• پنجشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401072815611

عضو هیئت مدیره شرکت گاز ملی ایران:

قرن ۲۱ عصر گاز است

قرن ۲۱ عصر گاز است

ایسنا/فارس عضو هیئت مدیره شرکت گاز ملی ایران با بیان اینکه قرن بیستم متعلق به نفت بود، قرن ۲۱ را عصر گاز برشمرد.

سید محمدحسین حسینی در سومین جلسه هم اندیشی مدیریت انرژی و کربن ویژه شرکت‌های گاز استانی که به میزبانی فارس برگزار شد، اظهار کرد: موضوع مدیریت انرژی از موارد مهمی است که باید در راستای تغییر و تحولات جهانی پیاده‌سازی شود.

به نقل از  شرکت گاز فارس، وی با اشاره به اینکه سهم انرژی‌های فسیلی به سردمداری نفت و گاز در سبد انرژی دنیا قابل توجه است، افزود: انرژی به عنوان یکی از عوامل اصلی تولید و رشد اقتصادی است و کشوری نظیر ایالات متحده هر ساله بیش از ۹۰۰ میلیارد متر مکعب تولید گاز دارد.

حسینی با یادآوری این موضوع که قرن بیستم متعلق به نفت بود که سهم بسیار تعیین کننده‌ای در روابط سیاسی و تحولات ژئوپولوتیکی در دنیا داشت، افزود: اگر قرن بیست و یکم را قرن گاز بدانیم، گزاف نگفته ایم، چرا که در حال حاضر باید از انرژی‌های فسیلی به واسطه موضوعات زیرساختی فاصله گرفت و به سمت انرژی‌های پاک و تجدید پذیر برویم و تنها عاملی که می‌تواند با نگاه اقتصادی از این دوره گذر کرد، گاز طبیعی است. 

وی گفت: خوشبختانه کشور ایران از نظر دارا بودن حجم میادین گازی در رتبه دوم دنیا قرار دارد و از جهت تولید رتبه سوم دنیا را به خود اختصاص داده، اما متأسفانه علی‌رغم اینکه از دو کشور آمریکا و روسیه کوچکتر هستیم، عنوان چهارمین کشور مصرف کننده گاز دنیا را یدک می‌کشیم. به همین دلیل باید با نگاهی دوباره به برنامه ریزی‌های مدیریتی و عملکرد اولیه داشته باشیم تا بتوانیم شاخص‌های مرتبط انرژی را به سطح مطلوبی برسانیم. 

دبیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این همایش‌ها فرصت بسیار خوبی برای تبادل تجربیات و ایجاد هم‌افزایی خواهد بود، به راهبردهای صنعت گاز کشور اشاره کرد و افزود: شش راهبرد برای صنعت گاز کشور متصور شدیم و این در حالی است که در حال حاضر دومین کشور از نظر تأمین حجم رزرو و سومین کشور تأمین کننده گاز دنیا هستیم، اما در سطح تجارت گاز در دنیا رتبه قابل قبولی نداریم و روسیه با بیش از ۱۹ درصد سبد گاز دنیا را به خود اختصاص داده است. 

حسینی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم در شش ماهه اول سال جاری افزایش ۲۰ درصدی تجارت گاز را شاهد بودیم. همچنین باید به یاد داشت که نقش گاز در سبد اقتصادی کشور در بخش‌های مولد همچون صنایع و مصارف خانگی و مخازن نفتی که نیازمند تزریق گاز می‌باشند، تاثیرگذار است.

وی مأموریت شرکت گاز را مدیریت جهانی گاز و تجدید ساختار برشمرد و افزود: بیش از ۷۵ درصد سبد انرژی‌های اولیه را در بخش گاز با ۲۹.۵ میلیون واحد پوششی و در بیش از ۳۵ هزار روستا و بیش از ۴۰۰ هزار شبکه توزیع داریم. 

حسینی بیان کرد: در سال گذشته ۲۷۸ میلیارد متر مکعب تولید گاز داشته‌ایم که معادل هزار و ۶۴۵ میلیون متر مکعب نفت خام است و از این میزان ۷۵ میلیارد در نیروگاه‌ها که بیش از ۳۰ درصد از سبد ما را تشکیل می‌دهند و بیش از ۱۶ میلیارد لیتر را سوخت مایع تشکیل می‌دهند. 

عضو هیئت مدیره شرکت گاز ملی ایران اضافه کرد: در مصارف خانگی میزان مصرف ۶۰ میلیارد، صنعت ۴۷ میلیارد و پتروشیمی ۲۴ میلیارد، حمل و نقل ۸.۶ میلیون بوده است و علاوه بر سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش بالا دستی و در میان دستی و شبکه‌های توزیع داشته ایم، هنوز در حال بهره برداری از گاز هستیم.

حسینی به میزان مصرف انرژی در مقایسه با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: کشور ما و عربستان سعودی در این حوزه رشد صعودی داشتند که این میزان در ایران معادل ۱۹.۳۱ و در عربستان معادل ۱۹.۴۶ درصد رشد مصرف انرژی در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ بوده است. این در حالیست که یکی از سیاست‌های اصلی کشورهایی که دسترسی به منابع مخازن نفت و گاز ندارند مطالبه‌گری جدی در بخش بهینه سازی است. 

وی به ضرورت‌های بهینه‌سازی اشاره و بیان کرد: در مقطعی بزرگترین میدان گازی در پارس جنوبی کشف شد و این در حالی است که این مخازن نیاز به نگهداشت هم دارند. از سوی دیگر در حوزه مخازن گازی نیازمند ۷۰ میلیارد سرمایه‌گذاری هستیم که از یک سو با محدودیت تولید مواجه بوده و از سوی دیگر با تقاضای روز افزون برای گاز روبه‌رو هستیم، اما سیاست شرکت گاز و نفت این است که کمترین محدودیت را در بخش خانگی ایجاد نکنیم تا با قطعی گاز مواجه نباشیم. 

حسینی ادامه داد: منافع چندگانه ناشی از بهینه‌سازی و صرفه‌جویی انرژی بیش از ۲.۵ برابر ارزش ناشی از کاهش مستقیم مصرف انرژی است و این در حالی است که اگر یک درصد صرفه جویی در مصرف گاز داشته باشیم، تمام کشور از این نعمت بهره‌مند می‌شوند. 

وی گفت: در بخش بهینه‌سازی ابزارهایی داریم که در دنیا بر روی آن‌ها کار شده که این ابزارها شامل ابزارهای مالی، مکمل، مالیاتی و اقدامات داوطلبانه در این سطح مطرح است. 

حسینی تصریح کرد: در بخش بهینه‌سازی یکی از مأموریت‌های اصلی که در شرکت گاز دنبال خواهیم کرد اقداماتی همچون صرفه‌جویی و کنترل انرژی و مصوبات مربوط به شورای اقتصاد است. 

وی با بیان اینکه هوشمندسازی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی است که باید در شرکت گاز داشته باشیم تا بتوانیم عملیات پایش را انجام دهیم، عنوان کرد: یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی شرکت گاز این است که تمام کنتورها را به جز تقریبا ۲۷ میلیون کنتور دیافراگمی که در سطح کشور وجود دارد را دریافت و اطلاعات آن‌ها در دستور کار قرار دهیم تا در سال آینده اقدامات فنی آن را انجام دهیم. 

این مقام مسئول با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد هوشمندسازی اعمال مدیریت مشترک است، گفت: در تیرماه سال جاری یک رویداد با حضور شرکت‌های دانش بنیان در راستای ارائه توانمندی‌های این شرکت‌ها برگزار و توانمندی‌های این شرکت‌ها معرفی شد. 

حسینی ابراز کرد: تاکنون یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های شرکت گاز هوشمندسازی و مقاوم‌سازی بوده است و با توجه به اینکه ایران کشوری است که در معرض مخاطرات طبیعی همچون زلزله و سیل می‌باشد، مقرر شد تا یک نقشه راه تدوین شود تا شرکت‌های گاز استان‌ها به صورت یکپارچه این موضوع را دنبال کنند.

مهاجرت معکوس با گازرسانی روستایی محقق می‌شود

علی اکبر میدانشاهی، مدیرعامل شرکت گاز فارس از اهتمام ویژه نسبت به اجرایی سازی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه‌های محیط زیستی همسو با برنامه‌های توسعه کشور خبر داد و از استان فارس به عنوان اولین‌ها در صنعت گازرسانی یاد کرد و گفت: شیراز نخستین شهر گازدار در کشور است و روستای گویم اولین روستایی است که از نعمت گازرسانی برخوردار شده و این در حالی است که پتروشیمی شیراز هم اولین صنعتی است که از موهبت شبکه گازرسانی برخوردار شد.

وی با اشاره به این موضوع که هم اکنون بیش از ۷۵ درصد از انرژیِ مورد نیاز کشور با شبکه گذاری گسترده تامین می‌شود، گفت: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شرکت ملی گاز در عرصه توسعه پیشگام بوده و باید به موازات این موفقیت ارزشمند در عرصه‌های صیانت از انرژِی، توانمندسازی نیروی انسانی، پاسداشت محیط زیست و ارتقا کیفیت خدمات نیز تلاش کرد.

این مقام مسئول با تشریح برخی از سیاست‌گذاری‌های کلان شرکت گاز افزود: مقاوم‌سازی و صیانت از داده‌های فیزیکی شرکت گاز، اجرای فرآیندهای هوشمندسازی و مهمتر از همه بهینه‌سازی مصرف به صورت ویژه در دستورکار قرار دارد.

دبیر همایش هم‌اندیشی مدیریت انرژی و کربن با اشاره به اهمیت بهینه‌سازی مصرف در میان مشترکین خاطرنشان کرد: از دو سال پیش تاکنون از انرژی گاز به عنوان کالای استراتژیک یاد می‌شود و جنگ اوکراین هم بر اهمیت این موضوع افزوده است.

میدان شاهی مسابقه مصرف در بخش خانگی را نگران کننده خواند و این موضوع را سدراهی در برابر رشد صنایع معرفی کرد و افزود: تولید، آبستن ارزش افزوده برای کشور است و در فصل زمستان به منظور تامین گاز بخش خانگی به ناچار سیاست‌های محدودیت مصرف را برای صنایع را اعمال می‌کنیم.

وی با تاکید بر این موضوع که خدمترسانی شرکت گاز منحصر به بخش رفاهی و اقتصادی نشده و دارای پیوست‌های اجتماعی نیز هست، تصریح کرد: عدالت اجتماعی در عرصه گازرسانی روستایی با پیروزی انقلاب اسلامی به شکل چشمگیری اجرا شد و این خدمترسانی به موارد مثبتی نظیر محرومیت زدایی، آغاز مهاجرت معکوس و احیای آیین و رسوم روستایی انجامیده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس در بخش دیگری از سخنانش به همایش هم اندیشی مدیریت انرژِی و کربن اشاره کرد و گفت: افزایش مصرف انرژی ضررهای دوچندان اقتصادی و خدشه داری محیط زیست را به دنبال داشته و به نوعی عصیان علیه طبیعت برشمرده می‌شود. به همین دلیل باید نقشه راه موثری تبیین کرد و در پرتو آن استراتژی مصرف را اجرایی کرد.

وی با یادآوری این نکته که در برنامه ششم توسعه بر کاهش ۱۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای و ۲۰ درصدی مصرف سوخت تاکید شده، گفت: در کنفرانس آب و هوایی پاریس بر جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و پیشگیری از گرمایش زمین تاکید شده و مولفه‌های بهینه سازی و رصد ردپای کربن در سند چشم انداز فارس در افق ۱۴۰۴ نیز ذکر شده است.

میدانشاهی ایجاد هماهنگی میان رونق تولید و کاهش گازهای گلخانه‌ای را یک رسالت بزرگ برشمرد و بیان داشت: به منظور دستیابی به این هدف بزرگ موضوع رصد ردپای کربن مطرح شد تا با بهره گیری از دانش نخبگان راهکاری‌هایی را برای مقابله با گرمایش زمین پیاده سازی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که در این طرح مطالعاتی از کوچکترین تا بزرگ‌ترین آلاینده‌های محیط زیستی مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند، افزود: به بهره گیری از مبانی هوش سبز می‌توان آلایندگی‌های محیط زیستی را به حداقل کاهش داد.

دبیر همایش هم اندیشی مدیریت کربن و انرژی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: نسل‌ها میراث دار طبیعت هستند و باید این ظرفیت‌های خدادادی را به شکل مطلوبی به نسل‌های بعدی انتقال داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha