصاد و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه حسینی جزو افرادی بوده که کمترین امتیاز را از کارشناسان کسب کرده بود، خاطرنشان کرد: ما وقتی یک نفر را به عنوان نماینده مردم انتخاب میکنیم باید بپذیریم که افکار عمومی هم این را بپذیرد.آیا افکار عمومی و بدنه جامعه این انتخاب را قبول کردند؟
وی با بیان اینکه بیش از ۳۷۰۰ کارمند و کارگر و بیش از ۱۰۰ مدیریت در شهرداری داریم، افزود: بدنه شهرداری این انتخاب را نپذیرفت و پس زدند و پالسهای منفی به ما میدادند و عموم مردم هم همینطور بودند.
وی با اشاره به اینکه گزینه شهرداری بنده "صوفی" بود، گفت: این شورا حتی به صوفی اجازه نداد در صحن شورا حضور یابد و بگوید در این چهار سال چه کارهایی کردم و انتقال تجربه داشته باشد.
بادامی نجات تصریح کرد: در برنامه نزدیک به ۲۳۸ دقیقهای شهردار در شورا، سه تا چهار مورد پررنگ بود بهطوریکه ایجاد خط اعتباری و صندوق ذخیره و درآمدهای پایدار از این موارد بود اما بعد از گذشت یکسال از حکم ایشان، یک مصوبه راجع به وام نداشتیم که معلوم است هیچ برنامهای برای شروع نداشته است.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه برای اینکه بدانیم عملکرد شهردار چطور است باید به افکار عمومی نگاه کنیم، اظهارکرد: پروژه سردار همدانی را سال ۹۵ شروع کرد و روزی که شورای پنجم روی کار آمد پروژه ۱۰ درصد پیشرفت داشت ودر طول چهار سال به ۸۰ درصد رسید.
پل شهید همدانی باید چهارماهه افتتاح میشد
رئیس کمیسیون اقتصاد و گردشگری شورای شهر همدان با تأکید براینکه پروژه سردار همدانی در دوره گذشته سالی ۲۰ درصد رشد داشته است، بیان کرد: اعتقاد داریم که در این پروژه ما هم کوتاهی داشتیم و یکی دیگر از دلایل آن این بود که شهرداری یکباره تعداد زیادی پروژه در سطح شهر شروع کرده بود اما در ۱۴ ماه گذشته این پروژه فقط ۴ درصد پیشرفت داشته است درحالیکه پروژهای که تیرماه بخش پائینی افتتاح شده و عرشه بالا نیز آماده شده بود باید در نهایت چهار ماهه افتتاح میشد. پل شهید همدانی در ۱۴ ماه گذشته فقط ۴ درصد پیشرفت داشته است درحالیکه پروژهای که تیرماه بخش پائینی افتتاح شده و عرشه بالا نیز آماده شده بود باید در نهایت چهار ماهه افتتاح میشد
بادامینجات با بیان اینکه پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ و پل غدیر از پروژههایی است که بیش از اندازه تأخیر داشت، اذعان کرد: روزشمار پروژه پل غدیر ۳۰۰ روزه بود اما این مدت به اتمام رسیده و روزشمار هم خاموش شده است و هنوز هم افتتاح نشده است.
پارکهای مسکوت مانده همدان
وی با اشاره به اینکه پارک ولایت، پارک اکباتان و پارک آمادای از پروژههایی است که مسکوت مانده است، خاطرنشان کرد: پارک های محلهای خوابیده است و معلوم نیست چه شده است؟
این عضو شورای شهر با بیان اینکه برنامه معرفی شهروند نمونه کارفاخری در شهرهمدان بود، تصریح کرد: شهروند نمونه کار فاخری بود که ایرادات آن هرساله برطرف میشد. در زمینه گردشگری در نوروز فقط یک کار انجام شد که کل گردشگری همدان را شهید کرد.
بادامینجات با اشاره به اینکه حداقل در حوزه فرهنگی ما انتظار داشتیم اتفاقاتی بیفتد، افزود: شهر در تراز ایرانی اسلامی یک مصوبه از تهران گرفتند درحالیکه میبینیم چندین پنجره به هرخانه مشرف است.
وی درباره تحقق درآمدی شهرداری، گفت: اینکه شهرداری بهترین تحقق درآمدی در پنج ساله گذشته را داشته قبول پس چرا حقوق کارکنانش را پرداخت نمیکند؟ چرا تأخیرهای یک ماهه دارد؟ به هیچ پیمانکاری نتوانسته پول بدهد؟ این هم مشکل دشمن است؟ ضعف مدیریتی است که نمیتواند این تحقق درآمدی بی نظیر را هزینه کند.
این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه دنبال مقصر نگردیم مقصر در شورا و شهرداری است، اظهارکرد: باید دید عامل کجاست؟ ما بودجه بد نوشتیم؟ سه چهار مدیر در منطقه یک عوض کردند، هربار وضع بهتر نشد که بدتر هم شد.
شهرداری هیچ نقشی در افزایش ارزش افزوده ندارد
بادامینجات افزود: بند ۱۳ ماده ۸۰ گفته هرگونه وامی که شهرداری میخواهد باید در شورا مصوب شود اما در این مدت هیچ مصوبهای نداشتیم. اینکه گفته میشود درآمد حاصل از ارزش افزوده بالا رفته است، ما هیچ نقشی نداریم بلکه قانون ارزش افزوده در ۱۴ دی ۱۴۰۰ اجرایی شده است و سهم شهرداریها را بالا برد.
وی با بیان اینکه قانون درامد پایدار شهرداریها به تازگی ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: این قانون کمک کرد که درآمد شهرداری افزایش پیدا کند . در نظام توزیع ارزش افزوده نظام تاراج نیست که هرکس بتواند بیشتر بگیرد بلکه قانون دارد و سهم کلانشهر معلوم است.
رئیس کمیسیون اقتصاد و گردشگری شورای شهرهمدان گفت: چرا درآمد پروانهای شهرداری با وجود کاهش متراژ افزایش داشته است؟ اینجاست که مدیریت شهری خودش را نشان میدهد. ما به مدیریت شهری کمک کردیم. بعضی از درآمدهایی را شناسایی کردیم که امروز درآمدهای بالایی دارد.
بادامینجات اذعان کرد: کمک به زبان نیست بلکه کمک آنجاییست که جلوی چند پرونده را گرفتیم و پول را به شهرداری برگرداندیم. ما با شهردار کار نداریم مردم برای ما مهم است. آنچه برای ما مهم است منابعی که شهرداری میتواند جذب کند تقویت شود.
حمایت از شهردار با نگاه سیاسی استدرست است به برخی از نمایندگان مردم در شورای شهر چک سفید امضا گفته شود ؟
عضو شورای شهر با انتقاد از اینکه نگاه سیاسی اعضای شورای شهر بر نگاه کارشناسی حاکم است، تصریح کرد: در لیست امید کدام یک از اعضای علیالبدل را معاون شهردار یا رئیس سازمان قرار دادیم؟ ما درست عمل کردیم یا شما؟ کِی گفتیم که شهردار باید حتما از طیف سیاسی ما باشد؟
بادامینجات با بیان اینکه نوع حمایت از شهردار با نگاه سیاسی است، اظهارکرد: درحال حاضر هم نوع نگاه به شهردار این است که چون از یک طیف سیاسی است و نگاه سیاسی شهردار با نگاه اعضا همخوانی دارد به هر قیمتی نگه دارد و تصور این است که اگر کنار گذاشته شود جبهه انقلاب تضعیف میشود.
چهارده ماه است که قدم از قدم برنداشتیم
وی با بیان اینکه بزرگترین شعار دوره ششم کارکارشناسی و برنامهریزی و چشم اندازی بوده است، یادآور شد: چشم انداز ۲۰ ساله شهرداری همدان در شهرداری متوقف شد.کاری که برای اولین بار در همدان قرار بود اجرا شود خوابیده است.
این عضو شورای شهر همدان با تأکید براینکه چهارده ماه است که قدم از قدم برنداشتیم، تصریح کرد: کاری که باید درچهارماه تمام شود هنوزهیچ اقدامی نشده است و برنامه چشماندازی که خودش چهارسال طول بکشد فایدهای ندارد.
همیشه موضوع تذکر استیضاح یا تغییر شهردار نیست
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان نیز در ادامه با بیان اینکه بنده زودتر از سایر اعضای شورا به شهردار تذکر کتبی دادم، گفت: تذکر یک ظرفیت برای شهردار است که اگر از مسیر برنامههایش منحرف شده به مسیر بازگردد و همیشه موضوع تذکر استیضاح یا تغییر شهردار نیست.
اکبر کاووسی با اشاره به اینکه هرکس بگوید رأی من سیاسی و مصلحتی بوده است خودش را زیرسوأل برده است، اظهار کرد: چرا شما از مردم رأی گرفتی و اینچنین رأی دادی؟ بنابراین این قابل پذیرش نیست که رأی مصلحتی و سیاسی بوده است.
وی با تأکید براینکه تحلیلهایی که اقای بادامی درباره انتخاب شهردار داشت را قبول ندارم، افزود: نمرهای که اقای حسینی گرفت نمره آخر نبود.
کاووسی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری همدان ۲۱۸۴ میلیارد تومان تصویب شد، تصریح کرد: سهم بودجه جاری ۷۸۰ میلیارد، بودجه عمرانی ۱۲۴۲ میلیارد و دیون ۱۶۰ میلیارد مصوب شده است که از این سهم ۸۲۰ میلیارد از فروش و تفکیک است و ۱۱۹۰ میلیارد هم از محل درآمدهای عمومی است.
عملکرد ۷۳ درصدی در شش دوازدهم
این عضو شورای شهر با تأکید براینکه ۱۶۳ میلیارد تومان از بودجه ۱۴۰۱ مربوط به وام و تسهیلات بانکی بوده است، افزود: کل بودجه ۱۴۰۱ مصوبه گرفته است که وام هم در دل این بودجه گنجانده شده است بنابراین اینکه گفته میشود وامی در شورا مصوب نشده کاملا اشتباه است.
کاووسی با اشاره به اینکه در شش دوازدهم آنچه شهرداری اعلام کرده است ۷۳ درصد عملکرد داشتیم، خاطرنشان کرد: با توجه به گزارشهای شهرداری از سهم ۱۳۰۰ میلیاردی تقریباً هزار میلیارد آن تحقق یافته است که در پنج سال گذشته بی نظیر بوده است.
وی با بیان اینکه در بیشتر کدهای درآمدی ، اظهارکرد: در برنامه شهردار آمده بود که سهم درآمدهای پایدار را افزایش دهیم و وابستگی بودجه به فروش ملک کاهش یابد این درحالیست که در دوره پنجم به قدری فروش ملک صورت گرفت که خزانه خالی شده بود و براساس قانون باید همه درامدهای حاصل از فروش ملک در پروژههای عمرانی هزینه شود که باید بررسی شود که آیا این اتفاق افتاده است؟
افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه ۱۴۰۱
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ سهم درآمدهای پایدار به ویژه ارزش افزوده را افزایش دادیم و با وجود اینکه افزایش قابل توجهی در این بخش اتفاق افتاد، در کد عوارض بر کالا و خدمات۱۰۷ درصد و در عوارض متمرکز فرآوردههای نفتی و سیگار ۲۰۱ درصد تحقق رخ داده است.
کاووسی با تأکید براینکه شاید گفته شود این تصمیم دولت و مجلس بوده است درحالیکه اینگونه نبوده است، یادآور شد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات از دولت شناسایی کردیم که در بودجه ۱۴۰۲ گنجانده خواهد شد البته ۴۵۰ میلیارد تومان آن قطعی شده است.
وی با بیان اینکه در جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ کاهش داشتیم، افزود: شهرداری وابستگی بودجه به جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ در عملکرد کاهش داده است.
در مباحث درآمدی شهرداری خوب عمل کرده است
وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در بودجه ۱۴۰۱ وابستگی به فروش ملک کاهش داده شده است، بیان کرد: وابستگی به فروش ملک حدود ۳ تا ۴ درصد کاسته شده و با ارزش افزوده و مباحث سرمایهگذاری تأمین شده است.۱۶۳ میلیارد تومان وام و اوراق دیده شده که شهرداری باید به دنبال آن باشد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ را در موعد مقرر تصویب کردیم، افزود: بودجه ۱۴۰۱ در موعد مقرر تصویب و به شورای انطباق ارائه شده است.
کاووسی با بیان اینکه ۱۶۳ میلیارد تومان وام و اوراق دیده شده که شهرداری باید به دنبال آن باشد، ادامه داد: در مباحث درآمدی شهرداری خوب عمل کرده است . در مدیریت شهری معجزه اتفاق نمیافتد اگر بتوانیم وضعیت قبلی ۲۰ درصد در طول چهار سال ارتقاء دهیم مطلوب است.
تمام ارکان شهر بسیج بود تا کار مدیریت شهری دوره ششم پیش نرود
وی با تأکید براینکه تمام ارکان شهر بسیج بود تا کار مدیریت شهری دوره ششم پیش نرود، اظهارکرد: به عقیده دوستانی که مخالفت میکرده و میکنند این جریان به جریان ما وابسته نیست و کار مستقل انجام میدهد، کار مردم را پیگیری میکند و مشکلات مردم را در اولویت خود قرار داده است باید به جریان ما وابسته باشد و در همه مولفهها آنچه که سنگ انداختن درجلوی پای مدیریت شهری بوده در دوره ششم اتفاق افتاده است.
کاووسی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری همدان در تیرماه اعلام و ابلاغ شده است، تصریح کرد: اشکالاتی که در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد در بودجه ۱۴۰۰ هم بوده است اما در ۱۴۰۱ بودجه سه بار بین شورا و هیئت انطباق درحال آمد و رفت بود که تک به تک اشکالات رفع شود که براین اساس مباحث عمرانی شهرداری از تیرماه به بعد کلید خورده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان یادآور شد: تأخیر در اعلام بودجه و ارکان آن باعث شد در مباحث عمرانی عملکردها اینگونه باشد، البته همه ردیفهای عمرانی به غیر از چند پروژه درحال انجام است.
پارک اکباتان و ولایت توسط اساتید مورد تأیید واقع نشده است
وی با اشاره به اینکه پارک اکباتان و ولایت توسط اساتید و کمیتههای علمی مورد تأیید واقع نشده است، بیان کرد: در پروژه شهید همدانی اگر به عقیده کارشناسان عمل میشد لازم نبود این میزان از بودجه همدان را در این پروژه هزینه کنیم. بنابراین زیاد کار کردن همیشه درست نیست بلکه کارشناسی و علمی کار کردن مهم است.
کاووسی با بیان اینکه پروژه پل شهید همدانی که گفته شده ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته با ۱۹ میلیارد بدهی شورای ششم تحویل گرفته است، افزود: نیمه اول ۱۴۰۱ صورت وضعیت این پروژه ۵.۵ میلیارد و مهر ماه هم۴ میلیارد تومان بوده است و پرداختی شش ماهه اول ۱۴۰۱ و شش ماهه دوم ۱۴۰۰ در مجموع ۲۲ میلیارد تومان بوده است.
پل شهید همدانی باید تا کنون افتتاح میشد
این عضو شورای شهر همدان با اشاره به اشکالات فنی پروژه شهید همدانی، تأکید کرد: این پروژه باید تا کنون افتتاح میشد و ما این اشکال را قبول میکنیم که باید جدیتر این پروژه را پیگیری میکردیم البته نکته قابل توجه این است که برنامه یک ساله بودجه یک ساله است و باید تا اخر سال انتظار داشته باشیم شهردار بودجه را عملیاتی کند.
وی درباره پروژه پل غدیر نیز خاطرنشان کرد: در نیمه اول ۱۴۰۰ در کل ۸۴۰ میلیون تومان پرداختی داشته از اول دوره ششم تاکنون ۳۳ میلیارد تومان به این پروژه پرداخت شده است. یعنی با وجود این همه مشکلات که همه ارکان بسیج بودند که کار این دوره مدیریت شهری به سامان نرسد ۳۳ میلیارد هزینه شده است.
نمره شورا و شهرداری ۱۴ است
کاووسی با بیان اینکه نمره شورا و شهرداری در این دوره را ۱۴ اعلام میکنم، افزود: از نظر بنده با توجه به اشکالات و توفیقات نمره این دوره شورا وشهرداری ۱۴ است.
این عضو شورای شهر درباره اینکه گفته میشود انتخاب سیاسی شهردار، گفت: بنده چهار گزینه قبل از ایشان داشتم و پیگیری هم کردم. چطور برخی در رسانهها گفته شده شهردار از قبل انتخاب شده بود؟ این را باید در فردای قیامت پاسخگو باشند.
وی با اشاره به اینکه عدالت مطلق نداریم، بیان کرد: ما باید به سمت عدالت نسبی مسیری را تعریف کنیم. با سامانه و سیستم باید به عدالت رسید نه با شعار. خزانه داری واحد و الکترونیک ایجاد شده است. البته نه به طور کامل بلکه درطول چهار سال تکمیل میشود.
کاووسی درباره سامانه شفافیت، یادآور شد: سامانه شفافیت شکل گرفته است. کامل نشده اما بعضی از ابعاد آن شکل گرفته است.
رئیس کیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان با تأکید براینکه خزانه داری واحد به طور قطع در این دوره انجام خواهد شد، گفت: حقوق در دوره قبل از ابتدای ماه تا پایان ماه داده میشد اما درحال حاضر حقوق تا سیزدهم ماه به ترتیب پرداخت میشود بهطوریکه ابتدا حقوق پاکبانها پرداخت میشود و در کل شهرداری یکپارچه عمل میشود.
وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که به نقطهای برسیم که تمام حقوق کارکنان شهرداری را در یک روز پرداخت کنیم اما یک شبه انجام نمیشود.
شهردار را با وعدههای روز اول باید مقایسه کرد
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان با بیان اینکه شاید اگر عملکرد شهردار فعلی را با شهرداران گذشته مقایسه کنیم حسینی در قعر جدول قرار نگیرد، گفت: بنده شهردار را با وعدههایی که شورا در روز اول به مردم داده بود مقایسه میکنم. این شورا به مردم قول شفافیت، صداقت و پیگیری و عدالت داده است.
مهدی حیدری با تأکید براینکه صرفا تحقق یک عدد نمیتواند ملاک ارزیابی عملکرد شهردار باشد، اظهارکرد: در یک نگاه لیبرال تکنوکرات داشته باشی یا نه؟ یعنی یک مجموعه مدیریتی اگر فلان درصد از بودجه را محقق کرد کاری به اینکه محقق شده ندارم.
وی درباره تحقق ۷۳ درصدی بودجه، اظهارکرد: این تحقق در حوزه درآمد است اما در حوزه هزینه ها و مصارف تحقق ۵۰ درصد است یعنی یک اختلافی بین درآمدها و هزینهها وجود دارد. عملکرد در حوزه هزینههای جاری درصد تحقق ۸۱ درصد و لی در حوزه عمرانی ۲۰ درصد است.
حیدری با تأکید براینکه بودجه امسال شهرداری با مبنای غلط بوده است، خاطرنشان کرد: ساختار بودجه اشکال دارد و ردیفهای غیرواقعی و غیر عملیاتی در بودجه آورده شده است.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه گنجاندن عملیات تفکیک در ردیفهای درآمدی کار درستی نیست، تصریح کرد: عملکرد شش دوازدهم بالانس نیست. در حوزه درآمد ۸۰۰ میلیارد نوشته شده و در حوزه مصارف ۵۰۰ میلیارد نوشته شده است.
صرفا تحقق یک عدد نمیتواند ملاکی برای عملکرد شهردار باشد
وی با اشاره به اینکه خیلی از این ردیفها واقعی نیست و خیلیها تکراری است که امیدواریم این مطالب حل شود، بیان کرد: انتظار بنده این بوده که در حوزه تخلفات ساختمانی اتفاقات خوبی بیفتد اما این موضوع خود را در ردیفهای بودجه نشان نمیدهد.
خیلی از ردیفهای بودجه شهرداری واقعی نیست
حیدری با بیان اینکه صرفا تحقق یک عدد نمیتواند ملاکی برای عملکرد شهردار باشد، افزود: رأی ماده ۱۰۰ دانه درشتی که بنده انتظار دارم اجرا شود وبا محافظه کاری و معامله گری اجرا نشود سنگین است. اساساً بیشتر از کارآمدی به دنبال عدالت هستم.اگر عدالت را رعایت کنیم مردم عملکرد ۵۰ درصدی را از ما میپذیرند اما اگر عدالت رعایت نشود کارآمدی ۷۰ درصدی در نظر مردم ارزشی ندارد.
مصادیق پول پاشی شهردار را رسانهای خواهم کرد
عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه شهرداری همدان درآمد ۲۲۰۰ میلیارد تومانی ندارد که بخواهد خرج کند، خاطرنشان کرد: وقتی بودجه شهرداری ۲۲۰۰ میلیارد تومان بسته میشود مجموعههای مختلف تقاضای کمکهای چند میلیاردی از شهرداری خواهند داشت که هم اکنون این موارد وجود دارد که یک مجموعه از شهرداری سه میلیارد پول میخواهد، درحالیکه پروژههای عمرانی شهر به دلیل عدم تامین نقدینگی نیمهکاره مانده است.
وی با بیان اینکه به نظر مجموعه مدیریت شهری فعلی برای فوتبال میشود۲۰ میلیارد هزینه کرد اما برای شفافیت هیچ، تصریح کرد: شفافیت در شهرداری مصوبه و قانون شوراست آیا این موضوع اولویت است یا هزینههای دیگر از جمله پول پاشی و کارت هدیه و...
حیدری با اشاره به اینکه یکی از خواستههای بنده بعد از ورود به شورا این بود که شاهد پول پاشیهای آنچنانی و سبیل چرب کردنها نباشم، افزود: این پذیرفتنی نیست که به چه استنادی به افراد مختلف کارت هدیه داده میشود. این خلاف قانون است و در تذکرات خود آوردم و اگر پاسخ قانع کنندهای به بنده داده نشود به طور قطع مصادیق را رسانهای خواهم کرد.
این عضو شورای شهر همدان اظهارکرد: در حوزه عدالت نمیتوانیم بپذیریم که حکم تخریب یک شهروند معمولی اجرا شود ولی حکم تخلف یک مدیر ارشد شهری مسامحه شود. این مدیر شهری اگر سنگفرشهای این شهر را طلا بگیرد دیگر برای ما ارزشی ندارد.
دستگیری مدیران شهری بزرگترین لطمه به جریان انقلابی است
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان یادآو شد: وقتی میبینیم در دوره ششم مدیر یا معاونی از مدیریت شهری پس از تصدی دستگیر میشود بزرگترین لطمه به جریان انقلابی است که به اسم مطالبهگری کار را در دست گرفته است.
حیدری با بیان اینکه حمایت و تقویت جریان انقلابی این است که کارآمدی و عدالت این جریان را تقویت کند، گفت: برای برون رفت از شرایط فعلی شاید جابهجایی کلی گزینه اول بنده نیز نباشد چرا که به اعتقاد من کشیدن یک دندان خیلی لطمات و درد دارد و اگر میشود باید ترمیم کرد.اما آنچه جلوی ترمیم را میگیرد این است که بعضی از نگاهها بگوید نیازی به ترمیم ندارد و هیچ اشکالی ندارد که در واقع این نگاه آغاز خطای محاسباتی است که خود موفقبینی مزمن میآورد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری بیش از یک سال است که تخلف دارد، یادآور شد: در موضوع شفافیت شهرداری باید لیست نیروهای خود را اعلام کند و قبل از اینکه لیست تعداد و اسامی کارکنان خود را اعلام کند نباید حقوق پرداخت کند درحالیکه بیش از یکسال است که شهرداری همدان این تخلف را دارد و آب از آب هم تکان نخورده است و هیچکسی هم نمیگوید که نیاز به ترمیم داری و فکر نکن که صد درصد موفقی.
عدم توجه به تابلوی روزشمار پروژهها؛ به سخره گرفتن مصوبه شورا
این عضو شورای شهر همدان در حوزه عمرانی به شهرداری گفته شد که سه پروژه شهر که نماد ناکارآمدی مدیریت شهری است تمام شود، افزود: به دلیل اینکه این سه پروژه جزو اولویت است بنده به هیچ ارگانی که کمک خواسته رأی مثبت ندادهام تا بودجه شهرداری در همین پروژهها هزینه شود البته همه درخواستها در این شورا رأی آورده است.
حیدری درباره تابلوی روزشمار این پروژهها، گفت: در شورا مصوب کردیم که برای این پروژهها تابلوی روزشمار نصب شود که فقط در یک پروژه به طور ناقص زده شد و الان که به سررسید آن رسیده است صفر شده است و از این مفتضحانهتر نمیشد که قانون را به سخره گرفت.
وی درباره فروش املاک شهرداری، خاطرنشان کرد: یک ملک شهرداری در شهرک الوند قبل از اینکه مراحل اخذ مجوز آن کامل شود به قیمت ۱۴ میلیارد تومان به فروش رفت درحالیکه کارشناس ۲۰ میلیارد برای این ملک قیمت گذاری کرده است.
رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با بیان اینکه وقتی این موارد را میبینیم یا باید ساکت باشیم و بگوییم تضعیف خودی است یا اینکه در محافل خصوصی تذکرات را بدهیم، ادامه داد: اگر به تذکرات اعتنا نشود در محافل دیگر و رسانهها گفته میشود.بنده قبول ندارم که اگر این مسائل گفته شود به جریان انقلابی لطمه وارد میشود، ما ابتدا در پیشگاه خداوند،شهدا و مردم و آیندگان مسئول هستیم.
حیدری با تأکید براینکه در نظارت نمیشود مماشات کرد، افزود: اگر در دهههای گذشته این موضوع جدی گرفته میشد الان به این روز دچار نبودیم.
متأسفانه مواردی را میبینیم که یکی از نزدیکان عضو شورا وارد شهرداری میشود
وی با بیان اینکه شورا باید در جایگاه شورایی خود قرار بگیرد، گفت: اگر شورا در جایگاه سیاست گذاری و نظارتی خودش قرار بگیرد به طور قطع موفق خواهد بود و شهرداری هم احساس نکند قوه عاقله بلانظارت است، باید شورا را به رسمیت بشناسد.
این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه براساس ماده ۹۵ قانون شوراها صراحتاٌ گفته عضو شورا حق امر و نهی و دخالت در امور اجرایی شهردار را ندارد، یادآور شد: متأسفانه مواردی را میبینیم که یکی از نزدیکان عضو شورا وارد شهرداری میشود.
حیدری با بیان اینکه در این دوره چنین مواردی وجود دارد، تصریح کرد: در مجموعه کسانی که از طرف شهرداری بیمه ریخته میشود و نیروی شهرداری به حساب میآیند کسانی ورود کردند که قبلا نبودند و برخی نیز ارتباط نزدیکی با اعضای شورای شهر دارند.
انتهای پیام
نظرات