به گزارش ایسنا، دکتر محمد سیف در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که امروز در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد، در مورد فرصتها و روشهای توسعه ارتباط دانشگاهها با جامعه و صنعت، گفت: ما تاکید داریم که دانشگاههای مختلف در استانهای مختلف، شرایط متفاوت دارند و نباید نسخه واحدی برای آنها داشت.
وی در خصوص دورههای برگزار شده در دانشگاهها، توضیح داد: در دانشگاه به طور میانگین سالانه ۱۰۸ دوره، اضافه بر کلاسهای روتین برگزار میشود. البته ترجیح ما این است که دورههای کوتاه مدت و مهارتی با همکاری صنایع و ارگانها و دستگاههای اجرایی تعریف شوند و برای اجرا با آنها مشارکت شود.
سیف، درباره مراکز هدایت شغلی در دانشگاهها، توضیح داد: از سوی این مراکز ۲-۳ سال است که دورههایی در دانشگاههای مختلف با عناوین مختلف برگزار میشود، حمایتهایی از آنها انجام شده است و معاون پژوهشی وزیر علوم، مبالغی در نظر گرفته که در هفته آینده واریز میشود.
وی به اهمیت موضوع فرصتهای مطالعاتی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم ذهن اعضای هیئت علمی را به سمت مشکلات و نیازهای کشور و پاسخگویی به آنها ببریم، پژوهشها و دروس به این سمت هدایت میشوند. به همین دلیل فرصتهای مطالعاتی با این نگاه که اعضای هیئت علمی را با نیازهای کشور آشنا کند، اهمیت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه، ۶۹۱ نفر فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در سال جاری فراهم شده است و این آمار بسیار خوبی است، گفت: سالانه یک دانشگاه متوسط، حدود ۷- ۸ نفر هیئت علمی دارد که باید فرصت مطالعاتی بروند. بنابراین این موضوع نیاز به جایابی مناسب و بررسیهای دقیقی دارد و دانشگاهها باید با برنامه و با تفاهمات با کارخانجات، مراکز صنعتی و استانداری، بتوانند حداکثر استفاده را از این ظرفیت داشته باشند.
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با اشاره به قراردادهای ارتباط با صنعت، گفت: دانشگاهها جدا از بحث پاسخگویی به نیازهای کشور، به دلایل بودجهای، نیاز به قراردادها دارند. چرا که در بودجهها روند رو به رشد آنچنانی وجود ندارد و نمیتوانیم متصور باشیم که بودجهها حدود ۳۰، ۴۰ درصد افزایش پیدا کند و بودجههای جدیدی تزریق شود. ولی این که دانشگاهها باید از طریق قراردادهای بیرون از دانشگاه و ارتباط بین صنعت منابع مالی پایداری داشته باشد، قطعی است و امیدواریم بودجههای دانشگاه از این طریق بتوانند افزایش پیدا کنند.
وی به آمار قراردادها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۱۰ هزار و ۸۳۵ قرارداد جاری در دانشگاهها وجود دارد که آمار آن رو به رشد است و ۲ هزار میلیارد تومان در یک سال اخیر با قراردادها وارد دانشگاهها شده است.
سیف ادامه داد: حدود ۲۷ هزار عضو هیئت علمی داریم و ۶ هزار نفر مستقیم مجری قرارداد هستند که این اعداد نیاز به رشد دارد.
سیف تعداد قراردادهای پژوهشی خاتمه یافته ثبت شده در سامانه "ساجد" از آذر ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ را حدود ۲ هزار و ۵۸۰ قرارداد اعلام کرد و گفت: دانشگاه تهران با ۱۷۸ قرارداد، دانشگاه شریف با ۱۲۸ قرارداد و علم و صنعت با ۸۸ قرارداد به ترتیب در رتبههای اول تا سوم از نظر تعداد قرارداد خاتمهیافته هستند. همچنین از نظر بیشترین مبلغ قرارداد نیز دانشگاه شریف، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه تهران در رتبههای اول تا سوم قرار دارند.
وی ادامه داد: شرکت مس با ۳۲ قرارداد و سازمان محیط زیست با ۳۰ قرارداد بیشترین قرارداد را با دانشگاهها داشتهاند.
سیف با اشاره به حوزههای موضوعی قراردادهای دانشگاهها، گفت: حوزه نرمافزار با ۳۲۱ قرارداد، بیشترین حوزه قراردادها هستند و حوزههای نفت و گاز با ۲۸۴، علوم انسانی ۱۰۵، کشاورزی ۹۵، هوش مصنوعی ۵۷ و خودرو ۵۱ قرارداد رتبههای بعدی را در قراردادهای خاتمه یافته دارند.
وی ادامه داد: نسبت تعداد قراردادها به اعضای هیات علمی از ۴ دهم درصد در سال ۱۴۰۰، به نیم درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
سیف با تاکید بر موضوع پایاننامهها، اظهار کرد: امروز ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که سالی ۱۵ هزار نفر فارغالتحصیل میشوند و باید به آنها برای اشتغال و پژوهش در آینده جهت داد. پذیرش دانشجو باید منوط به حمایت یا وضعیت کلی بازار کار و اقتصاد، متناسب با جذب منابع مالی و قراردادها باشد و نباید تنها بر اساس تعداد اساتید و متکی به بودجههای دولتی به جذب دانشجوی دکتری اقدام کرد.
سیف با تاکید بر موضوع ماموریتگرایی دانشگاهها، گفت: این موضوع در آمایش آموزش عالی و برنامه ششم توسعه، به آن توجه شده و منظور از آن پاسخگویی به نیازهای کشور و بهبود وضعیت استانها بوده است.
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف اولویتهایی شامل تمرکز بر مزیتهای استانی توسط دانشگاهها، تعریف و اجرای طرحهای کلان وزارت نفت، تعیین محورهای همکاری دانشگاهها و پژوهشگاهها با ستاد وزارت کشور و ماموریتهای تخصصی با وزارت صمت یا دیگر وزارتخانهها تعریف شده است.
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، افزود: دانشگاههای معین و مادر در هر استان میتوانند دبیرخانه و مرجع مناسبی برای کمک به استانداری باشند و دیگر دانشگاهها را برای حل چالشهای استان بسیج کنند.
انتهای پیام
نظرات