• سه‌شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1401081712070
  • خبرنگار : 30165

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد؛

وضعیت نامناسب دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی/نقشه جامع علمی کشور باید روزآمد شود

وضعیت نامناسب دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی/نقشه جامع علمی کشور باید روزآمد شود

قائم‌مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه تدوین نقشه جامع علمی کشور برای ۱۰ سال گذشته بوده است، گفت: مواد نقشه جامع علمی به تناسب جهانی از نظر فناوری و نیازهای کشور باید روزآمد شوند.

به گزارش ایسنا، جلسه یکصد و شصت و هشتم شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور عصر امروز (سه‌شنبه ۱۷ آبان) در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دکتر منصور کبگانیان با بیان اینکه در این جلسه گزارش علم و فناوری کشور مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این جلسه نتایج عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز در دو حوزه ریاضیات و خواندن و نوشتن به زبان ملی هر کشور بررسی شد. این آزمون‌ها، آزمون‌های  مهمی هستند که  هر ساله برگزار می‌شوند.

وی با بیان اینکه آمار و داده‌های ارائه شده بسیار نگران‌کننده بود و افت شدیدی نشان می‌داد، گفت: بررسی ما در مورد آمار ۲۰۱۹  بود آموزش و پرورش ما جزو ۵۸ کشور شرکتت کننده بودند ‌و دانش‌اموزان کلاس چهارم هشتم و ... بررسی شده بودند.

قائم‌مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: ما جزو رتبه‌های آخر در این آزمون‌ها بودیم و قرار شد از آموزش و پرورش تذکر و توضیحی خواسته شود و گزارشی بدهند که در دولت جدید چه فکر جدیدی در این مورد دارند.

وی تاکید کرد: آینده بخش مهمی از کشور در گرو این دو مورد است موارد دیگر هم مهم است، ولی تاثیر رشته ریاضی در مهندسی در طراحی پهپادها، سانتریفیوژها و موشک‌ها نقطه زن دیدیم ولی اگر این مشکل حل نشود ضربه آن را در ۱۰ سال آینده خواهیم خورد.

کبگانیان گفت: قرار شد راهکارهای اصلاح این موضوع ارائه شود.

وی اصلاح کنکور در شورای عالی فرهنگی را گام مثبتی در جهت بهبود این شرایط دانست و گفت: تشریحی شدن کنکور به بهبود این وضعیت کمک می‌کند تا دانش آموزان از علم سطحی گذر کنند و به محتوای علم ورود کنند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مورد دیگری که در این جلسه بررسی شد را "ورود به وظایف سازمان سنجش" عنوان کرد و گفت:  هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی از این موضوع غافل مانده بودند. سازمان سنجش به شدت درگیر کنکور بوده و باید اساسنامه سازمان سنجش بازنگری و اصلاح شود تا موضوع رتبه‌های دانش‌آموزان در آزمون های بین‌المللی مورد توجه قرار گیرند. 

وی تاکید کرد: این افت رتبه و خطر کم عمق شدن سطح علمی دانش‌آموزان را سازمان سنجش باید زودتر هشدار می‌داد. 

کبگانیان با اشاره به اینکه نقشه جامع بیش از ۱۰ سال پیش تصویب شده است، گفت: با تصویب این نقشه انسجام علم و فناوری در کشور بیشتر شد و اگر الان در بخش علم و فناوری، آسیب‌ها کم‌تر است، مرهون سند نقشه جامع است. 

وی نقشه جامع را نیازمند روزآمدسازی دانست و گفت: مواد نقشه جامع علمی به تناسب فناوری‌های جهانی و نیازهای کشور باید روزآمد شود. برخی اولویت ها قبلا وجود داشت ولی به خاطر تغییرات اخیر، اکنون دیگر اولویت نیستند و باید اولویت‌های جدیدی، جایگزین شوند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همچنین خاطر نشان کرد: شاخص‌هایی قبلا برای رشد علمی کشور در این نقشه درج شده بود، ولی چون سرعت رشد کشور خوب بوده، الان باید این شاخص‌ها روزآمد شوند و این موضوع پیش از این در نقشه پیش‌بینی شده بود.

وی با بیان اینکه روزآمدسازی شاخص‌ها باید در صحن شورای عالی تصویب شود، گفت: این روزآمدسازی دو بخش و دو الزام دارد که بخشی از آن الزامات فرایندی است.

کبگانیان گفت: باید آینده پژوهشی شود که در ۱۰ سال آینده جهان به کدام سمت می‌رود و کشور ما باید به کدام سمت برود. همچنین آمایش سرزمینی و امکانات بومی را مد نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: الزامات ویرایشی نیز برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور نیاز است، اما قالب فعلی را باید حفظ کنیم، چرا که تا امروز خوب جواب داده است. برنامه‌ریزی فعلی باید ادامه پیدا کند و زمان بندی ویرایشی را باید فشرده‌تر انجام دهیم. 

وی با بیان اینکه در دولت فعلی و سه قوه همکاری بیشتر و موانع کم‌تر است، گفت: باید جمع بندی در مورد روزآمدسازی انجام شود و آسیب‌شناسی صورت گیرد تا ببینیم نقشه جامع علمی کجا خوب پیش نرفته و کجا موفق بوده است. 

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، محور دوم روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور را توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب، ۴۰ سال آینده کشور مورد توجه قرار گرفته و نقشه جامع علمی ۱۰ سال از آن را پوشش می‌دهد. بنابراین باید الزامات بیانیه گام دوم در روزآمدسازی نقشه جامع دیده شود.

وی ادامه داد: محور سوم ورود نقشه جامع به برنامه‌های پنج ساله است و با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه در دستور است، حتما کاری کنیم که این ورود نقشه جامع علمی کشور برنامه هفتم توسعه انجام شود. 

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور استفاده از نخبگان محور بعدی روزآمدسازی دانست و گفت: همانطور که در نسخه اول نقشه از چند هزار دانشمند و متخصص استفاده شد، الان با توجه به پیشرفت‌ها باید از  امکانات فضای مجازی استفاده کرد و دایره این نخبگان و دانشمندان را بزرگ‌تر کنیم. 

وی در پایان از دانشمندان و نخبگان دعوت کرد تا در مورد روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور همکاری کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha