• دوشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401081610696
  • خبرنگار : 50300

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خبر داد

تعیین ۴ اولویت اصلی پژوهشی برای دانشگاه صنعتی دزفول

تعیین ۴ اولویت اصلی پژوهشی برای دانشگاه صنعتی دزفول

ایسنا/خوزستان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول اولویت‌های پژوهشی این دانشگاه را تشریح کرد.

دکتر محمد ذاکر مشفق در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح اولویت‌های پژوهشی این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در سالیان گذشته تقریبا کارهای مشابهی انجام می‌دادند به این معنی که یک دانشگاه واقع در استان کویری و دانشگاهی واقع در خوزستان یا شمال کشور یک وظیفه مشابه داشتند و در واقع تحقیقات دانشگاهی عمدتا بر مبنای علایق افراد انجام می‌شد اما اخیرا وزارت علوم این دغدغه را دارد که فعالیت پژوهشی و آموزشی هر دانشگاه بر اساس نیاز همان منطقه و استان باشد.

وی افزود: هر منطقه، مسائل و چالش‌های خاص خود را دارد و طبیعتا ماموریت‌ها و وظایف هر دانشگاه با دیگری متفاوت است. البته در گذشته، دانشگاه‌های ماموریت‌گرا داشتیم به عنوان نمونه دانشگاه صنعت نفت وظیفه تربیت نیروی متخصص برای این صنعت را بر عهده داشت هر چند این دانشگاه‌ها خیلی محدود و خاص بودند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: اخیرا دانشگاه‌ها ماموریت‌های جدیدی بر اساس مسائل و چالش‌های هر منطقه دارند و ما نیز در دانشگاه جندی شاپور دزفول این وظیفه را داریم.

وی با بیان اینکه ماموریت‌های در نظر گرفته شده صرفا مربوط به حوزه پژوهشی نیست، گفت: بنابراین عمده تمرکز و بودجه دانشگاه‌ها بر این اولویت‌ها برنامه‌ریزی شده است. در مکاتباتی با وزارت عتف و کشور، ابلاغ شده که هر دانشگاه می‌تواند تا حداکثر پنج ماموریت تعیین کند و دانشگاه زیر نظر استانداری این اولویت‌ها را تصویب می‌کند.

ذاکر مشفق با اشاره به اولویت‌های این دانشگاه و با بیان اینکه این ماموریت‌ها بلندمدت هستند، عنوان کرد: در دانشگاه جندی شاپور دزفول چهار ماموریت با توجه به ظرفیت منطقه تعیین کرده‌ایم؛ شمال خورستان ظرفیت آب‌های سطحی خوبی دارد و پرآب‌ترین رودخانه‌ها یعنی دز، کارون و کرخه شاهرگ‌های حیاتی منطقه شمال خوزستان هستند و سدها و نیروگاه‌های بزرگی نیز در این منطقه احداث شده‌اند که مسائل و چالش های خود را دارند، بنابراین یکی از اولویت‌های دانشگاه آب، انرژی، محیط زیست و توسعه پایدار نام دارد که این نامگذاری به دلیل داشتن منابع آبی و نیرگاه‌ها، وجود مناطق نفت‌خیز، استفاده از انرژی خورشیدی و وجود منابع طبیعی است و از طرف دیگر تهدیدهایی از جمله ریزگردها، آلودگی آب و... نیز وجود دارد در حالی که مبنای توسعه‌ها در راستای حفظ محیط زیست و بهره‌مندی نسل‌های آینده باید باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول یادآور شد: دانشگاه جندی شاپور برند منطقه، دانشگاه باستانی و میراث فرهنگی و تاریخی است. تمدن جندی شاپور و شوش در شمال استان خوزستان واقع است و می‌طلبد که یک دانشگاه با محوریت مرکز پژوهشی جندی شاپور، این ماموریت را در نظر گیرد بنابراین ماموریت دوم به بحث توسعه گردشگری و میراث تاریخی و طبیعی تعلق گرفته است.

وی بیان کرد: ماموریت سوم نیز فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و علوم داده است. یک نگاه ما به گذشته و بازآفرینی جندی شاپور و یک نگاه نیز به تحولات آینده است. زندگی بشر متاثر از هوش مصنوعی خواهد بود لذا این حوزه بسیار مهم است و ماموریت سوم به این حوزه اختصاص داده شده است.

ذاکرمشفق گفت: نانو زیست فناوری با تاکید بر زیست فناوری غذا نیز چهارمین ماموریت است که به خاطر وجود ظرفیت عظیم تولید محصولات کشاورزی مطرح شده است و هدف آن تولید محصولات باکیفیت با تمرکز بر دانش زیست فناوری و نانو فناوری است. این یکی از تکنولوژی‌های آینده دنیا است و ما نیز مصمم هستیم که در این حوزه ورود کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha