• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401082214947
  • خبرنگار : 50310

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان:

ضریب مکانیزاسیون در لرستان حدود ۸.۱ اسب بخار در هکتار است

ضریب مکانیزاسیون در لرستان حدود ۸.۱ اسب بخار در هکتار است

ایسنا/لرستان رئیس اداره مکانیزاسیون جهادکشاورزی لرستان گفت: توان کشاورزی یا ضریب مکانیزاسیون در لرستان حدود ۸.۱ اسب بخار در هکتار است که تقریباً در رده دهم کشور قرار دارد و پیش بینی می‌کنیم تا دو سال آینده به نُرم کشوری برسیم.

مجتبی صفایی‌نژاد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خصوص مکانیزاسیون سه شاخص داریم که برای ارزیابی مکانیزاسیون هر منطقه و کشور مورد توجه قرار می‌گیرد که مشخص می‌کند مکانیزاسیون در یک منطقه نسبت به مناطق دیگر در چه موقعیتی قرار دارد.

وی ادامه داد: شاخص اول ضریب مکانیزاسیون است که به توان و اسب بخار در کشاورزی برمی‌گردد، عنوان کرد: توان کشاورزی در لرستان حدود ۸.۱ اسب بخار در هکتار است که تقریباً در رده دهم کشور قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا دو سال آینده به نُرم کشوری برسیم.

صفایی‌نژاد ادامه داد: در مورد توان و تعداد که به ماشین‌های مولد توان مانند تراکتورها و کمباین‌ها برمی‌گردد از نظر ضریب مکانیزاسیون مشکل خاصی در منطقه نداریم.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: ما در حال حاضر به ازای هر ۳۰ هکتار یک تراکتور در استان داریم و تمام کشاورزان بر این امر واقف هستند که ما برای عملیات‌های مختلف این تعداد تراکتور کفایت می‌کند.

وی تصریح کرد: شاخص بعدی درجه مکانیزاسیون است که به ادوات کشاورزی برمی‌گردد، که ما در این شاخص برای بعضی محصولات مانند ذرت و چغندر وضعیت خوبی داریم، به عنوان مثال در زمینه کشت چغندرقند و گندم درجه مکانیزاسیون کامل و  ۱۰۰ درصدی داریم اما در برخی از محصولات مانند نخود دیم هنوز در برخی عملیات‌ها از نظر ادوات کمبود داریم، مانند ماشین‌آلات برداشت نخود دیم که جایگاه خوبی نداریم بنابراین در مقایسه با ضریب نگاه ما باید به سمت درجه مکانیزاسیون باشد.

صفایی‌نژاد عنوان کرد: شاخص دیگر که در کل دنیا مورد توجه قرار دارد و شاخص مهمی نیز بوده ظرفیت مکانیزاسیون است که به مقدار مصرف انرژی و کاهش مصرف نهاده‌ها در کشاورزی  برمی‌گردد.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهادکشاورزی لرستان ادامه داد: ظرفیت مکانیزاسیون شاخصه‌ای به روز و مطلوب در دنیاست که حتماً باید در کشور ما با توجه به بحران آبی که داریم به آن توجه شود.

وی افزود: در زمینه ظرفیت مکانیزاسیون هر برنامه و عملیاتی که بتوانیم در حوزه مکانیزاسیون در زمینه کاهش مصرف انرژی گام برداریم در راستای ظرفیت مکانیزاسیون گام برداشته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha