به گزارش ایسنا، دکتر اکرم قدیمی امروز در آیین افتتاح اولین روز از هفته ترویج علم و بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، با بیان اینکه علم بیش از آنکه بدنه و تودهای از دانش باشد، راهی است برای اندیشیدن و روشی که در آن جهان با تردید واکاوی میشود، افزود: همه جوامع به این نوع اندیشیدن نیاز دارند و باید آن را به همه آموزش داد. یکی از رسالتهای نظامهای آموزشی، آموزش اندیشیدن همراه با تفکر نقادانه و شیوه درست اندیشیدن است. تفکر علمی زنجیره پیوند بین همه نقشآفرینان حوزه ترویج علم است.
وی با تاکید بر خصوصیت جمعی بودن علم، ادامه داد: علم، فهم مشترک میآورد و آنچه اکنون در جوامع نایاب است، فهم مشترک میان دیدگاههای مختلف، نسلها و عقاید متفاوت است که جامعه ایران نیز سخت به آن نیاز دارد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ادامه داد: در میدان علم نوعی از تعاملات و ارتباطات بین اعضا وجود دارد که منجر به انسجام اجتماعی و پویایی روابط خواهد شد، اما این سوال وجود دارد که چرا در روز ترویج علم باید از علمی اندیشیدن و ترویج علمی اندیشیدن در جامعه سخن گفت.
وی در پاسخ به این سوال گفت: زیرا فقدان بازنمایی مثبت علم در جامعه از مهمترین چالشهای نبود تفکر علمی در ارتباطات اجتماعی است که به نقدپذیری اندک و جامعهپذیری ناقص منجر میشود.
وی با تاکید بر مفهوم علم و علمی اندیشیدن، گفت: درمیان امواج متلاطم فعلی جامعه، حقیقت نه تنها کشف نمیشود، بلکه در پس پردههای مبهم غیرعلمی اندیشیدن، برای عامه مردم پنهان میماند.
قدیمی افزود: جامعه کنونی ما حتی نمیتواند مدعی تساهل باشد؛ زیرا تساهل و مدارا تنها وقتی میسر میشود که در آن نه قداستزدایی و نه حرمت شکنی از مقدسات وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه علمی اندیشیدن و مدارا میتواند با قدرت با هر قداستزدایی و حرمت زدایی از عرف و باورهای عمومی جامعه مقابله کند، ادامه داد: علم حساسیت میآورد، اما نه حساسیت کورکورانه، علم در ارتباطات اجتماعی به احترام گذاشتن به کرامت انسانی و باورهای اخلاقی حساسیت نشان میدهد.
وی جامعه عقلانی را جامعهای دانست که به حکم عقل و منطق درپی کاهش بحرانهاست و بحرانها به واسطه حساسیتهای نادرست صدچندان میشود و به نظر میرسد عناصر تشکیل یک جامعه دو چیز است؛ افراد و آحاد انسانی و نحوه شکلگیری این روابط و مناسبات علم.
رئیس انجمن ترویج علم خاطرنشان کرد: موضوع صلح و تساهل در فرهنگ قرآنی نیز برای دو مفهوم به کار رفته است؛ یکی برای سازش جمعی به صورت ضرورت در نظام اخوت دینی و دیگری برای زیستن مسالمت آمیز ملت اسلامی با سایر ملتها.
قدیمی، روز جهانی علم را بهانهای دانست تا کنار یکدیگر نگاهی عمیق به همبستگی با جامعه داشته باشیم و افزود: امسال روز جهانی علم را کنار همدیگر پاس میداریم، اما این پاسداشت در عمق خود ای کاشهایی را دارد؛ ای کاش قبل از پرداختن به علم اندیشیدن علمی را به کودکانمان یاد میدادیم و قبل از ارائه آمار کمّی از علم، بهرهبرداری از علم در زندگی و تفکرات را فریاد میزدیم.
وی با بیان اینکه برنامههای هفته ترویج علم امسال با سالهای قبل تفاوت دارد، ادامه داد: با توجه به اهمیت ترویج علم در سال جاری به جای آنکه فقط یک هفته به موضوع ترویج علم بپردازیم، میخواهیم برنامههای ترویج علم را طی سال با همکاری و همفکری دیگر نقشآفرینان این عرصه برگزار کنیم.
رئیس انجمن ترویج علم، از برگزار ی نشستی در روز سهشنبه هفته جاری در خصوص علوم پایه خبر داد و گفت: در هفتههای آتی برنامههای دیگری با موضوع ترویج علم در زمینههای مختلف مانند جشنوارههای علمی برای دانشآموزان و دانشجویان برگزار میشود.
قدیمی، برگزاری بیست و سومین دوره جایزه ترویج علم را در زمستان سال جاری دانست.
انتهای پیام
ای کاشهایی که برنامههای هفته ترویج ۱۴۰۱ را همراهی میکنند
رئیس انجمن ترویج علم، روز جهانی علم را بهانهای دانست تا کنار یکدیگر نگاهی عمیق به همبستگی با جامعه ذاتشه باشیم و افزود: امسال روز جهانی علم را کنار همدیگر پاس میداریم، اما این پاسداشت در عمق خود ای کاشهایی را دارد؛ ای کاش قبل از پرداختن به علم اندیشیدن علمی را به کودکانمان یاد میدادیم و قبل از ارائه آمار کمّی از علم، بهرهبرداری از علم در زندگی و تفکرات را فریاد میزدیم.
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات