• یکشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۱ / ۰۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401081409527
  • خبرنگار : 71290

هانی زاده مطرح کرد

تشکیل کابینه نتانیاهو؛ ایجاد چالش‌های امنیتی جدی در اراضی اشغالی

تشکیل کابینه نتانیاهو؛ ایجاد چالش‌های امنیتی جدی در اراضی اشغالی

یک کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: در صورتی که کابینه نتانیاهو از احزاب دینی تشکیل شود با چالش‌های امنیتی جدی در اراضی اشغالی مواجه می‌شود و ناامنی‌ها در این منطقه ادامه می‌یابد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از نتایج انتخابات کنست اسرائیل و پیروزی حزب و ائتلاف بنیامین نتانیاهو اظهار داشت: نتانیاهو رهبر حزب لیکود بار دیگر در یک ائتلاف غیر منتظره با صهیونیست‌های دینی به قدرت رسید و توانست ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست اسرائیل را به دست آورد. 

وی افزود: با توجه به این که طبق قانون اساسی هر گاه ائتلافی بتواند نصف به علاوه یک مجموع کرسی را به دست  آورد می تواند کابینه خود را تشکیل دهد، گفت: دلیل پیروزی صهیونیست ‌های دینی احزاب راست این است که طی سال های اخیر پنج انتخابات شکست خورده در اراضی اشغالی برگزار شد و  هیچ یک از احزاب بزرگ نتوانستند اکثریت را به دست آورند و کابینه به صورت توافقی تشکیل شد. 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین ابراز کرد: طی دو سال اخیر نفتالی بنت و یائیر لاپید به صورت دوره ای کابینه تشکیل دادند و نتوانستند خواسته های یهودیان افراطی را برآورده کنند. جامعه صهیونیستی در اراضی اشغالی هدف شان برقراری امنیت کامل است اما طی سال های اخیر اراضی اشغالی دستخوش نا امنی های زیادی شده و حداقل ۱۴ عملیات مهم جهادی علیه مراکز اصلی صهیونیست ها در حیفا، تل آویو و شهرک های یهودی نشین انجام شد که نتیجه آن متمایل شدن یهودیان افراطی به سمت حزب لیکود و نتانیاهو بود. 

هانی زاده با اشاره به بازگشت نتانیاهو به عرصه قدرت، تصریح کرد: براساس نتایج انتخابات قرار است کابینه توسط حزب پیروز تشکیل شود اما با چالش هایی مواجه است و کشورهای اروپایی، کانادا و برخی شخصیت های افراطی کابینه نتانیاهو را بر نمی تابند. 

وی ادامه داد: به همین دلیل چانه زنی میان نتانیاهو و احزاب صهیونیست دینی آغاز شده و دلیلش این است که رهبران این احزاب خواهان وزارت خانه های کلیدی هستند و نتانیاهو باید به مطالبات احزاب صهیونیست دینی پاسخ داده و وزارت خانه های کلیدی را به آن ها دهد در غیر این صورت باید با احزاب چپ یا میانه رو ائتلاف کند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: یکی از خواسته های صهیونیست های دینی این است که اسرائیل باید از توافقنامه مرزی دریایی میان اسرائیل و لبنان در مورد حوزه گازی کارتریج خارج شود که این موضوع با مخالفت آمریکا مواجه می شود زیرا آمریکایی ها واسطه بودند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha