• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401082215146
  • منبع : وزارت راه و شهرسازی

مسیر اصفهان-شیراز ۱۳۰ کیلومتر کوتاه می‌شود

مسیر اصفهان-شیراز ۱۳۰ کیلومتر کوتاه می‌شود

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور گفت: آزادراه اصفهان-شیراز بزرگترین آزادراه کشور به‌طول ۲۲۴ کیلومتر است که طول مسیر این دو شهر را ۱۳۰ کیلومتر و زمان سفر را دو ساعت کوتاه می‌کند.

به گزارش ایسنا، علیرضا صلواتی درباره توسعه شبکه آزادراهی کشور اظهار کرد: در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۷۰۰کیلومتر به شبکه آزادراهی کشور افزوده شد. طرح‌های شبکه آزادراهی در سال‌های آغازین دهه ۵۰ انجام شد و بعد از آن از سال‌های آغازین دهه ۷۰ این روند مجددا در کشور شروع شد. قبل از انقلاب قم-تهران تنها آزادراه کشور به طول کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود.

وی با بیان اینکه آزادراه‌ها محور توسعه کشور هستند، افزود: هر جا آزادراهی ایجاد کنیم، بعد از آن شاهد توسعه محدوده هستیم؛ آزادراه‌ها علت توسعه هستند و با وجود فشارهای سخت و تورم‌ها و افزایش هزینه‌ها و در سال‌های اخیر این روند شدت گرفت.

هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در حال احداث است

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به سیاست دهه اخیر دولت در ساخت آزادراه‌ها بیان کرد: سیاست دولت این است که مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی را در ساخت آزادراه داشته باشد و دولت مشوق دیگران برای ساخت آزادراه باشد؛ هم اکنون هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در حال احداث است و این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت و حدود ۳۰۰۰ کیلومتر از پروژه ساخت آزادراه‌های کشور در مرحله مطالعه است.

صلواتی ادامه داد: این ۱۰۰۰کیلومتر از پایان امسال تا پایان دولت سیزدهم و ظرف سه سال آینده تا سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود و به شبکه آزادراهی کشور می‌پیوندد؛ در کنار آن شبکه آزادراهی را در اختیار کریدور ترانزیتی کشور قرار دادیم؛ مثلا ارتباط مشهد-سرخس به سمت چابهار-زاهدان که هم کریدور و ترانزیت را پوشش دهد و هم باعث توسعه مناطق هم‌جوار شود. متاسفانه علی‌رغم وجود سواحل مکران، بندر چابهار و دسترسی به آب‌های آزاد، در شرق کشور توسعه مطلوب را شاهد نبوده‌ایم. این نقاط بسیار استراتژیک است و تمرکزسیاست‌های کلی نظام نیز بر توسعه شرق و جنوب شرق کشور است؛ به‌گونه‌ای که اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز به این سمت و سو جذب شده است.

اصفهان چهارراه ترانزیت کشور

وی با اشاره به اینکه اصفهان چهار راه ترانزیت کشور است، گفت: برای عبور از شرق به غرب و یا شمال به جنوب کشور، استان اصفهان محل عبور است و به همین دلیل، شبکه راه‌ها و معابر آن چهار خطه است. در واقع سهم استان اصفهان در کشور در مبحث بار اول است؛ با همت مدیران سابق استان، تقریبا معابر شهرهای استان، به جز معابر محدودی به سمت نائین، یاسوج در جنوب غرب چهار خطه و بزرگراهی است.

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور ادامه داد: در مبحث آزادراهی که در حال انجام است، ما معابر اصفهان به سمت شیراز، اصفهان به سمت یزد، اصفهان-کرمان، اصفهان-چهارمحال و بختیاری و اصفهان به سمت تهران را در دستور کار قرار دادیم. خوشبختانه اصفهان به سمت شمال کشور یعنی اصفهان-نطنز-کاشان، کاشان-قم و قم-تهران اجرایی شده البته مسیر جدیدی را از کاشان به سمت شمال کشور در مرحله توافق با سرمایه‌گذار هستیم که با احداث این آزادراه مسیر اصفهان به سمت شمال شرق و مشهد حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده و مسیر در کنار مسیر تهران-قم از سمت کاشان ایجاد می‌شود.

آزادراه اصفهان -شیراز ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر اصفهان به شیراز را کوتاه‌تر می‌کند

صلواتی در خصوص ویژگی‌های آزادراه اصفهان-شیراز خاطر نشان کرد: آزادراه اصفهان-شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است و یکی از لذت‌بخش‌ترین طرح‌هایی است که بعد از بهره‌برداری از آن، حلاوت آن را بسیاری از مردم کشور خواهند چشید؛ علاوه بر این احداث کنارگذر شرق اصفهان نیز بخشی از این طرح و کریدور شمال به جنوب کشور بود که رضایتمندی مردم استان را به دنبال داشت.

وی افزود: در اواخر سال ۱۳۹۱ قرارداد ساخت آزادراه اصفهان-شیراز با مشارکت دولت و بخش غیر دولتی بسته شد و مدت اجرای آن پنج ساله بود. مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت سفر ۵.۵ تا ۶ ساعت است که مسیرهای شیب‌دار و مارپیچ نزدیک مرودشت و شیراز خطراتی دارد و مسیر قدیم از آباده به اقلید و مرودشت است که به‌صورت کمان است و مسیر آزادراه احداث شده به صورت مستقیم است که ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر و حدود دو ساعت زمان سفر کوتاه‌تر می‌شود؛ ایزدخواست در محدوده استان اصفهان و فارس است که اصل کوتاه شدن مسیر در استان فارس است.

بزرگترین پل آزادراهی کشور در آزادراه اصفهان-شیراز

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به اینکه این آزادراه نزدیک به بهره‌برداری است، بیان کرد: حجم کار بسیار زیاد است و تاکنون حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای ۹۴ درصد پروژه هزینه شده و برای شش درصد باقی‌مانده به دلیل تورم و افزایش هزینه‌ها، ۳ هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه کنیم.

وی ادامه داد: مشارکت این پروژه به صورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی است که دولت فعلا سهم خود را مطالبه نمی‌کند و بعد از بهره‌برداری و بازگشت اصل سرمایه و سود و هزینه‌های نگهداری، بخش خصوصی آن را تحویل دولت می‌دهد.

صلواتی با اشاره به اینکه ۳۰۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده در حال تخصیص است، تصریح کرد: اکنون دو لایه آسفالت مسیر در حال اتمام است، لایه اول و ۸۵ درصد لایه دوم نیز انجام شده است و برای جداول بتنی وسط آزادراه‌ها حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: بزرگترین پل آزادراهی کشور در این مسیر با ۲۶۴ متر طول و ۱۰۷ متر ارتفاع است که در عرض ۱۵ ثانیه راکبان به سهولت از یک سمت به سمت دیگر می‌روند و ساخت تنها این پل دو سال به طول انجامید. با تخصیص این ۳۰۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال آزادراه اصفهان-شیراز افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، صلواتی در پایان تاکید کرد: اولویت ما هم سرعت و هم بحث کیفیت است و این اولین آزادراه کشور به شمار می‌آید که نزدیک ۶۰ کیلومتر آن رویه بتنی داشته و از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۲ ۲۳:۵۰

هی روزگار... آخ سی یاسوج با تولید ۲۵ درصد نفت کشور در زمان فعالیت نفتی.. و صفر کیلومتر آزادراه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۵:۳۹

ببخشید یاسوج چندتا چاه نفت داره که ۲۵درصد نفت ایران استخراج میکند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۰۰:۵۲

خدارو شکر چقدر برای ما که در این مسیر رفت و آمد داریم خوب می شه واقعا خدا قوت و دست مریزاد دارید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۰۲:۴۸

بازم خداروشکر بعد 10 سال و کلی هزینه تا اخر امسال راه اندازی میشه الحمدالله شکر

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۰۷:۵۰

خیلی کم کار کردین و تو این ۴۴ سال خیلی عقب هستید تو جاده مگه سالی چند کیلومتر ساختید کیفیت اسفالت هم پایین هست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۰۹:۱۲

آفرین خدا قوت

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۰۹:۱۷

خدا قوت دلیران سازندگی و توسعه خدا پشت و پناهتان ایرانی توانمند است و میتواند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۰:۳۶

انشالله زودتر افتتاح شود مردم منتظرند .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۰:۴۹

وقتی چنین طرح‌هایی که داخل کشور اتفاق می افتد وپول خودمان خرج مملکت خودمان میشه چقدر لذت بخش است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۱:۱۸

درود بر سازندگان خصوصا بچه های شیراز که در طراحی و ساخت تونل دوقلو خلاقیت بسزایی بخرج دادن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۱:۲۳

آفرین

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۱:۴۱

ببینیم و تعریف کنیم چرا پروژه ۵ ساله باید ۱۱ سال طول بکشه چه دست های پنهان و آلوده ای تو کشور وجود داره که هزینه ها را چندین برابر می کنه و هنوز یکسال نشده باید ده پیمانکار برای اصلاح اقدام نمایند.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۱:۴۵

سلام ، ضمن تشکر از سازندگان و دست اندر کاران این طرح ! لازم به یاد آوری است که بسیاری از جاده ها و بزرگراهها بعلت قدمت آسفالت نیاز به بازسازی دارد ، چون آسیب دیدن طایر و قطعات وسایل نقلیه خسارت هم به کشور میزند هم به اشخاص. و نیز استان اصفهان بدلیل واقع شدن در مرکز مسیرهای استانهای متعدد ، امکان این مسئله هست که با بررسی کارشناسانه و استفاده از نقشه هوایی و بازدید مسیرها ، با احداث جاده های جدید بسیاری از مسیرهای طولانی ، باز هم کوتاه تر شود ، که بسیار به نفع کشور و اشخاص میباشد. با سپاس بسیار فراوان از همه خدمتگزاران به صنعت حمل و نقل و راهسازی کشور.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۳:۱۹

کاش میگفتید هنوز چندین سال دیگر کار دارد!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۳:۳۲

جالبه زمان محمد رضا شاه پهلوی که نه تحریم بودیم و نه هشت سال موشک باران شدیم تنها 200 کیلومتر آزادراه داشتیم ولی حالا 2700 کیلومتر ساخته ایم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۳:۳۴

بعد خوزستان تمام جاده دوطرفه وهرروز شاهد تصادف مرگبار هستیم اکثر اتوبان قابل استفاده نیستند بعلت کیفیت خیلی بد اسفالت واقعا که تبعیض بیداد می کنا بعضی استانها حتی فاصله بین محلهاشون اتوبانه وبعضیها بین شهریشون جاده خاکی انشالله که خیرش نبینید هزینه ها از خوزستان وخرج انها در استانهای ...

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۴:۳۹

خدا قوت. عاااااالی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۴:۴۷

احسنت خدا قوت خدا حفظ کنه مهندسان کشورم را

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۵:۴۶

سلام خسته نباشید آنان که براین سرزمین خدمت میکنند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۸:۰۶

تو روخدا اینقدر محیط زیست رو نابود نکنید.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۲۳:۴۳

مگه مجموع آن چند کیلومتره که ۱۳۰ کوتاه میشود؟!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۴ ۰۱:۰۹

توفیق جون، پیشرفت در هر نقطه ای از این مملکت به نفع تمامی مردم است. میخاد خوزستان باشه، یا تهران و اصفهان و هر جای دیگه. ان شاءالله شاهد کلنگ زنی آزاد راه بوشهر، خوزستان ، لرستان، کرمانشاه ، آذربایجان غربی و شرقی باشیم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۴ ۰۸:۳۰

خداقوت

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۴ ۰۸:۳۷

خدا قوت،انشاله همه جاده های کشور به بهترین شکل ساخته بشه و دیگه کسایی نیان سر کار که کشور رو معطل اروپا و آمریکایی کنن که سالها دنیا رو چپاول کردن و هنوز هم به دنبال استعمار هستن اونها برای ما کاری نمیکنن خودمون باید دست به کار بشیم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۴ ۰۹:۱۵

خدا لعنتشون کنه بهترین و زیباترین طبیعت و درختان هزاران ساله را فقط بخاطر این جاده نابود کردند . فقط هدفشون این بود که پاسارگاد و تخت جمشید را از مسیر اصلی شیراز اصفهان خارج کنند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۲ ۲۳:۱۹

این جاده هیچ وقت افتتاح نمیشه چون نمایندگان آباده و سعادت شهر و صفا شهر و مرودشت جلو پیشرفت این برنامه را گرفته اند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۸ ۰۲:۲۵

نقش جاده در پیشرفت اقتصادی هر کشوری اهمیت ویژه ای دارد انتقال کالا و محصولات به نقاط مختلف موجب رونق اقتصادی میشود خطوط ریلی مقرون بصرفه و ایمن ترین روش راه ارتباط است صدها میلیون تومان صرف قطعات یدکی و استهلاک کامیونها در جاده میشود مصرفت سوخت و حو ادث جاده ای هم به ان اضافه میگردد در صورتی که حمل و نقل ریلی میتواند هزینه حمل کالا را کاهش دهد و از این طریق قیمت ها کاهش یابد ولی متاسفانه مسئولین به این امر توجهی ندارند