• سه‌شنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401081006436
  • خبرنگار : 71402

بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای اوکراین

بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای اوکراین
نمایی از موسسه تحقیقات هسته‌ای اوکراین

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، "فعالیت‌های راستی‌آزمایی" را در دو نقطه در اوکراین آغاز کرده‌اند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتایج اولیه را اواخر این هفته ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، روسیه دولت کی‌یف را متهم کرده است که از این سایت‌های هسته‌ای برای تولید «بمب کثیف» استفاده می‌کند تا «منفجر شده و بعد مسکو را درگیر کند و نیروهای ناتو را به این درگیری بکشاند.»

سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که کار بازرسان به‌زودی تکمیل می‌شود و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتایج اولیه را اواخر این هفته ارائه خواهد کرد.

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که این بازرسی‌ها به درخواست دولت اوکراین انجام شده است، روسیه در ابتدا این دو تاسیسات را به‌ عنوان مکان‌هایی که ادعا می‌شود اوکراین در حال آماده‌سازی یک «بمب کثیف» رادیواکتیو بود، مشخص کرد. این تاسیسات «موسسه تحقیقات هسته‌ای در کی‌یف» و «کارخانه استخراج و فرآوری وستوچنی» در منطقه دنیپروپتروفسک هستند.

واسیلی نبنزیا، فرستاده روسیه در سازمان ملل به تازگی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل گفت که کارکنان این تاسیسات «دستور مستقیمی از رژیم ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای ساخت چنین بمب کثیفی دریافت کرده‌اند» و قصد پیاده‌سازی چنین بمبی «در مرحله نهایی خود است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه گذشته اعلام کرد که این ادعاها را که توسط کی‌یف رد شده و از سوی رهبران غربی «نادرست» خوانده شده است، بررسی خواهد کرد. «بمب کثیف» یک بمب هسته‌ای به معنای سنتی نیست، بلکه از مواد منفجره معمولی برای پراکنده کردن مواد رادیواکتیو در یک منطقه وسیع استفاده می‌کند.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین ادعاهای روسیه را «پوچ» توصیف کرده و مدعی است که شاید مسکو برنامه‌های خودش را برای منفجر کردن چنین وسیله‌ای داشته باشد. روسیه بارها اعلام کرده است که از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین استفاده نخواهد کرد و جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز اذعان دارد که هیچ مدرکی برای این کار وجود ندارد.

آژانس همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: انفجار مین در خارج از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در روز یکشنبه منبع تغذیه اصلی یکی از راکتورها را قطع کرد. این انفجار در خارج از حصار محیطی نیروگاه روی داد و باعث قطع شدن خط برق خارجی ۷۵۰ کیلوولت (کیلوولت) بین سوئیچ‌خانه نیروگاه و ترانسفورماتور اصلی راکتور ۴ شد. گروسی با اشاره به اطلاعات ارائه شده توسط واحد ۴ گفت: «واحد ۴ در عوض برق مورد نیاز خود را برای خنک کردن و سایر عملکردهای ایمنی و امنیت هسته‌ای ضروری از یک خط پشتیبان که زاپوریژیا را به ایستگاه سوئیچینگ نیروگاه حرارتی مجاور متصل می‌کند دریافت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha